MrSthlm
Aktiv medlem
Modifiering av instegscykel Kona Cinder Cone 08?
Jag köpte en Kona Cinder Cone 08 på höstrean. Enbart blivit pendling hittills sedan slutet av september. Det ska dock bli skogskörning också, senast till våren. Cinder Cone är väl en typ av instegscykel för MTB även om förhoppningsvis ramen har något bättre potential än så?
Jag avser att använda den i allround syfte, dvs både pendling (oftast ca 20 km x 2) samt skogskörning (ej extrem åkning, tex nerförsåkning eller hopp). För ren landsvägsnötning håller jag mig till min gamla Nishiki racer... (vilken också ska bytas ut...)
Kona cykeln känns helt ok och rejäl även om jag kanske ångrar något så här i efterhand att jag inte valde Kona Caldera. Men jag är ändå nyfiken, om man långsamt/stegvis skulle förbättra cykeln, vad skulle ni prioritera och förslag på lämpliga prylar?
En sak jag funderat på själv är poploc till stötdämparen, kostar ca 500-750 kr tror jag. Men när det gäller dämparen är jag osäker... jag väger trots allt ca 84 kg och vet inte hur mycket stryk den tål i skogen. Fast man kanske kan köra enligt principen "den dagen den sorgen" om det inte dyker upp oemotståndliga erbjudanden på rea? ;-)
Det enda jag bytt hittills är pedalerna till ett par Shimano PD-A530 samt vinterdäck (W106).
Prylar är ju kul och jag ser att det kommer reor då och då.. ;-)
Spec:
Frame size 20"
Frame tubing Kona All-Mountain Aluminum Butted
Fork RockShox DART 3 w/lockout 100mm
Headset TH
Crankarms FSA Apha Drive Exo Powerdrive
Chainrings 44/32/22
B/B FSA Powerdrive
Pedals Wellgo LU-A9 -> bytta till Shimano PD-A530
Chain Shimano HG53
Freewheel Shimano Deore (11-32, 9spd)
F/D Shimano Deore
R/D Shimano LX
Shifters Shimano Deore
Handlebar Kona Aluminum Riser
Stem Kona Control
Grips Kona Mooseknuckle
Brakes Hayes Stroker Ryde Hydraulic V6
Brake Levers Hayes Stroker Ryde Hydraulic
Front hub KK Disc
Rear hub Shimano M475 disc
Spokes Stainless 14g
Tires Maxxis Ignitor 26 x 2.1 -> kör med Nokian W106 just nu
Rims Sun Black Eye
Saddle WTB SPEED V SPORT SE
Seatpost Kona Thumb
Seat clamp Kona QR
Color Blue
Länk med bild: http://www.konaworld.com/08_cindercone_w.htm
Jag avser att använda den i allround syfte, dvs både pendling (oftast ca 20 km x 2) samt skogskörning (ej extrem åkning, tex nerförsåkning eller hopp). För ren landsvägsnötning håller jag mig till min gamla Nishiki racer... (vilken också ska bytas ut...)
Kona cykeln känns helt ok och rejäl även om jag kanske ångrar något så här i efterhand att jag inte valde Kona Caldera. Men jag är ändå nyfiken, om man långsamt/stegvis skulle förbättra cykeln, vad skulle ni prioritera och förslag på lämpliga prylar?
En sak jag funderat på själv är poploc till stötdämparen, kostar ca 500-750 kr tror jag. Men när det gäller dämparen är jag osäker... jag väger trots allt ca 84 kg och vet inte hur mycket stryk den tål i skogen. Fast man kanske kan köra enligt principen "den dagen den sorgen" om det inte dyker upp oemotståndliga erbjudanden på rea? ;-)
Det enda jag bytt hittills är pedalerna till ett par Shimano PD-A530 samt vinterdäck (W106).
Prylar är ju kul och jag ser att det kommer reor då och då.. ;-)
Spec:
Frame size 20"
Frame tubing Kona All-Mountain Aluminum Butted
Fork RockShox DART 3 w/lockout 100mm
Headset TH
Crankarms FSA Apha Drive Exo Powerdrive
Chainrings 44/32/22
B/B FSA Powerdrive
Pedals Wellgo LU-A9 -> bytta till Shimano PD-A530
Chain Shimano HG53
Freewheel Shimano Deore (11-32, 9spd)
F/D Shimano Deore