Möjligt att laga/förstärka ram?

MiniGordini

Aktiv medlem
Lyckades skrapa i min Epic S-works rakt under vevpartiet, klantigt så klart.

Blev en djup reva, tror det är precis så det inte har gått igenom.

Går sånt här att fixa till, eller är det bara att cykla vidare och byta ram om den ger upp?

DSC_3670.JPG

DSC_3671.JPG

Det är knappast kabelskav. Borde gå att förstärka, gärna med en väv för att få styrka i alla riktningar.

Känner du någon skillnad på cykeln efter träffen? Har du tagit bort vevpartiet och undersökt insidan?

Cykeln står i ett garage, ska kolla ordentligt imorgon.

Anledning till att jag upptäckte det var jag skrapade i, det tog stopp och jag stod själv på näsan. Vände cykeln upp o ner, såg detta och tog två bilder vid garaget. Tog för givet att det hade med mitt dåliga vägval att göra.

Oavsett anledning till skadan, har egentligen ingen betydelse för mig, så ska det åtgärdas.

Någon som kan fixa det i Stockholm?

du hade kunnat borra upp ett hål lika stort som repan och sen kört vidare utan problem.
Undersidan av vevlagret har ingen spänning i sig när man cyklar, som t.ex precis intill styrhuvudet på underröret.
varför man inte längre skär ut fina mönster där längre är pga att det slungas upp skit och rakt in vevlager/ram.

Hade repanvarit i kanten på vevlagerhuset eller vid området där underröret möter vevlagerhuset så hade jag nog lagat det rätt snart eller hållt ett öga på det.

Helt klart kabelskav, från wiren till framväxeln som inte längre finns där. Som någon gissade.
Fattar inte hur jag inte ha kunnat se det tidigare, känns som jag skruvat, vänt och vridit på allt på denna cykel. Pinsamt.

Det enda positiva är att jag handlat på mig alla "specialverktyg" och plockat isär veven bara för två veckor sedan, så riva ner gick åtminstone fort.
Drog igen skadan med epoxi, kommer så klart hålla koll på om den förvärras.

RasmusOlofsson sa:
du hade kunnat borra upp ett hål lika stort som repan och sen kört vidare utan problem.
Undersidan av vevlagret har ingen spänning i sig när man cyklar, som t.ex precis intill styrhuvudet på underröret.
varför man inte längre skär ut fina mönster där längre är pga att det slungas upp skit och rakt in vevlager/ram.

Hade repanvarit i kanten på vevlagerhuset eller vid området där underröret möter vevlagerhuset så hade jag nog lagat det rätt snart eller hållt ett öga på det.

Jag tror du får omvärdera ditt resonemang ang ställen där det finns minst/störst last på en mtb ram.

MiniGordini sa:
Nooo, detta skav är alltså illa illa enligt dig?

Jag skulle inte oroa mig speciellt mycket.
Just i det området kan man ibland hitta både skruvhål för höljehållare/vajer-guide och dräneringshål.
Skulle det vara ett högt belastat område skulle den typen av hål inte vara så vanliga.
Ute vid kanterna är det en annan sak dock.

plumse sa:
MiniGordini sa:
Nooo, detta skav är alltså illa illa enligt dig?

Jag skulle inte oroa mig speciellt mycket.
Just i det området kan man ibland hitta både skruvhål för höljehållare/vajer-guide och dräneringshål.
Skulle det vara ett högt belastat område skulle den typen av hål inte vara så vanliga.
Ute vid kanterna är det en annan sak dock.
Haken är den att jag lagat ett flertal ramar som spruckit vid skador på BB området och fortsatt upp till mer mer belastade ställen och därigenom accelererat till ett brott. Det bästa man kan göra är att hålla koll, ser man något misstänkt så sluta cykla. Att bara lägga på väv utan förbehandling hjälper just ingenting.

I mina ögon är det där en skada som är svårbedömd, är den djup så är det inte OK, är den ytlig, typ bara lacken som försvunnit och ett par lager väv som gått åt så cykla säsongen ut och inspektera därefter hos ett proffs.

Att sedan företagen som tillverkar sådana ramar och borrar samt lägger dit nitar för diverse saker kan man se genom att väven är betydligt tjockare på dessa ställen där de borrar och nitar fast saker.

På min hade det gått rakt igenom, första lagret åtminstone. På insidan syns ingenting.

Om cykeln överlever sommaren kanske jag kan boka in den hos dig efter säsongen?
Jag själv har då ingen koll på hur jag ska laga ramen på ett vettigt sätt.

DSC_3676.JPG

DSC_3677.JPG

Kan inte se hur detta skulle vara ett problem? Bara dra igen skadan med epoxi eller annat lämpligt. Sen är det bara köra :)

Jag har fått hjälp, så i skrivande stund river jag ner cykeln helt och hållet.
Lär bli en tråd när den ska monteras ihop igen.. "Detta lager passar ingenstans, är det ens nödvändigt?".. ;)

Lite märklig original kabeldragning kan tyckas, men det kanske förväntas att man håller koll på sina grejer bättre än vad jag har gjort.

Är skalet orsakat av orginalkabeldragningen ska ju spesch så för reparation eller ny ram. Nå service ska man ändå få om man köper en s-works!

/T

Tillbaka
Topp