Momas, Bianchi eller Superior? Hjälp

Hej! Jag behöver en ny pendlarhoj. Cyklar ca 1 mil enkel resa dagligen, även vintertid. Asfalt men ca 150 höjdmeter och ibland dåligt eller oplogat vintertid. Jag cyklar eldrivet för att komma hem fortast möjligt så kör gärna på full assistans. Prisnivå upp till 25 000.

Mina önskemål är
* Mittmotor med minst 50 Nm
* Batteri som klarar åtminstone två resor till och från jobb utan problem
* Motor som håller farten även i något brantare backar och lite tyngre packning
* Pakethållare
* Gärna bredare däck för att klara vintern
* Dämpad framgaffel är ett plus

Hittade Momas balance som man nu kan köpa för < 20 tkr och uppfyller alla krav. Dock lite osäker på leverantör och kvalitet. Motorn är av märket Bewo, som jag inte hört talas om innan.

Även kikat på Bianchi T-tronik C-type och Superior Exr 6050 Touring bl a. Har via jobbet möjlighet att beställa Meridas espressoserie och nishiki pro sle som förmånscyklar men tycker att blir lite dyrt...

Erfarenher av Momas? Eller andra hojar som uppfyller mina önskemål. Velat fram och tillbaka ett par veckor nu så säg gärna åt mig hur jag ska göra! ?

Cube har ett ganska stort sortiment att välja på. Kanske inte så billiga i just svenska butiker men kollar man de stora tyska butikerna så blir det lite bättre priser. Vill du ha en riktigt robust modell så kolla in deras Kathmandu Hybrid cyklar. Vi hade en sån och gav 27' för 85Nm Bosh CX motor och 625wh batteri. Gick fin-fint och vid daglig pendling på ca 2 mil så räckte batteriet en hel vecka på näst högsta effektläget.

Cube har ett ganska stort sortiment att välja på. Kanske inte så billiga i just svenska butiker men kollar man de stora tyska butikerna så blir det lite bättre priser. Vill du ha en riktigt robust modell så kolla in deras Kathmandu Hybrid cyklar. Vi hade en sån och gav 27' för 85Nm Bosh CX motor och 625wh batteri. Gick fin-fint och vid daglig pendling på ca 2 mil så räckte batteriet en hel vecka på näst högsta effektläget.
Åh! Blev riktigt sugen på en sån! Blir nog att spränga budgeten lite. Stort tack för tips!

Åh! Blev riktigt sugen på en sån! Blir nog att spränga budgeten lite. Stort tack för tips!
Cube Kathmandu är en riktigt robust cykel med bra drag i och pålitligt bosch system du kommer inte ångra den sprängda budgeten med den riktigt rolig cykel att brassa runt på (y)

ytterst lite problem med dessa dock (vilket gäller alla cyklar med mittmotorer) räkna med lite högre underhåll på drivlina och bromsar kör du året runt o max effektläge till största del och kanske inte är den bästa på regelbundet underhåll så är det inte helt ovanligt med byte av kedja kassett rulltrissor (dom små kedjehjulen i bakväxeln) samt bromsbelägg två gånger om året

Som någon skrev ovan, håll dig till de stora motorleverantörerna, Bosch, Shimano, Yamaha och kanske några till. Små tillverkare riskerar att försvinna, i varje fall från svenska marknaden, och då blir det problematiskt med reservdelar, batterier exempelvis.

Bikester har fortfarande rea på elcyklar, men det verkar tunnas ut en hel del. I en annan tråd lyftes det fram en intressant Ortler cykel för halva priset, men den verkar vara slut nu.
Normalpriset för en bra elcykel med motor från kända leverantörer brukat börja omkring 25 tkr och sedan uppåt. Så det kan bli kärvt att hålla budget om du inte hittar kampanjpriser.

Hittar du en elcykel med Bosch's 85 Nm motor och 625 Wh batteri för 27 tkr så är det ett fynd.
Det kan vara lönt att titta på tyska cykelbutiker, i en annan tråd tipsades det om en tysk butik, som då hade bra kampanjpriser.
Biltema hade för några dagar sedan en kampanj på en Shimano utrustad cykel. Jag tror ca 16-17 tkr. Tyvärr med Shimanos svagaste motor.

Stort tack för alla svar! Det landade på en Cube Touring One 625 med 75 Nm och 625 Wh Batteri. Små skillnader jämfört med Kathmandu och jag tror den räcker gott och väl för lilla mig. Till det lite skyddsfilm och ändå strax under 30 tkr när jag beställde från Bike-discount. Var på väg att luras av en annan billigare sida som verkade trovärdig men jag googlade mig till att den var fejk - LURIGT! Nu hoppas jag på många grymma mil med min nya hoj. ?

Än en gång stort tack!

Grattis till köpet, trots det "höga" priset är det nog ett bra pris. Bikester verkar ta ca 5000 mer för modellen.
Ett tips om du vill få långt liv i batteriet är att hellre ladda lite och ofta, än mycket än sällan. Det finns en massa information om livslängd för litiumjon batterier, och det är giltigt oavsett var de finns, hemelektronik, elcyklar eller elbilar. Cellerna i batteriet mår inte bra av att vare sig vara nära urladdat eller nära fulladdat, det skall helst ligga kring 50% uppladdat. Men du har ett så pass kraftfullt batteri att om du laddar lite dagligen för din dagliga cykling, så kan batteriet utan vidare hålla mer än 10 år. Mitt svagare batteri har hittills hållit i 8 år, och jag tror det håller flera år till.

Grattis till köpet, trots det "höga" priset är det nog ett bra pris. Bikester verkar ta ca 5000 mer för modellen.
Ett tips om du vill få långt liv i batteriet är att hellre ladda lite och ofta, än mycket än sällan. Det finns en massa information om livslängd för litiumjon batterier, och det är giltigt oavsett var de finns, hemelektronik, elcyklar eller elbilar. Cellerna i batteriet mår inte bra av att vare sig vara nära urladdat eller nära fulladdat, det skall helst ligga kring 50% uppladdat. Men du har ett så pass kraftfullt batteri att om du laddar lite dagligen för din dagliga cykling, så kan batteriet utan vidare hålla mer än 10 år. Mitt svagare batteri har hittills hållit i 8 år, och jag tror det håller flera år till.
Se bara till att ladda det fullt runt var 10:e laddning. Annars är risken att du får obalans i cellerna och att någon cell överladdas eller urladdas för mycket. Balansering av cellerna görs i slutet av laddning, oftast mellan 80-100%. Laddar man bara upp till 80% så kan vissa celler laddas högre än 4,2V och risken både för brand och att cellen dör i förtid ökar. Samma vid urladdning då enstaka celler kan urladdas under 3,2V och då ta skada.

Annars bara tummarna upp för cykel köpet!! :)

Tillbaka
Topp