Momentnyckel

somebody

Aktiv medlem
Momentnyckel
Jag är ute efter en momentnyckel, känns som en göttig grej att lägga till i meklådan och slippa fundera på hur hårt man drar prylarna. Biltema har en 3-15 och det är ju typ det spannet som känns vettigast! Swedol har en Ampro som vart helt värdelös 2008 när happy testade men nu levereras med fint certifikat på att den är testad och sen finns det ju en hel hög med andra tillverkare. Runt 700 är väl smärtgränsen typ så vad borde jag knata iväg och köpa?

Momentnyckel
Efter att ha surfat på diverse forum så verkar folk ha haft god lycka med biltemas momentnyckel och när den blivit testad så har den varit relativt exakt men jag vettefan. 2000kr extra är i alla fall min del svårt att se som lite mer men ja det kanske inte är värt att köpa på sig en billigare för den är ju helt värdelös om momentet inte stämmer.

Momentnyckel
Men över 2000 kr ska man väl inte behöva betala för en momentnyckel? Köpte mig en BBB från Wiggle som funkat alldeles utmärkt på det jag använt den till (mig veterligen). Kan ju naturligtvis inte garantera att momentet blir det den säger, men i ärlighetens namn, hur exakt behöver den vara? Har sett många nycklar i priserna runt 500-800 kr som folk verkar väldigt nöjda med.

Momentnyckel
Köpte 2 momentnycklar på Clas Ohlson men de funkar ju bara "åt ena hållet" vilket är lite oraktiskt när det finns vänstergängade detaljer på hojen.

Någon som har tips om en momentnyckel som fixar även "vänsterdrag" och inte kostar skjortan + en arm?
Om jag minns någorlunda rätt behöver den inte klara moment under 15N.

Momentnyckel
Jag ställer den på max och när det knastrar i kolfiberrören är jag nöjd. ;)

Fördelen med torsions-pinne och visare är att det är svårt att misslyckas med konstruktionen; det finns färre möjligheter helt enkelt.

Jag nöjde mig med att jämföra de två jag har; de är av olika fabrikat och helt olika konstruktion, de visade samma och sannolikheten för att pricka två felaktiga som har samma fel är liten tänker jag.

Momentnyckel
Norbar använder vi mestadels på jobbet och dom funkar super, momentet stämmer bra i dom, testas efter varje utfört jobb och aldrig nå problem om dom inte har badats i hydral olja mm.
13262 TT20 1/4" 1-20Nm ca 830:-
13010 60 3/8" 8-60Nm ca 1200:-

Momentnyckel
Kristoffer R skrev:
-------------------------------------------------------
> Fördelen med torsions-pinne och visare är att
> det är svårt att misslyckas med konstruktionen;
> det finns färre möjligheter helt enkelt.

För den som klarar sig med 3-12 Nm säljer Canyon en Dekra-cerifierad momentnyckel för 99-129:-
26331_01_img_large.jpg

http://www.canyon.com/_se/shop/?category=Z08&item=26331

Läs mer här:
http://happymtb.org/forum/read.php/1/2253836/2459610#msg-2459610

/Håkan

Momentnyckel
Måste väl vara busenkelt kalibrera själv. Spänn fast den i momentnyckaln ditsatta hylsan, eller nyckelns eget fyrkantsfäste, i skruvstäd. Häng vikter i andra ändan på nyckeln. "räkna ut"
. Ngn ingenjör på forumet lär väl kunna ta fram formeln blixtschnappt

Momentnyckel
Einarsson skrev:
> http://www.cyclecomponents.com/catalog/product/vie
> w/id/4707/ Har denna men vetifan om den är "bra".
> Men lär vara bättre än inget.

Dåliga momentnycklar är ju faktiskt sämre än inget. Fick lämna tillbaka den omtalade Happy-testade nyckeln till Swedol efter att jag dragit sönder alu-skruv för första gången någonsin.

Nu har jag en röd, dyr, italiensk variant.

Momentnyckel
Carl A skrev:
> Måste väl vara busenkelt kalibrera själv.
> Spänn fast den i momentnyckaln ditsatta hylsan,
> eller nyckelns eget fyrkantsfäste, i skruvstäd.
> Häng vikter i andra ändan på nyckeln. "räkna
> ut"
> . Ngn ingenjör på forumet lär väl kunna ta
> fram formeln blixtschnappt

N x m :)

Momentnyckel
Carl A skrev:
> ... och förklara det hela; annars får du stryk
> med en miniräknare, linjal och passare

+ räknesticka av någon över 52.

Momentnyckel
Carl A skrev:
> ... och förklara det hela; annars får du stryk
> med en miniräknare, linjal och passare

På ett meterlångt skaft motsvarar 100g 1Nm. På ett decimeterlångt skaft motsvarar 1kg 1Nm.
Glöm inte skaftets egen vikt. Det bästa vore nog att låt skaftet hänga rakt ner, och sedan ansluta vikten i en lina via ett block. Då slippen man mäta tyngdpunkter och räkna ut hur skaftet påverkar.

Momentnyckel
Ska vi vara noga så ska det nog vara 98,2 g på 1 meters hävarm för att uppnå 1 Nm. Här i norden kommer 1 kg resultera i en tyngdkraft på 9,82 (9,815 i skåne och 9,824 i norrland, så 9,82 är en bra avrundning)

För att ta exemplet med Biltemas med bitsfäste, vi antar att den väger 300g, och har homogen densitet i längdriktningen. Längden är 210 mm. Ska vi kalibrera den i punkten 10 Nm spänner vi fast den så skaftet står horisontellt. Momentet från egentyngden kommer vara 0,105*0,3*9,82=0,31Nm vi behöver då åstadkomma ytterligare 9,69 Nm mha en tyngd längst ut på skaftet. Den skall då väga 9,69/(0,21*9,82)= 4699 g.

Eftersom de anger en noggrannhet på 3% ska den släppa någonstans mellan 4554 g och 4845 g, givet då att mitt antagande om vikten stämmer.

Momentnyckel
Ska vi vara noga så ska det nog vara 98,2 g på 1 meters hävarm för att uppnå 1 Nm. Här i norden kommer 1 kg resultera i en tyngdkraft på 9,82 (9,815 i skåne och 9,824 i norrland, så 9,82 är en bra avrundning)

För att ta exemplet med Biltemas med bitsfäste, vi antar att den väger 300g, och har homogen densitet i längdriktningen. Längden är 210 mm. Ska vi kalibrera den i punkten 10 Nm spänner vi fast den så skaftet står horisontellt. Momentet från egentyngden kommer vara 0,105*0,3*9,82=0,31Nm vi behöver då åstadkomma ytterligare 9,69 Nm mha en tyngd längst ut på skaftet. Den skall då väga 9,69/(0,21*9,82)= 4699 g.

Eftersom de anger en noggrannhet på 3% ska den släppa någonstans mellan 4554 g och 4845 g, givet då att mitt antagande om vikten stämmer.

Momentnyckel
Carl A skrev:
> fast då får man väl räkna med friktionen i
> blocket/n...?

Det beror på linan och/eller blocket. Det kan bli försvinnande lite. Tänk antiskatingvikten på en vinylspelare.

Momentnyckel
Ni frågade efter en ingenjör och jag levererade, vad är problemet? ;)

Ber om ursäkt för dubbelposten dock, min mus får för sig att dubbelklicka på eget bevåg ibland.

Momentnyckel
LHelge skrev:
> Ska vi vara noga så ska det nog vara 98,2 g på 1
> meters hävarm för att uppnå 1 Nm. Här i norden
> kommer 1 kg resultera i en tyngdkraft på 9,82
> (9,815 i skåne och 9,824 i norrland, så 9,82 är
> en bra avrundning)
>
> För att ta exemplet med Biltemas med bitsfäste,
> vi antar att den väger 300g, och har homogen
> densitet i längdriktningen. Längden är 210 mm.
> Ska vi kalibrera den i punkten 10 Nm spänner vi
> fast den så skaftet står horisontellt. Momentet
> från egentyngden kommer vara
> 0,105*0,3*9,82=0,31Nm vi behöver då åstadkomma
> ytterligare 9,69 Nm mha en tyngd längst ut på
> skaftet. Den skall då väga 9,69/(0,21*9,82)=
> 4699 g.
>
> Eftersom de anger en noggrannhet på 3% ska den
> släppa någonstans mellan 4554 g och 4845 g,
> givet då att mitt antagande om vikten stämmer.

Nu dog jag lite!

;)

Momentnyckel
LHelge skrev:
> Ni frågade efter en ingenjör och jag levererade,
> vad är problemet? ;)
>
> Ber om ursäkt för dubbelposten dock, min mus
> får för sig att dubbelklicka på eget bevåg
> ibland.

Skicka momentnycklar till månen, det kan du. Men fixa musen gick du bet på....? ;)

Momentnyckel
LHelge skrev:
> Ni frågade efter en ingenjör och jag levererade,
> vad är problemet? ;)
>
> Ber om ursäkt för dubbelposten dock, min mus
> får för sig att dubbelklicka på eget bevåg
> ibland.

Repetition är all kunskaps moder!

Momentnyckel
LHelge skrev:
> Ska vi vara noga så ska det nog vara 98,2 g på 1
> meters hävarm för att uppnå 1 Nm.

Du måste nog snarare lägga på 101.8g på 1m hävstång om du ska få ut 1.0Nm (0.1018*9.82*1.0=1.0Nm)...

också ingenjör... ;)

Momentnyckel
Lillskeden skrev:
> 98.2 gram på en meters hävarm ger inte 1 nm.
> 100/0 ,982 gram ger 1 nm.

Äh fan du hann före... :)

Momentnyckel
Det mesta är väl bättre än att "köra på känsla", iaf om man har kolfiberkomponenter inblandade.
Det borde vara ganska sällsynt att kalibreringen av en momentnyckel är så pass off så "känslan" är bättre.

Momentnyckel
+1
Väldigt bra att ha. Kanske är grymt orutinerad, men då jag drar med momentnyckel kan jag bli förvånad över hur lite/mycket vissa komponenter ska dras i förhållande till vad jag hade gissat själv.

Momentnyckel
Potatismos sa:
Vernersson sa:
Det mesta är väl bättre än att "köra på känsla", iaf om man har kolfiberkomponenter inblandade.
Det borde vara ganska sällsynt att kalibreringen av en momentnyckel är så pass off så "känslan" är bättre.

Låter rimligt.

2-24 NM är lagom till en cykel eller?

Täcker väl det mesta.
Finns iofs vissa saker som ska dras med högre moment, tex vevlager och kassett.
För detta kör jag http://www.biltema.se/sv/Verktyg/Ha...mentnycklar/Momentnyckel-20210-Nm-2000016644/

Köp & Sälj

Tillbaka
Topp