Mobilladdutrustning som kan kopplas till cykeln m.m.?

floors

Aktiv medlem
Hej hörni!

Jag läser alltsomoftast Lars Bengtssons (www.lostcyclist.com) underbara reseskildringar och blir mer och mer sugen att bege mig ut på en egen resa i obanad terräng men jag känner att jag vill ha tillgång till lite lyx på min resa - som exempelvis möjligheten att hålla mina elektriska bärbara produkter laddade. Så min fråga är om någon har tips på bra lösningar för detta? Finns det till exempel navdynamos för MTB som kan kopplas till mobiltelefoner, eller finns det andra fiffiga och pålitliga lösningar? Vad finns det mera för smarta verktyg att ta med sig på en långcykling?

Hit me!

Ja, det finns grejor att koppla till navdynamos som ger USB-laddning. Leta lite i trådar om navdynamo så hittar du den nog.

Äger du en Iphone, kan du använda den till allt man behöver på en långdistans resa: gps med kartor, cykeldator, väderprognos, mp3, radio, underhållning när man stannar (filmer, surfing osv) mm. Förutom Iphone, behöver man en vattentätt cykelhållare och en extern batteri som du kopplar med Usb (batteritiden är ganska kort annars). Där här du det perfekta verktyget för en lyckad resa. Hela konstellationen kostar inte mer än 1000 spänn (förutom mobilen). Jag har cyklat över 200 mil med detta och det är verkligen ett nöje.

Jag har ingen Iphone nu, däremot en androidlur från jobbet och en symbian (Nokia) privat men kommer nog att byta bort min Nokia till en Android fram mot sommaren.

Det där med batterier ser jag som en del av lösningen men eftersom jag tänkte mig att jag skulle befinna mig bortanför civilisationens gränser så gillar jag solcells- och navdynamolösningarna bättre.

Vad gäller just navdynamona. Den effekt man får direkt från dessa, översätts den inte till någon annat mindre avancerad transformator med laddare eller är man tvungen till att köpa en sådan där E-Werk, eller finns det andra lösningar?

Lumber skrev:
-------------------------------------------------------
> Conrad har en laddningsregulator för navdynamo
> som ser intressant ut.
>
> http://www.conrad.se/?article=860270

Grym.

Men verkar förutsätta stålram för jord. Men man får väl dra en "jordkrets" till alla belysningsenheter...

m172_app1.png

Senast redigerad av en moderator:
JLarsson skrev:
> Lumber skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Conrad har en laddningsregulator för navdynamo
> > som ser intressant ut.
> >
> > http://www.conrad.se/?article=860270
>
> Grym.
>
> Men verkar förutsätta stålram för jord. Men
> man får väl dra en "jordkrets" till alla
> belysningsenheter...

Du kommer få hjälpa mig...

De flesta billiga solcellsladdare är kass, kräver strålande solsken i flera dygn för att ladda en telefon.. Men det finns dyrare med lite större solceller som faktiskt funkar.

Det blir nog en touringgubbe av dig också, Tille. Då slipper du tänka på sånt när du nöjt byter handposition på det Tyska trekkingstyret.

JLarsson skrev:
> Lumber skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Conrad har en laddningsregulator för navdynamo
> > som ser intressant ut.
> >
> > http://www.conrad.se/?article=860270
>
> Grym.
>
> Men verkar förutsätta stålram för jord. Men
> man får väl dra en "jordkrets" till alla
> belysningsenheter...
>
> http://www.kemo-electronic.de/images/ipics/M172/m1
> 72_app1.png

Inkopplad och testad :) Dynamo och framlampa som är kopplad med +&- direkt på dynamon, fungera utmärkt.

Tillbaka
Topp