Modifiera 80-talsracer

Neonspöke

Aktiv medlem
Modifiera 80-talsracer
Hej!

Jag skulle vilja be om lite tips och råd för göra iordning en fin cykel jag ärvt efter min mamma.
Hon köpte den någon gång kring 1985 (ska kolla upp ramnummer) och den måttbeställdes för att passa henne (ganska kort). Jag tror det är en Centurion (made in Japan) och den har Shimano Altus LT växlar och bromsar som det står MAFAC "RACER" på.

Nu skulle jag vilja ge den lite kärlek och om möjligt modifiera den lite till en stads/pendlingscykel att användas av min flickvän i Köpenhamn, och här börjar frågorna hopa sig:

1. Jag skulle vilja sätta på ett rakt styre. Jag antar att om man inte rör växlarna är det enkelt att köpa ett rakt styre, bromshandtag och nya vajrar till befintliga bromsar. (Nya belägg kanske.) Hur hittar man ett passande styre? Har mest tittat på MTB-prylar själv och har ingen koll på var man hittar mer "klassiska" prylar som passar en sån här cykel.

2. Sedan undrar jag om det finns något sätt att byta växlarna till något mer praktiskt utan att köpa ny hjul etc? Om detta blir ett alldeles för dyrt/stort projekt skippar jag nog det men får för mig att de steglösa rammonterade växlarna är lite stökigt i stadsmiljö med många start & stopp.

3. Jag förstår att den behöver en allmän översyn och har sett i andra trådar att man om inte annat bör: Kolla att fälgarna är raka (den har hängt upp och ner i fälgarna i ett garage i många år), se över hjullager/vevlager etc. samt rengöra och smörja och byta vajrar. Byta kedja kanske. Hur är det med kassetten? Bara att rengöra? Något mer? Jag får läsa mig till hur man gör men vevlager lämnar jag nog in. Har inte verktyg/kunskap.

Bifogar lite bilder på cykeln:

2018-04-2418.26.14.jpg

2018-04-2418.26.29.jpg

2018-04-2418.26.37.jpg

2018-04-2418.27.01.jpg

2018-04-2418.28.29.jpg

Modifiera 80-talsracer
Sikken härlig blå lack. Och perfekt kompletterande mörkbrun sadel. Vevpartiet ser lite trist ut, men kanske kan man putsa upp det mattade svarta kedjeskyddet.

Om du befinner dig i en stad med cykelkök hittar du hjälp, verktyg och delar där. Googla. Det blir nog billigast, och lättast - med undantag för att betala någon att göra jobbet åt dig. Annars får du ge mycket att tid att läsa vad som kan passar och hur det de-/monteras och leta delar och verktyg.

1. Cykelköken har delar. Sällan de finaste men allt i metall går att putsa blankt. Om det är flickvännen som ska rulla på den borde hon vara med vid valet av styre eller ta mått från existerande cykel som hon tycker är bekväm och försök matcha sittställningen (stack och reach). Rakt eller kanske sk porteurstyre om hon vill sitta änmer upprätt. Sadeln kanske inte är anpassad för långa upprätta turer.

2. Jag räknar till 6 kuggar bak. Det kan nog gå att hitta begagnade indexerade reglage för 6 speeds. Framväxeln kommer fortfarande vara friktion. Men så besvärande är det inte med friktion. Det är ju inte så att du kommer hamna i friläge eller få haveri utan möjlighet att föra fordonet framåt bara för att du inte prickar exakt rätt med spaken. Oftast får du bara lida av lite missljud. Vilket är snabbt korrigerat/trimmat. Mer realistiskt kommer du nästan alltid ligga på en växel du fortfarande kan starta på. För inte cyklar man med högsta växeln fram till rödljuset om man inte är en riktig åsna. Betänk också att singlespeed/fixie-nissarna klarar sig på en enda gear ratio som är optimerad för god kadens först vid 25-45 kmh. "Fel" växel är inte ett stort problem.

3. Det finns inget (möjligen pedaler undantagna) på denna som du inte själv skulle kunna serva, givet att du har tid, ork, rätt verktyg, en trasa, wd40, fett och lite kunskap. Om du kan bidra med de första, kan cykelköken tillhandahålla de andra.

Senast ändrad:
Modifiera 80-talsracer
Mini_me sa:
Kan bara instämma där, väl värd att ta hand om!
Om du nu verkligen vill ha ett rakt styre så är det väl så, men personligen så trivs jag mycket bättre med bockstyren, det blir liksom en naturligare position för händerna om man placerar dem ovanpå hoodsen/bromshandtagen. På bilden ser det ut som om styret dessuton är vridet en aning framåt, du kan ju prova att vinkla upp det något åt andra hållet och kanske flytta upp bromshandtagen någon cm också så blir det bekvämare för vardagscykling.
Ang växlarna så ser jag inte riktigt om det är en frikrans eller kassett. På en av mina cyklar med just Altus växlar så sitter det den gamla typen av Shimano kassettnav, Uniglide. Om det är en sådan så finns en möjlighet att man kan montera dit en nyare body för Hyperglide på navet och därmed kunna använda modernare (och flera) växlar och indexerade reglage, men det är ingenting jag har provat och det blir ju en betydligt större grej...... jag har för mig att det var uppe i en tråd här helt nyligen, och Sheldon B. har skrivit lite om det också.
Om du väljer att köra vidare med de gamla grejorna så byt inte kedjan om det inte verkligen behövs, enbart byte av kedja för ofta med sig byte av kasset/frikrans och drev också, gör rent och smörj det gamla och prova om det lirar först!
Lycka till med cykeln!

Mvh Ulf S.

Modifiera 80-talsracer
Tack för era svar!

Jag tror jag ska börja med att rengöra och serva upp den och ska helt klart kolla in Cykelköket i Solna redan från start. Kul och bra grej!
Sedan behåller jag allt som det är tills jag vet hur det fungerar. Funkar allt okej blir steg 1 i så fall att hitta ett rakt styre, bromsar och ev. växelväljare med tumgrepp som kan monteras på styret. Såg några här, skulle dessa funka?
http://www.bikestash.com/product_info.php?cPath=41&products_id=105

Ska jag fortsätta uppdatera tråden med progressen? :)

Modifiera 80-talsracer
Neonspöke sa:
Tack för era svar!

Jag tror jag ska börja med att rengöra och serva upp den och ska helt klart kolla in Cykelköket i Solna redan från start. Kul och bra grej!
Sedan behåller jag allt som det är tills jag vet hur det fungerar. Funkar allt okej blir steg 1 i så fall att hitta ett rakt styre, bromsar och ev. växelväljare med tumgrepp som kan monteras på styret. Såg några här, skulle dessa funka?
http://www.bikestash.com/product_info.php?cPath=41&products_id=105

Ska jag fortsätta uppdatera tråden med progressen? :)

Jag kan inte svara på om de växelreglagen funkar, men jag har bestämt för mig att det skiljer på delningen mellan Suntours och Shimanos 5-delade frikransar i allafall, vilket ev. skulle kunna ställa till problem även på denna

På den avslutande frågan blir det tveklöst JA från min sida!

Mvh Ulf S.

Modifiera 80-talsracer
Tvivlar på att bromsarna är särskilt effektiva. För att kunna stanna på rimlig sträcka skulle jag minst byta bromsklossar, vajrar och hölje samt troligen även själva bromsarna utöver bromshandtagen.

Modifiera 80-talsracer
Hej igen, en liten uppdatering. Sakta men säkert går det framåt här. Har monterat ner cykeln, om inte i molekyler - så åtminstone i smådelar. Gjort rent och hittills packat om styrlager och vevlager. Lagerbanor och kulor såg fina ut. Naven verkar rulla fint så jag nöjer mig med att försöka spruta in lite smörjmedel i de små hålen mitt på navet. Köpte en vevarmsavdragare, pedalnyckel och parktools vajertång sen kändes det som lite lagom urspårat så jag drog ut till cykelköket i Solna och fick låna lite specialverktyg samt åtnjöt tips och hejarop. Mkt trevligt ställe, tack för tipset! Nu ser cykeln ut såhär:

20180606_202951.jpg

Bara halva vevpartiet är monterat för att se hur nya pedalerna gjorde sig.

Sen när jag putsat lite till är tanken att montera lite nya fina vajrar och höljen från jagwire i "braided gold". Samt ny styrlinda i mörkbrunt.

20180606_203150.jpg

Blev även erbjuden att ev köpa 105-växlar i originalversion av en snubbe på cykelköket vilket ju skulle vara najs men inte livsnödvändigt. Altus SL-mecharna som sitter på nu är lite enklare men funkar ju helt okej.

Tills nästa gång, Neonspöke

Modifiera 80-talsracer
Spar alla ursprungliga delar. Du kommer ångra dig om du gör om den. Få den att funka som den skall som den är och rengör allt. Kommer bli en pärla att älska.

Modifiera 80-talsracer
us930 sa:
Mini_me sa:
Kan bara instämma där, väl värd att ta hand om!
Om du nu verkligen vill ha ett rakt styre så är det väl så, men personligen så trivs jag mycket bättre med bockstyren, det blir liksom en naturligare position för händerna om man placerar dem ovanpå hoodsen/bromshandtagen. På bilden ser det ut som om styret dessuton är vridet en aning framåt, du kan ju prova att vinkla upp det något åt andra hållet och kanske flytta upp bromshandtagen någon cm också så blir det bekvämare för vardagscykling.
Ang växlarna så ser jag inte riktigt om det är en frikrans eller kassett. På en av mina cyklar med just Altus växlar så sitter det den gamla typen av Shimano kassettnav, Uniglide. Om det är en sådan så finns en möjlighet att man kan montera dit en nyare body för Hyperglide på navet och därmed kunna använda modernare (och flera) växlar och indexerade reglage, men det är ingenting jag har provat och det blir ju en betydligt större grej...... jag har för mig att det var uppe i en tråd här helt nyligen, och Sheldon B. har skrivit lite om det också.
Om du väljer att köra vidare med de gamla grejorna så byt inte kedjan om det inte verkligen behövs, enbart byte av kedja för ofta med sig byte av kasset/frikrans och drev också, gör rent och smörj det gamla och prova om det lirar först!
Lycka till med cykeln!

Mvh Ulf S.

Ang frikransen kan jag rapportera att det är en "Regina" Italy 78. Så ingen hyperglide body här inte... Det får vara som det är och den är i schysst skick så det blir lite puts och smörj bara.

Modifiera 80-talsracer
Hej!

Nu är det dags att försöka plocka ihop den här babyn. Då gäller det ju även att komma ihåg hur allt var monterat. Första frågan till er cykelrävar blir då hur ska växelvajern löpa i reglagen?

Så här:
20180709_190507.jpg

Eller såhär?
15311583450341651427257778948000.jpg

Tacksam för input. Tror spontant som den övre men känns inte helt självklart.. :)

Modifiera 80-talsracer
Äh ta mig tusan jag kollade på mina egna bilder (doh) och ser då att den INTE löper i det lilla spåret:
2018-04-2418.26.54.jpg

Verkar rimligt? Tycker det ser lite skumt ut men det var ju så det var ihopsatt iaf!

Modifiera 80-talsracer
Pfaff sa:
Som på undre bilden. Löper fritt, hålls av friktionen i reglagen. Som kan spännas med lilla ratten där på sidan.

Okej, check! Tack.

Nu har jag monterat kedjan och växelvajern. Hjulet snurrar helt knasigt. Är navet paj? Navet är det enda jag inte haft isär. Finns annan rimlig förklaring? Själva hjulet verkar rakt men frikransarna dansar samba!?

Modifiera 80-talsracer
Frikransen skall ju dras åt när du cyklar av sig själv,jag tror mera på att hjulaxeln är krokig.Eller att konan sitter för löst.

Senast ändrad:
Modifiera 80-talsracer
Sök på YouTube "freewheel wobble", det finns mängder av videor om fenomenet. Nu har jag inte sett alla men om jag förstår det rätt är fenomenet väldigt vanligt och får betraktas som "normalt".

Modifiera 80-talsracer
en vacker blå mixte-ram:)) så underskattat...

hoppas du får ordning på wobblet.

här är hustruns uppbyggd på en gammal nishikiram. hon önskade en vardagscykel med fotbroms. 590-fälgar.

Bilagor

• 449C8851-B878-4633-82EC-8683056945D5.jpeg
    449C8851-B878-4633-82EC-8683056945D5.jpeg
    424.4 KB · Besök: 151
Modifiera 80-talsracer
Byt inte bromsarna. Klassiska Mafac är fortfarande bromsarna par préférence inom vissa kretsar, även inklusive snabba cyklister.

Modifiera 80-talsracer
LTS sa:
Byt inte bromsarna. Klassiska Mafac är fortfarande bromsarna par préférence inom vissa kretsar, även inklusive snabba cyklister.

+1 Mafac Racer har väl uppnått nåt slags legendstatus, tyvärr har jag aldrig haft nöjet att prova dem.

Mina gamla Campa-bromsar fungerade faktiskt ypperligt, så pass bra att jag funderar på att återinstallera dessa i stället för Tiagra/Tektro-kombon jag "uppgraderade" med.

Modifiera 80-talsracer
Jag har Mafac på två cyklar. ”Racer” på en cykel för 32 mm däck och ”Raid” på en för 42 mm däck. De sitter på lödda fästen direkt på ramen (som moderna sk ”direct mount” bromsar). De funkar bra med Kool Stop klossar, men inte riktigt lika bra som moderna bromsar. Men de är, förutom cantis, de bästa fäljbromsarna för cyklar med bredare däck och stänkskärmar.

Modifiera 80-talsracer
Hej! Cykeln har nu flyttat till Köpenhamn och fått sig en provtur. Ni kan vara lugna. Mafac ”RACER”-bromsarna är rengjorda och återmonterade men inte justerade och färdigpyntade med diverse ändhylsor och liknande. Bilder kommer!

Har i nuläget tre frågor:
- Vad är korrekt dragning av bromsvajrar runt ett bockstyre. Framför eller bakom? Har sett exempel på båda.
- Är det någon skillnad på de svarta och de laxfärgade kool stop-beläggen?
- Hur får man in smörjmedel (fett) i de små hålen i navet? Kanyl? Eller vad? Och finns det nya sköldar som täcker smörjhålen att få tag på? Tills jag ev orkar plocka isär frikransar och nav för en mer grundlig service...

Modifiera 80-talsracer
väldigt fin cykel!

skulle tro att den lever farligt just i köpenhamn, där man har intryck av att det finns uppskattning för klassiska hojar. se till att ha den inlåst ordentligt.

Tillbaka
Topp