Modifiering av instegscykel Kona Cinder Cone 08?

MrSthlm

Aktiv medlem
Jag köpte en Kona Cinder Cone 08 på höstrean. Enbart blivit pendling hittills sedan slutet av september. Det ska dock bli skogskörning också, senast till våren. Cinder Cone är väl en typ av instegscykel för MTB även om förhoppningsvis ramen har något bättre potential än så?

Jag avser att använda den i allround syfte, dvs både pendling (oftast ca 20 km x 2) samt skogskörning (ej extrem åkning, tex nerförsåkning eller hopp). För ren landsvägsnötning håller jag mig till min gamla Nishiki racer... (vilken också ska bytas ut...)

Kona cykeln känns helt ok och rejäl även om jag kanske ångrar något så här i efterhand att jag inte valde Kona Caldera. Men jag är ändå nyfiken, om man långsamt/stegvis skulle förbättra cykeln, vad skulle ni prioritera och förslag på lämpliga prylar?

En sak jag funderat på själv är poploc till stötdämparen, kostar ca 500-750 kr tror jag. Men när det gäller dämparen är jag osäker... jag väger trots allt ca 84 kg och vet inte hur mycket stryk den tål i skogen. Fast man kanske kan köra enligt principen "den dagen den sorgen" om det inte dyker upp oemotståndliga erbjudanden på rea? ;-)

Det enda jag bytt hittills är pedalerna till ett par Shimano PD-A530 samt vinterdäck (W106).

Prylar är ju kul och jag ser att det kommer reor då och då.. ;-)

Spec:
Frame size 20"
Frame tubing Kona All-Mountain Aluminum Butted
Fork RockShox DART 3 w/lockout 100mm
Headset TH
Crankarms FSA Apha Drive Exo Powerdrive
Chainrings 44/32/22
B/B FSA Powerdrive
Pedals Wellgo LU-A9 -> bytta till Shimano PD-A530
Chain Shimano HG53
Freewheel Shimano Deore (11-32, 9spd)
F/D Shimano Deore
R/D Shimano LX
Shifters Shimano Deore
Handlebar Kona Aluminum Riser
Stem Kona Control
Grips Kona Mooseknuckle
Brakes Hayes Stroker Ryde Hydraulic V6
Brake Levers Hayes Stroker Ryde Hydraulic
Front hub KK Disc
Rear hub Shimano M475 disc
Spokes Stainless 14g
Tires Maxxis Ignitor 26 x 2.1 -> kör med Nokian W106 just nu
Rims Sun Black Eye
Saddle WTB SPEED V SPORT SE
Seatpost Kona Thumb
Seat clamp Kona QR
Color Blue

Länk med bild: http://www.konaworld.com/08_cindercone_w.htm

Senast redigerad av en moderator:
Som vanligt med instegsmodeller är det väl alltid en bra idé att byta gaffel. För egen del känns poploc ganska ointressant, det är ganska sällan jag låser gaffeln och när det händer är det inget stort jobb att luta sig ner och göra det på gaffeln.

Rent ekonomiskt har jag kommit till den tråkiga insikten att det mest förnuftiga oftast är att byta hela cykeln, snarare än att byta enstaka komponenter. Framför allt gäller det när man köper begagnade cyklar.

Cinder Cone förr i tiden var en vacker skapelse, men det är ju lite en fråga vad du vill modifiera. Vill du ha låg vikt, så är det klart att man kan göra mycket. Är det bara det rent generella så försök hitta en bättre gaffel efter vintern och kör så det ryker. Rent funktionsmässigt borde den där fungera alldeles utmärkt. Klart att det är bättre känsla i väldigt dyra bromsar och så, men det är inget jag hade bytat så instinktivt. Kör den tills grejerna börjar bli slitna och inte riktigt vill vara med i gemet och byt lite småprylar efterhand?

Det första jag skulle byta var framgaffeln. En luftdämpad gaffel med 120-130mm slag skulle bli jäkligt bra på den hojen. Marzocchi MX Comp och Pro samt Rock Shox Tora finns i lite varierande längder och är väldigt bra instegsgafflar.
Resten av delarna är helt ok grejor tycker jag! Förutom dina sommardäck. Ignitor är lite hala när det är fuktigt ute. Där har Schwalbe betydligt bättre grejor för skogs-åka.

Den cykeln duger bra till skogskörning!
Om du har för mycket pengar skulle jag köpa ett par nya hjul, lättare hjul gör underverk. Plus att då kan du låta dubbdäcken sitta på dina nuvarande hjul och byta efter underlag. Men som sagt vi talar om tusenlappar för nya hjul m däck.

Kör så det ryker och ha kul, cykeln håller för det!
/Magnus

Hur konstigt det än låter så tycker jag att du ska byta grepp.

Ett par foams gör underverk för händerna när man kör med billigare gafflar. Men byt efter vintern, så att du har fräscha grepp på våren.

Hur lång är du? 84 kilo signalerar "normallängd" och 20tum kan nog kännas i största laget för skogscykling, såvida du inte är en 1.90-plussare förstås. Fast å andra sidan är det lag på att köpa för stor cykel vid första mtbinköpet. I övrigt behöver du inte byta ut ett smack för den typen av skogscykling du beskriver.

Tack för alla kommentarer och tips, det här sajten är verkligen grym med mycket trevligt folk!

Jag är 183,5 cm lång.

Var tveksam över valet av 20 tum, men tänkte att det kanske kunde vara skönt med 20 tum eftersom det ändå kommer bli mycket jobbpendling på asfalt, en sorts kompromiss, en allroundcykel. Med tanke på hur högt sadelstolpen ändå sitter nu över ramen så kanske det ändå var rätt val.

Mycket när det gäller modifieringar hänger väl på hur mycket skogscykling det blir och hur jag gillar det! Kanske smartast att ligga lite lågt tills dess om man inte lockas av någon riktigt bra rea.

Extra hjul verkar väldigt smidigt (förutom fördelen att de nya hjulen blir bättre/lättare än de som sitter på nu). Just att man kan ha ett par uppsättningar med olika däck att snabbt växla mellan.

Intressant med era kommentarer om Ignitor däcken... ;-) de lär jag sannolikt komplettera till våren.

Framgaffeln är väl toppmodellen av RockShox DART serien men kanske i vekaste laget rent dimensions mässigt, det är jag medveten om. Men det kan ju samtidigt vara intressant att ge den vad den tål i skogen innan jag byter ut den. Samtidigt är det väl nu på vintern som man kan fynda... Jag lär ju inte få ett öre för den gamla gaffeln efter att kört sönder den. ;-)

Inte att jag har massor pengar som jag lagt undan för att lägge ut på cykeln just nu men lite lagom prylgalen är man väl plus att det vore kul att förbättra cykeln.

Cykeln är helt ok i sig men på tok för stor för dig.
Jag är själv 182cm och 85kg tung- kör medium/17-18tumsstorlek och har aldrig kört sönder nåt (alltså inte att det bara gått av helt plötsligt)

Lägg inga stora summor på att uppgradera denna bara- kostar mer än att köpa nytt, speciellt som man kan få fjolårsmodeller och nästan nya begcyklar till riktgt bra priser.

tmalm skrev:
-------------------------------------------------------
> Cykeln är helt ok i sig men på tok för stor
> för dig.
> Jag är själv 182cm och 85kg tung- kör
> medium/17-18tumsstorlek och har aldrig kört
> sönder nåt (alltså inte att det bara gått av
> helt plötsligt)
>
> Lägg inga stora summor på att uppgradera denna
> bara- kostar mer än att köpa nytt, speciellt som
> man kan få fjolårsmodeller och nästan nya
> begcyklar till riktgt bra priser.

Ok, synd om den är på tok för stor! Borde väl gjort bättre research innan jag köpte den... samt att killen i affären borde hindrat mig.

Fast jag anar att du menar att den är i största laget för just skogscykling?

Nu när jag ställt in den för vanlig asfaltspendling så är ju sadelstolpen en bra bit över ramen. Inte för att jag vet exakt hur mycket som är rekommendabelt men det känns som 5-10 cm ytterligare vore övre gränsen. Gissar att 19" kanske skulle varit en mera lagom kompromiss med tanke på att jag ändå sammantaget kommer pendla mera än cykla i skogen?

Hmmm hur mycket lägre brukar man egentligen ha sadeln vid skogscykling?

Kostar mer än att uppgradera beror väl på hur man uppgraderar och om man gör det gradvis eller inte? Fast visst får man oftast fjolårsmodeller till bra priser, absolut.

Trots allt roat mig med att kolla in lite gafflar och det verkar vara en djungel.

Men det kan ju vara kul att ha lite koll på reor, begagnat annonser och då behöver jag veta vad jag ska reagera på.

Gissar att en Tora 318 Solo Air vore ett lämpligt steg upp även om jag inte skulle vinna något viktmässigt?

För att också vinna viktmässigt kanske Tora Race, Reba Race Dual Air eller Reba SL Dual Air är lämpligare steg upp?

Är race gafflar generellt sett lite ömtåligare men lättare (mest för folk som tävlar)?

http://www.cyclecomponents.com/cgi-...a=1-32&Sort=Pris&Visn=Std&Kampanj_ID=&Status=

MrSthlm skrev:
>
> Ok, synd om det är på tok för stor! Borde väl
> gjort bättre research innan jag köpte den...
> samt att killen i affären borde hindrat mig.
>
> Fast jag anar att du menar att den är i största
> laget för just skogscykling?
>
> Nu när jag ställt in den för vanlig
> asfaltspendling så är ju sadelstolpen en bra bit
> över ramen. Inte för att jag vet exakt hur
> mycket som är rekommendabelt men det känns som
> 5-10 cm ytterligare vore övre gränsen. Gissar
> att 19" kanske skulle varit en mera lagom
> kompromiss med tanke på att jag ändå
> sammantaget kommer pendla mera än cykla i
> skogen?
>
> Hmmm hur mycket lägre brukar man egentligen ha
> sadeln vid skogscykling?
>
> Kostar mer än att uppgradera beror väl på hur
> man uppgraderar och man gör det gradvis eller
> inte? Fast visst får man oftast fjolårsmodeller
> till bra priser, absolut.

Att den är för stor märker man inte förren man börjat cykla en del i skogen. Det tar ett tag att upptäcka. En 17-18tummare bör du ha. Men till cykelpendling spelar det mindre roll. Där kan det tvärtom vara fördel med lite större modell.

Det är inte främst höjden som är avgörande utan längden på toppröret. Man vill helt enkelt ha en lite kompaktare cykel och något mer upprätt sittposition i skogen.

Därmed inte sagt att din cykel är diskvalificerad för stigcykling nu. Nä, ut o kör bara. Till våren kan du ju fundera på vad du ska köpa för något annat istället (om du nu fastnar för skogscykling). Sedan sätter du på slicks på storcykeln och gör den till dedikerad pendlare så är ordningen återställd.

Eller så skiter du helt i alla råd och kör på med det du har.

EDIT: Men att lägga ned mer pengar på den där ramen skulle jag undvika. Satsa på något i rätt storek från början i så fall.

skaffa dig ett par riktigt trevliga däck när våren kommer. det är den bästa uppgraderingen på vilken vinterkörd cykel som helst.

rikard skrev:
> skaffa dig ett par riktigt trevliga däck när
> våren kommer. det är den bästa uppgraderingen
> på vilken vinterkörd cykel som helst.

Dubbdäck just nu så det är en no brainer. ;-)

Min erfarenhet av Dartgafflarna är att de blir stenhårda vid kyla och med kyla menar jag inte minusgrader utan kanske 5-7 plusgrader och nedåt.

Jag skulle nog passa på att hitta en annan gaffel nu när det går att hitta billiga på rea.

Har kört med Stroker Trail och trivdes med dem, Stroker Ryde är väl lite enklare men om de funkar så skulle jag inte byta dem.

Sedan kan man ju alltid byta hjulen men det beror på var man ska lägga ambitionsnivån.

Rullar själv på en Cinder Cone -07 med crossridehjul, RS Recon-gaffel (Marz. MZ Race innan) och Formula Oro-bromsar (satt sole på från början).

Kanske mer uppdateringar på den cykel än vad den är värd men web- och begagnatköp har hållit kostnaderna acceptabla och jag siktar på en annan ram så småningon och då har jag de här delarna kvar att använda till den.

Rippa skrev:

> Det är inte främst höjden som är avgörande
> utan längden på toppröret. Man vill helt enkelt
> ha en lite kompaktare cykel och något mer
> upprätt sittposition i skogen.
>
> Därmed inte sagt att din cykel är
> diskvalificerad för stigcykling nu. Nä, ut o
> kör bara. Till våren kan du ju fundera på vad
> du ska köpa för något annat istället (om du nu
> fastnar för skogscykling). Sedan sätter du på
> slicks på storcykeln och gör den till dedikerad
> pendlare så är ordningen återställd.
>
> Eller så skiter du helt i alla råd och kör på
> med det du har.

Då förstår jag lite mer om ramstorleken, att man framförallt är ute efter en kompaktare cykel i skogen med upprätt sittposition, intressant.

Ja, om man blir biten av skogscykling så kan det så klart vara lämpligare att hitta en optimal ram/cykel för det syftet och då lär väl en del "ha begär" väckas är jag rädd för... ;-)

bjork52 skrev:
> Min erfarenhet av Dartgafflarna är att de blir
> stenhårda vid kyla och med kyla menar jag inte
> minusgrader utan kanske 5-7 plusgrader och nedåt.

Har samma erfarenhet. Dart går fetbort på vintern.

Om Cinder Conen skall användas som nybörjar hojj är den ju fin men gillar inte Dart gaffeln där, byt ut mot en Rock Shox Tora med 80-100mm slaglängd. Hayes har aldrig riktigt vart min favvo av bromsar då jag tycker min Juicy5 var mycket behagligare än Hayes Nine men stroker kanske fungerar bra. Men kör häldre ett par Avid Juicy 5 med 6" skivor.

bjork52 skrev:
> Min erfarenhet av Dartgafflarna är att de blir
> stenhårda vid kyla och med kyla menar jag inte
> minusgrader utan kanske 5-7 plusgrader och nedåt.
>
>
> Jag skulle nog passa på att hitta en annan gaffel
> nu när det går att hitta billiga på rea.
>
> Har kört med Stroker Trail och trivdes med dem,
> Stroker Ryde är väl lite enklare men om de
> funkar så skulle jag inte byta dem.
>
> Sedan kan man ju alltid byta hjulen men det beror
> på var man ska lägga ambitionsnivån.
>
> Rullar själv på en Cinder Cone -07 med
> crossridehjul, RS Recon-gaffel (Marz. MZ Race
> innan) och Formula Oro-bromsar (satt sole på
> från början).
>
> Kanske mer uppdateringar på den cykel än vad den
> är värd men web- och begagnatköp har hållit
> kostnaderna acceptabla och jag siktar på en annan
> ram så småningon och då har jag de här delarna
> kvar att använda till den.

Intressant att det här att Dart gafflar blir stumma vid kyla och det du skriver har jag nu läst om på ett par andra ställen. Fast det blir väl mest ett problem när/om jag börjar ge mig ut i skogen vid kyla och det återstår att se... ;-) Jag var mer tveksam över om Dart gafflarna var för veka.

Recon har jag läst lite om och de verkar ju få bra omdömen och är ganska lätta (betydligt lättare än Dart varje fall).

Bromsarna känns helt ok även om jag tror de är relativt tunga i konkurransen...

Hjul är intressant eftersom om jag inte snålar för mycket med dessa så får jag ju nytta av hjulen även vid ett eventuellt framtida nyköp av mtb. Verkar praktiskt att kunna byta mellan två uppsättningar. Vore ju smidigt att tex kunna byta mellan slicks och en skogsuppsättning eller mellan dubb och icke dubbat. Plus att de nya hjulen är lättare.

Jag måste ge credit till Sportson Barkaby som låter mig byta till en 19 ram trots att jag haft cykeln i drygt 2 månader!

Visst, jag kanske kunde gått ner till 18 om jag enbart skulle ha den för skogskörning. Men tror ändå att 19 är en lämplig kompromiss med tanke på mitt asfalts pendlande. När jag ställde sadeln i "pendlarläge" var stolpen ungefär vid max markeringen.

Snart blir det också framgaffel byte till en begagnad Fox 32RL 100mm! Det är hög tid att söka sig utanför asfalten.

Så om någon behöver en Dart 3'a 08 som enbart gått för pendling ca 60 mil så är det bara att lämna ett meddelande.

Måste också tacka de som givit mig råd via privata meddelanden även om jag kanske delvis gick min egen väg till slut. ;-)

Tillbaka
Topp