MoCo damper trasig? Ny damper?

aribr

Aktiv medlem
Hej. Har en relativt ny, dvs runt 20 timmar åkning, RS Revelation (2018 modellen) med motion control och märkte att ingenting hände när jag vred på compression inställningarna.

Öppnade upp och såg detta:

20180329_204905.jpg

Och dessutom lite plast kvar i oljan som jag tömde. Är det någon som sett liknande? Har inte kört gaffeln hårt, den här nog aldrig bottnat ens.

Nu blir frågan om detta är ett garantiärende eller om jag helt enkelt måste köpa en ny damper. I så fall är det någon som har erfarenheter av alla de olika "aftermarket"alternativen? Typ FAST, MST, Novyparts.

Preacher sa:
Reklamera den, solklart.

Tekniskt sett ja...
Nu har han egentligen förverkat garantin då han skruvat själv i den och inte en auktoriserad återförsäljare.
Det löser sig nog men tänk på att är det garanti på en sak...meka inte med den innan återförsäljaren kikat på det.

Om det är ok att kunden byter ut tokens på sin gaffel tror jag att det är ok att hen tittar på dampern. Men vi får se.

Plush sa:
Preacher sa:
Reklamera den, solklart.

Tekniskt sett ja...
Nu har han egentligen förverkat garantin då han skruvat själv i den och inte en auktoriserad återförsäljare.
Det löser sig nog men tänk på att är det garanti på en sak...meka inte med den innan återförsäljaren kikat på det.

Varför det? En lätt titt i garantivillkoren ger att garantin bara ryker om man öppnar elektronik delar.
Annars skall mekande ske enligt deras manualer som finns på nätet.

Plush sa:
Preacher sa:
Reklamera den, solklart.

Tekniskt sett ja...

Oljebyte i en Motioncontrol-dämpare är ju normalt handhavande så det lär inte vara några problem.

Skulle det strula är väl en ny motioncontrolenhet rätt billig och annars lär det säkert finnas en del begagnat att köpa.

Det här var för övrigt andra gången på kort tid som någon felaktigt hävdar att garantierna ryker av att man själv utför simpel rutinservice. Slump eller har det stått något om detta i någon tidning eller så? Eller är det cykelhandlare som vill driva in fler kunder?

På ämnet "öppnar du så är du rökt"...

Jag kan meddela att Shimano i Sverige anser att man har brutit mot garanti/reklamationsvillkoren om man själv poppar ut bromskolvar (som man misstänker är spräckta på insidan) på ett Saint ok.

Gör man det själv så peta tillbaks alla fragment & kolven/kolvarna och låtsas som att du aldrig har öppnat oket.
Sedan lämna till ngn hadlare som säljer Shimano för reklamation om den ligger inom 2-års gränsen.

Vernersson sa:
På ämnet "öppnar du så är du rökt"...

Jag kan meddela att Shimano i Sverige anser att man har brutit mot garanti/reklamationsvillkoren om man själv poppar ut bromskolvar (som man misstänker är spräckta på insidan) på ett Saint ok.

Gör man det själv så peta tillbaks alla fragment & kolven/kolvarna och låtsas som att du aldrig har öppnat oket.
Sedan lämna till ngn hadlare som säljer Shimano för reklamation om den ligger inom 2-års gränsen.

Jag är inte säker men jag tror att Shimano anser att oken och handtagen inte är user-servicable. Det är nog därför man inte kan köpa reservdelar till de via officiella källor.

Tänkte mest bara dela med mig av en erfarenhet så att ngn annan slipper gå i samma fälla som jag gjorde.

Nu har jag istället Hope (som definitivt anses vara user-servicable) på 2 av 4 hojar =)

H. sa:
Det här var för övrigt andra gången på kort tid som någon felaktigt hävdar att garantierna ryker av att man själv utför simpel rutinservice. Slump eller har det stått något om detta i någon tidning eller så? Eller är det cykelhandlare som vill driva in fler kunder?
Det var jag som hävdade att meka själv betyder att garantin inte gäller för någon vecka sen?, i detta fall hafe jag fel men tydligen så hade jag eventuellt haft rätt om det gällt någon annan tillverkare, problemet är väl att det inte finns en generell regel utan att det gäller och ha lite koll på tillverkarna. Glad Påsk!!!

Håller med, det är bra att veta vad som gäller! Egentligen ville jag bara öppna upp för att sätta i lite olja eftersom det är ett vanligt problem (för lite olja)...men då upptäckte jag felet. Hoppas att det går att reklamera förstås, har inget emot MoCo men om inte och om det blir något problem åker en ny damper i gaffeln.

Hoppas ni får några härliga turer över helgen, själv kommer jag nog åka landsväg då :)...

Plush sa:
Preacher sa:
Reklamera den, solklart.

Tekniskt sett ja...

Då Preacher är lbs-mek (and a damn good one) tror jag vi kan lita på hans omdöme.

Blanda inte in garanti i det här. Det är en reklamation. Vitt skilda saker. Sker en reklamation inom 6 månader ligger dessutom hela bevisbördan på säljaren.

Tillbaka
Topp