Modern Xc-fs - Om jag inte vill ha en Spark igen?

Nu har det dykt upp så många flacka 100mm-hojar att jag nog tror jag kan ha min nya cykel i den samlingen. Jag lägger 120mm åt sidan för tillfället för att inte röra till det. Jag har dock en misstanke att jag borde göra tvärtom, men va f-n.

Yeti Sb100 (Göteborg)
Intense Sniper (Norge)
Norco Revolver (England)
Mondraker F-podium (Spanien/Tyskland)
BMC Fourstroke (Malmö?)
(Någon jag fortfarande missat?)

Jag får kika lite närmare på geo och jämföra med nuvarande, och fundera på vilken som kan passa mig bäst. Sen får jag väl börja jaga återförsäljare i EU och helst i Sverige. Yeti och BMC borde jag kunna klämma på i Sverige? Bara 25/50 mil enkel. Har ni tips på var jag köper eller, ännu hellre, kan klämma på hojarna ovan?

BMC fourstroke är snordyr, men cool! Tror ni de andra märkena kommer ta efter geometrin? Jag är osäker.
Sist jag var i Sandviken på PP Cykel så hade dom en fourstroke som demohoj hemma.

Freddie L sa:
Nu har det dykt upp så många flacka 100mm-hojar att jag nog tror jag kan ha min nya cykel i den samlingen. Jag lägger 120mm åt sidan för tillfället för att inte röra till det. Jag har dock en misstanke att jag borde göra tvärtom, men va f-n.

Yeti Sb100 (Göteborg)
Intense Sniper (Norge)
Norco Revolver (England)
BMC Fourstroke (Malmö?)

Jag får kika lite närmare på geo och jämföra med nuvarande, och fundera på vilken som kan passa mig bäst. Sen får jag väl börja jaga återförsäljare i EU och helst i Sverige. Yeti och BMC borde jag kunna klämma på i Sverige? Bara 25/50 mil enkel. Har ni tips på var jag köper eller, ännu hellre, kan klämma på hojarna ovan?

Du har inte med Santa Cruz Blur i listan, men den kanske har diskuterats tidigare? Jag är väldigt nöjd med min Rocky Mountain Element, men den har 120mm i fram i grundutförandet (går att köra 100mm gaffel med en distans).

NickPick sa:
BMC fourstroke är snordyr, men cool! Tror ni de andra märkena kommer ta efter geometrin? Jag är osäker.
Sist jag var i Sandviken på PP Cykel så hade dom en fourstroke som demohoj hemma.

Ramsetet är nästan överkomligt
Några Sportsson har bmc hemma ..iaf i Farsta.

skier sa:
Freddie L sa:

Yeti Sb100 (Göteborg)
Intense Sniper (Norge)
Norco Revolver (England)
BMC Fourstroke (Malmö?)

Du har inte med Santa Cruz Blur i listan, men den kanske har diskuterats tidigare? Jag är väldigt nöjd med min Rocky Mountain Element, men den har 120mm i fram i grundutförandet (går att köra 100mm gaffel med en distans).
SC och RM är absoluta favoriter. En Blur eller Element har varit drömcykel nästan så länge jag kan minnas. Men just de här generationerna ligger lite längre från min målbild än konkurrenterna på listan ovan. Tyvärr.

Funderar vidare. Har sammanställt och fixat lite jämförelser. Egentligen tror jag alla hojarna kan fungera (förutom kanske revolvern som har väl lång reach). Jag har ca 436+80=516mm reach + stam (minus några spacers under stammen) idag. Jag vill ju inte kopiera hur jag sitter idag, jag är ju inne på att hela sittställningen ska ”roteras lite framåt-nedåt” på dessa hojar. Ska cykla en sväng i lugn och ro och försöka teoritisera hur jag sitter/vad jag gör på nuvarande cykel. Fast jag börjar nog se en liten favorit.
95876546-6817-4CFA-8D4E-F4F8874F38A2.jpeg

[Spark -14 är alltså nuvarande cykel, geo för det låga läget jag använder. Alla cyklar i Large.]

Slängde med en Spez Epic också för att visa hur fel de flesta icke moderna XC-ramar är. ;-) Men, ärligt, så är det ju bara Hta som ”sticker ut”. Lite.

SkogsMTB sa:
Vore kul att höra hur Intensen känns efter ett tag, den är en intressant hoj :)
Jag ber att få återkomma med en ”smartare” analys lite senare. Jag har inte haft tid att ställa in den med någon finess ännu, och inte köra så hårt eller långt. Men det första intrycket är positivt. Fast jag fattar inte riktigt hur/varför... Den beter sig inte riktigt som jag förväntat mig av att studera siffrorna, den är mycket kvickare. Kan det ha att göra med att jag sitter mer över BB?

Jag lovar att återkomma!

cykloton sa:
Freddie L sa:
Det blev en Intense. Efter första korta turen känns det väldigt lovande.

Då var det dig jag såg i Tisdags på Km, funderade på vem som hade en så fin intense :)
Ha, kul! Liten värld! En alldeles för fin cykel för mig, men förhoppningsvis lite att växa i... :-)

Du får gärna kika närmare på den vid tillfälle, ta en repa om storleken passar. Jag håller till i grön grupp... :-)

Freddie L sa:
cykloton sa:
Freddie L sa:
Det blev en Intense. Efter första korta turen känns det väldigt lovande.

Då var det dig jag såg i Tisdags på Km, funderade på vem som hade en så fin intense :)
Ha, kul! Liten värld! En alldeles för fin cykel för mig, men förhoppningsvis lite att växa i... :-)

Du får gärna kika närmare på den vid tillfälle, ta en repa om storleken passar. Jag håller till i grön grupp... :-)

Gärna! Den var väldigt fin, så tittar mer på den gör jag gärna. Jag kör i svart. :)

Kul tråd!

Jag är i startgroparna för att också byta ut min gammelspark -15 emot nåt nytt.

Har inte läst in mig på varför just vår geometri är så dålig, och vad som är bra nu i moderna tider.

Tex, så var det ju tydligen ett framsteg att flytta dämparen bak, men din Intense, likt Allebike och flera andra har fortfarande kvar sin dämpare där uppe?

Hur känns cykeln så långt?

Bmc fourstroke med fox 34 sc 120 mycket bättre blir det inte;)

(den är till salu men det får man väl inte skriva här så skvallra inte)

Bilagor

• IMG_20190528_172225.jpg
    IMG_20190528_172225.jpg
    824.9 KB · Besök: 221
Jag lovade ju återkoppling... Bättre sent än aldrig? Jag har nu cyklat i ett drygt år på min Intense Sniper XC och måste säga att jag är mycket nöjd. Min bästa skogscykel hittills.
7330A4E8-68F6-4F99-8D46-D1CF0C2374AB.jpeg

Jag har bytt till 10mm längre och mer nedvinklad stam, nya kralligare däck från Vittoria, kapat styret två centimeter samt bytt sadel och grepp till favoriterna. Jo, just det. Nytt Wolftooth-dropperreglage och nya hjul blev det också. I stort sett original alltså.

Cykeln tillhör ju de mer progressiva vad gäller geometrin (även fast en del nog kan hitta något som redan är daterat) och jag gillar det. En längre reach, flackare hta och brantare sta gör att man hamnar längre fram över/i cykeln. Jag upplevde trots det cykeln som inte längre än min gammel-Spark (vilket nog är korrekt, det döljer sig i siffrorna) och ffa blev den lite nervös och lätt i fronten uppför (jämfört med min rätt utsträckta position på Sparken) men jag hittade hem med något längre, nedvinklad och slammad stam. Nu klättrar den bättre än någon cykel jag haft. Utför känns hojen trygg (förstås) jag cyklar brantare grejor snabbare och jag har äntligen börjat hoppa och droppa lite småsaker. På platten kommer jag undan med rakare spårval, det går bättre att bara köra över stöket. Men, och det här trodde jag inte innan, cykeln är kvick och lätt att slänga runt så efter nyhetens behag i att bomba fram lagt sig så har jag roligare när jag väljer spår mer aktivt. Jag kör oftast dämparna i mittläget och det känns trampeffektivt, men även helt öppna läget känns ok. Jag har aldrig haft roligare på en Mtb, uppför, utför (framförallt) och på platten. Vilken magisk cykel!?! Nja, att jag trivs så bra på den har nog mycket att göra med att jag gjorde läxan och hittade en cykel som passar mig i mått och uppträdande. Och så de lätta hjulen, då blir det alltid roligt! ?
4138E2E7-7C5B-4D0A-A0EC-8A61D19670DD.jpeg

Hur känns kvalitén då? Jo, jag har inget att anmärka på. Ni kanske har läst tråden på MTBR där Snipern får en skopa ovett för den lätta länkagedesignen? Mjuk som spaghetti och käkar lager pga detta... Det enda jag råkat ut för är att ”stora länkage bulten vid vevlagret” gängade upp sig och då blev det mjukt, men när den sitter som den ska känner inte jag av något flex. Jag ska dock beställa den nya tvärgående ”förstärkningen” mellan stagen vid tillfälle, så får vi se om jag kanske upplever en skillnad.

Rekommenderar jag cykeln då? Ja, den är underbar. Men distributionen lämnar en del att önska för en svensk. När jag köpte kunde jag inte köpa från England utan fick välja på Norge eller Spanien. Norrmannen hade inte min build hemma utan försökte sälja på mig annat, så jag ledsnade. Spanjorerna var skitsnabba att sälja, men har varit kassa att ha att göra med senare. Tack och lov har jag inte behövt riktig hjälp. Behöver man ett växelöra får man beställa från Usa... Intense verkar medvetna om att de behöver förbättra kundupplevelsen även utanför de största marknaderna, så vi får se. Hursomhelst är det en skitrolig och väldigt prisvärd cykel! Ett lite roligare alternativ till Scott, Spez och BMC. (Man får cred från skäggiga typer i liftköer, bara en sån sak ?).
48E753F9-4D04-40F5-BC19-1FA6EE50E199.jpeg

Intense har direktförsäljning nu från ett centrallager i Europa.

Intense har direktförsäljning nu från ett centrallager i Europa.
Det där ser misstänkt likt ut den gamla websideadressen och gatuadressen till spanjorerna... Men när man går in på tillbehören verkar man inte längre flyttas till amerikanska sidan. Kanske kan man köpa växelöron med rimlig frakt och utan tull. Bra Intense!

Tillbaka
Topp