Mod. Crescent Ultima

linXea

Ny medlem
Mod. Crescent Ultima
Hejsan,

Har haft ett uppehåll med cykling senaste åren men införskaffade en Crescent Ultima av 90-tal modell i fint skick dock med totalt kass RockShox Judy SL gaffel. Nu råkar jag vara en stadig bit på 95kg och 185cm och har insett att dämpade framgafflar varken passar min åkstil eller min vikt.

Min bror hjälpe mig alltid med cykelservice och inköp et cetera men han befinner sig på andra sidan jordklotet sedan ett par år tillbaka. Jag skulle vilja ha hjälp med att välja ut en passande Stel framgaffel till min Ultima. Den är utrustad med XTR rakt igenom och jag planerar att behålla V-bromsarna då de duger mer än väl för mig.

Det jag är orolig för är vad vissa här verkar kalla för A-C måttet eftersom cykel ursprungligen är anpassad för dämpade framgafflar.

Förslag på passande gafflar och erfarenheter av liknande modifieringar skulle uppskattas!

Tack på förhand

(redigerad: s/00-tal/90-tal/)

crescent_ultima_001.jpg

Senast ändrad:
Mod. Crescent Ultima
Helstelt! En sån här gaffel kanske: http://www.cnc-bike.de/product_info.php?cPath=50_44_1106&products_id=12206 Har den på min helstela MTB i 29ertappning och är väldigt nöjd.
Annars finns det görbilliga kineskolplastgafflar på ebay (t ex Hylix och allt vad det heter)
http://www.ebay.com/itm/New-TRIGON-...Cycling_Parts_Accessories&hash=item35c5b8bd56
http://www.ebay.com/itm/TWBIKESHOP-...pt=AU_Sport_Cycling_Parts&hash=item2328d9c102
http://www.ebay.com/itm/HYLIX-MTB-R...Cycling_Parts_Accessories&hash=item41634fe101

Annars är väl en bättre begagnad REBA från mitten/slutet 2000-talet ett bra alternativ. Brukar dyka upp på k&s då och då för runt 1500.

A-C = Axle to Crown (längden mellan hjulaxelcentrum och gaffelkrona (där lagerbanan vilar). Mät avståndet på din nuvarande gaffel (bör ligga i området 450-480 mm). De flersta helstela MTB-gafflar är anpassade till ramar för dämpad gaffel. T ex min Syncros skall motsvara en gaffel med 100 mm slag.

/K

Senast ändrad:
Mod. Crescent Ultima
Ser mycket trevlig ut, dock enbart disc-brake på den och kanske ett väl saftigt pris. 1500:- är ungefär vad jag tänkt lägga på en gaffel. Har tittat på Reba gaffeln men på den Marin-cykeln jag testade kändes den aning klen för min vikt, speciellt med PocLoc aktiverat. Men det är helt klart att överväga. Jag har haft koll på Köp & sälj här ett tag nu.

Tack för snabbt svar!

Mod. Crescent Ultima
En upplysning i all välmening; din Ultima är sannolikt lite äldre än tidigt 00-tal - jag tror att den är från 1996-97.

De gamla Judygafflarna är som du säkert märkt ingen kul bekantskap och du behöver inte oroa dig för att en modern stel gaffel blir för kort, utan snarare tvärtom; de är praktiskt taget alltid anpassade för ramar som passar till längre/högre gafflar än den 90-talstypiska du har.

Mitt råd; ta en liten tur till ett par cykelhandlare och be dem kolla om de har äldre stela MTB-gafflar (helt vanliga "unicrown" i CrMo funkar utmärkt) som ligger och skräpar.

Mod. Crescent Ultima
Har inte hittat någon som kan verifiera åldern men 95-00 kan mycket väl stämma precis som du säger. Vilket fall som helst blev jag helt såld på stålramen, passade mig som hand i handske.

Låter förtroendeingivande att jag troligen inte behöver oroa mig för att gaffel blir för kort (skulle behöva spacers), för den är redan låg fram. Bor dessvärre i Uppsala och här finns ingen "rolig" cykelhandlare. Cykel & skidstället vägrar jag ha något att göra med sedan tidigare erfarenheter gällade snowboard-utrustning. Ska kolla på cykelringen och vad det nu mer finns för skumraskaffärer i närheten. Troligen rätt tid på året fortfarande för att göra bra deal på äldre prylar.

Mod. Crescent Ultima
ah, just det. Han som håller till i Luthagen vid Tiundaskolan. Ska göra mig ett ärende dit i morgon. Köpte min första cykel av honom för sisådär 22 år sedan.

Mod. Crescent Ultima
Att välja stel gaffel för att man vill ha det är en sak, men att hävda att en modern dämpad gaffel inte skulle klara en åkare på 95kg låter som nonsens. Klart att de klarar 95kg!

Mod. Crescent Ultima
greblleM skrev:
-------------------------------------------------------
> Att välja stel gaffel för att man vill ha det
> är en sak, men att hävda att en modern dämpad
> gaffel inte skulle klara en åkare på 95kg låter
> som nonsens. Klart att de klarar 95kg!

Inte enbart pga. vikten utan även därför en stel gaffel likväl passar min åkstil. Visst klarar moderna dämpade gafflar 100kg+ men priset springer i väg rejält om man vill ha kvalitet. Lägger hellre slantarna på en kvalitativ stel framgaffel än på en halvdan dämpad. Sedan gillar jag skarpt utseendet av helt stel MTB. Vill jag senare ha dämpat köper jag hellre en heldämpad cykel utöver denna.

Mod. Crescent Ultima
Singular skrev:
> En upplysning i all välmening; din Ultima är
> sannolikt lite äldre än tidigt 00-tal - jag tror
> att den är från 1996-97.
>

Tjena!

Skarpögt.. 1997 är det rätta svaret.. Syns på dekalen på sadelröret att den är före -98, XTR växeln avslöjar efter -95 och Rock Shox hade inte den stora dekalen mitt på gaffelbenen -96, då var det bara en röd dekal längst ner.. Alltså en -97:a.. Fy fan vilken jävla nörd man är..

Mod. Crescent Ultima
Hade inte -97an snakestays?
Hade en 96a själv några år (som jag var mycket nöjd med) och ramen ser identisk ut med den.

Fin cykel du har! Vårda den väl och lycka till! :)

Mod. Crescent Ultima
Mogge skrev:
> Hade inte -97an snakestays?
> Hade en 96a själv några år (som jag var mycket
> nöjd med) och ramen ser identisk ut med den.
>
> Fin cykel du har! Vårda den väl och lycka till!
> :)

Tjena!

Nu fick jag googla lite.. Jag hade fel om gaffeln, det är visst en Judy SL från 1998.. Men ramen är inte från 98 så det är nog så att någon uppgraderade hojen efter två år.. Men mitt minne säger att 96orna hade Crescent skrivet längs med sadelröret..

Mod. Crescent Ultima
Kunskap finns det då ingen brist på här, kan bara tacka och bocka. Mycket fina helstela Kona på tråden du länkade till gandhi, mycket uppskattat. Blev fascinerad över hur lätt denna stålram är. Väger knappt mer än min f.d. 3" mindre Giant cykel i alu. Jag har några butiker att besöka i dag så får vi se vad jag kan hitta. När något väl har modifierats kommer självklart nya bilder att laddas upp. Med intresset som visats känns det som en skyldighet.

Tillbaka
Topp