Momentnyckel med tillbehör under 1000spänn?

mattihp

Aktiv medlem
Tänkte skaffa mig en momentnyckel så att jag inte alltid behöver låna grannens, men känner att smärtgränsen går ungefär vid tusen spänn eftersom jag ändå inte behöver använda den så ofta.

Några kandidater:

Min granne diggar 3/8 men kan inte riktigt säga varför, annars finns denna 1/4 på riktigt fin rea just nu. Fördel med välkänt märke som gör bra cykelverktyg, kanske oskrivet kort annars:

3/8 så har både Biltema en som har ersatt deras gamla modell som ska ha varit bra:

Jula kör Meec

Till alla dessa så blir det kvar lite pengar för att köpa tillbehör. Är det någon av dem som är användarbar? Finns det andra som är klockrena köp nu när det är rea här och var?

Den där XLC klippte jag på bikesters utförsäljning för 350kr, tycker den gör det den ska, annars så har jag bara använt större modeller för mindre finmeck

Till en cykel behöver du nog oftast en som tar bits.

Fyrkantfäste är för typ endast vevparti och kassetter, som har högre moment än för dom listade handtagen.

Måste säga att en digital med lastcell är grymt skönt, man slipper hålla på och vrida, men annars finns ju billiga utan inställning.

Jag skulle säga antingen en sådan här analog utan inställningar:
Eller om du inte behöver så kraftig, någon sådan här:

Eller en digital:
(edit: det finns ju en 1-20 också som kanske är bättre om det omfånget funkar bra (man behöver ofta runt 40Nm så kolla det där noga isf))

(och ja, har samtliga och användar samtliga ungefär lika mycket, vill inte vara utan någon känner jag ?)

Den verkar inte så dum och säljs för 230 kr inkl frakt på amazon.se

Varför använder ni momentnyckel, om det inte är lager vi talar om? Ärlig fråga - har aldrig sett behovet. Är det kolfiberramar som behöver särskilda åtdragningsmoment?

Varför använder ni momentnyckel, om det inte är lager vi talar om? Ärlig fråga - har aldrig sett behovet. Är det kolfiberramar som behöver särskilda åtdragningsmoment?
Jag är mekaniskt dum i huvudet. Jag drar åt saker för hårt så de går sönder eller för löst så att saker lossnar.

Jag har inget gehör för när det är rätt.

Jag är mekaniskt dum i huvudet. Jag drar åt saker för hårt så de går sönder eller för löst så att saker lossnar.

Jag har inget gehör för när det är rätt.
Samma här. Det är ofta svårt att veta hur hårt man vågar dra. Kan vara enkla saker som bromshandtag där det står "Max 10 Nm". Tar man i "för att det ska sitta fast" så får man köpa nytt. Jag har Julas 5-25 Nm för små moment och har hittills inte dragit sönder nåt med den. (Och inget har lossnat)
Dessutom har jag en större variant, 20-110 Nm, tror det är Biltemas. Har för mig att båda momentnycklarna kom med kalibreringsintyg.

Jag tror det ofta handlar om generell ovana att meka, och därför dålig känsla för vad som är rätt moment. Till det kommer ju budskapet som trummas ut att man ”ska” ha momentnyckel, och många i gruppen jag nämnde ovan är ju också trendkänsliga.

Jag använder momentnyckel för att slippa tjafs vid ev garantiärenden. ”Har du dragit med rätt moment?” ”Ja det har jag, gubbjävel…”

Eller tvärtom, med mera erfarenhet lär man sig hur viktigt det är att använda rätt åtdragningsmoment.
Hur tänker du nu? Finns väldigt få ställen på en cykel, annat än en gjord i kokos då, som kräver åtdragning med visst moment. Vanan gör att du vet vad du måste dra lätt (t.ex. vajerstopp), hyggligt (t.ex infästning för pakethållare), hårt (t.ex sadelbult) och svinhårt (t.ex styrinfästningen på en quillstam).

Varför det skulle krävas momentdragning av dessa är för mig en gåta. Håller helt med @ooms ovan.

Eller tvärtom, med mera erfarenhet lär man sig hur viktigt det är att använda rätt åtdragningsmoment.
Förstår inte vad du menar med ”tvärtom”, om det var menat till mitt inlägg. Ja, med mer erfarenhet lär man sig är ju självklart. Däremot behöver du inte nödvändigtvis en momentnyckel för det, du lär dig ju även genom att skruva och meka och därigenom bygga upp en känsla för vad som är rätt moment. Vissa har den känslan redan när de börjar skruva med cykel, andra har den inte och då kan momentnyckeln vara bra.

hur mycket kommer den användas? Personligen använder jag inte min ofta. Är nog mer när man har kolfiber grejer som det är mer applicerbart.
Dem billiga för runt 350:- är väldigt exakta. Det som brister är nog livstiden. Men om man är hobbymek ser jag inga problem med den. En kompis har en digital mätare så man kan se vridmomentet man applicerar. Min som jag köpte var väldigt exakt.
Här är den https://amzn.eu/d/iuwhVER

Jag kör på denna för de små jobben.
Wera 7515, finns med eller utan bits och behöver inte skruvas tillbaka efter användning. Klarar 2-6Nm

Bilagor

• 81HmPXoqYLL._AC_SX679_.jpg
    81HmPXoqYLL._AC_SX679_.jpg
    44.6 KB · Besök: 103
Jag har två moment där jag tycker det är riktigt svårt att gå på känsla. 5-6 Nm för att dra åt styrstammar, samt 14 Nm på bultarna på vevarmen på Shimano xt/slx/deore.
Sen, har man en momentnyckel så blir den väl använd till mycket? Risk vs reward typ.

Jag använder inte mina så ofta, men bra att ha ibland, styrstam är skönt att ha det till, kassett, hjulbultar på bilen och lite annat.

Den finns t.o.m. för endast 167 kr nu. Och fri frakt vid första beställningen. Leverans till dörren på tisdag. Är faktiskt lite frestad att beställa. Jag behöver en för 12-14 Nm och har ännu inte hittat någon till lägre pris. Hade den gått ända upp till 14 Nm hade den varit ännu bättre.
1759562505464.webp

Jag funderar även på denna enkla för 0-14 Nm, utan inställning. Jag tänker dock att det borde finnas billigare noname-varianter av denna än de blåa Park Tool-verktygen. Någon som känner till ett vettigt alternativ?

1759562778528.webp

Senast ändrad:
För vevlager använder jag en 10 kg vikt och hävarm, har en Biltema momentnyckel som verkade vara bra kvalitet tills jag kollade den och den gav helt uppåt väggarna fel moment.

För vevlager använder jag en 10 kg vikt och hävarm, har en Biltema momentnyckel som verkade vara bra kvalitet tills jag kollade den och den gav helt uppåt väggarna fel moment.
Bra idé! Det kunde vara kul att testa. 13 Nm bör kunna uppnås med t.ex. 1 m och 1,33 kg (13/9,81). Eller med 0,5 m och 2,65 kg. Om inte ChatGPT är helt ute och cyklar. 😁

Släppte du den effter användning till 0 om inte så är det bara att kasta.
Nej, men det borde inte påverka tycker jag, stål har ingen krypning vid normal temp och låg spänning. Jag tror den var kass från början, fick den av min bror så inget jag själv köper..

Senast ändrad:
Bra idé! Det kunde vara kul att testa. 13 Nm bör kunna uppnås med t.ex. 1 m och 1,33 kg (13/9,81). Eller med 0,5 m och 2,65 kg. Om inte ChatGPT är helt ute och cyklar. 😁
Om du testar så tänk på att tyngden måste dra vinkelrätt ned för rätt moment plus som skrivet ovan hävarmens tyngd x avståndet till tyngdpunkten kommer också med

Tjena!

Köpte Lidls 40-100 nm igår för att använda till bilmek framförallt. Men bra om man bara vill ha en mindre och ska dra vevlager t.ex.
Kostar 199:-
Värt 199:- bara för att få ett rejält spärrskaft.

Fast det vore enkelt att strunta i skalan på verktyget och istället använda en vikt för att ställa in momentnyckeln bara den konsistent, får testa det.

Fast det vore enkelt att strunta i skalan på verktyget och istället använda en vikt för att ställa in momentnyckeln bara den konsistent, får testa det.
Jag hittade en sån här gammal pjäs i verktygslådan hemma. Som jag fått av farsan. Kan säkert vara 50 år gammal, men går ned till 12 Nm enl. spec. Vore intressant att testa hur mycket fel den drar, vid 12 Nm. Perfekt sysselsättning för en regnig dag, som i dag. 😁

Britool EVT600A Torque Wrench - 1/2"

1759573413063.webp

1759573714551.webp

Senast ändrad:
Jag hittade en sån här gammal pjäs i verktygslådan hemma. Som jag fått av farsan. Kan säkert vara 50 år gammal, men går ned till 12 Nm enl. spec. Vore intressant att testa hur mycket fel den drar, vid 12 Nm. Perfekt sysselsättning för en regnig dag, som i dag. 😁

Britool EVT600A Torque Wrench - 1/2"

Visa bilaga 797269

Visa bilaga 797270
Den där tror jag kan vara riktigt bra, Made in England och inte China och perfekt i storlek för vevlager, vevarmar och pedaler.

Tillbaka
Topp