Momentnyckel

Momentnyckel
Hallå alla ingenjörer ni kan göra en egen momemtnyckel. ???

Nu är det till en motorcykel men det är ju samma princip

Kolla gärna in ichiban motos andra mektips så kan ni få ett gott skratt

Momentnyckel
Var på HN men drabbades av den klassiska köpångesten.

Vilken hade ni valt för lägre moment?

http://www.harald-nyborg.se/momentnyckel.html

http://www.biltema.se/sv/Verktyg/Ha...entnycklar/Momentnyckel-bitsfaste-2000031638/

http://www.biltema.se/sv/Verktyg/Ha...erktyg/Momentnycklar/Momentnyckel-2000020911/
(den högst upp, mellan 4-20 nm)

Vilket "spann" NM är mest användbart?

Är inte gjord av pengar så har sneglat extra på HN-nyckeln, men det kan ju mycket väl vara dumsnålt ur kvalitetssynpunkt?

Tack på förhand.

Senast ändrad:
Momentnyckel
Potatismos sa:
Var på HN men drabbades av den klassiska köpångesten.

Vilken hade ni valt för lägre moment?

http://www.harald-nyborg.se/momentnyckel.html

http://www.biltema.se/sv/Verktyg/Ha...entnycklar/Momentnyckel-bitsfaste-2000031638/

http://www.biltema.se/sv/Verktyg/Ha...erktyg/Momentnycklar/Momentnyckel-2000020911/
(den högst upp, mellan 4-20 nm)

Vilket "spann" NM är mest användbart?

Är inte gjord av pengar så har sneglat extra på HN-nyckeln, men det kan ju mycket väl vara dumsnålt ur kvalitetssynpunkt?

Tack på förhand.

Jag kör den från biltema med bitsfäste. 3-15 nm. Det är i 9 fall av 10 någon bit som ska användas så då tyckte jag det var smidigast med det fästet. Sen köpte jag adaptrar för 1/2 och 1/4 fyrkant för de få fall jag behöver dra med en hylsa.

Momentnyckel
ceel sa:
Jag kör den från biltema med bitsfäste. 3-15 nm. Det är i 9 fall av 10 någon bit som ska användas så då tyckte jag det var smidigast med det fästet. Sen köpte jag adaptrar för 1/2 och 1/4 fyrkant för de få fall jag behöver dra med en hylsa.

Hmm, verkar som att man klarar sig upp till 15NM i de lägre åtdragningsmomeneten, enligt listan längre ner på sidan: http://happyride.se/2008/02/08/veckans-verktyg-momentnyckel/

Sen antar jag att precisionen blir högre med ett mindre spann (eller vad man skall kalla det).

Den verkar vettig.

Senast ändrad:
Momentnyckel
eketjall sa:
Man får vara uppmärksam på "klicket" vid låga moment. Tar man i för mycket från början är det lätt att man missar klicket. Men när man förstått hur lite 5Nm egentligen är så är det inget problem.

Perfekt, ska tänka på det :) Nu har jag lärt mig något av värde och det tackar jag dig för.

Momentnyckel
Omöjligt att säga vilken som är bäst utan att testa/mäta. Har för mig att det var något test där det skiljde mycket på exaktheten på momentnycklar, och dyrare ibland var sämre. Fördelen med biltema är väl att de har 10 års garanti på de bättre nycklarna och det är lättare att åka och gnälla.

Har två från Biltema som jag är nöjd med, men har egentligen ingen aning om hur exakta de är. De ska ju kalibreras då och då också. Vilket jag inte gjort. :)

Momentnyckel
Jag har en liten Biltemanyckel, har funkat bra i alla år som jag har haft den. Har använt den till crossen där det är en massa moment mellan 10 - 30 Nm men på lägre moment neråt 5 Nm så känner man inte när den klickar så till trampcykeln har jag skaffat en bitsmejsel med moment ställbart mellan 3 - 6 Nm vilket funkar bättre tycker jag

Momentnyckel
Foxis sa:
Omöjligt att säga vilken som är bäst utan att testa/mäta.

Ja det har du rätt i. Men tror jag kör på wiggle-nyckeln (samma som harald nyborgs). Har 10% guldkunds-rabatt just nu så slänger jag till lite annat skit i varukorgen och får fraktfritt slutar den på 318:- vilket känns värt att testa. Sen har den många nöjda köpare som det verkare så då duger den säkert för mig som inte driver verkstad och skruvar dagarna i ända.

Senast ändrad:
Momentnyckel
Potatismos sa:
Foxis sa:
Omöjligt att säga vilken som är bäst utan att testa/mäta.

Ja det har du rätt i. Men tror jag kör på wiggle-nyckeln (samma som harald nyborgs). Har 10% guldkunds-rabatt just nu så slänger jag till lite annat skit i varukorgen och får fraktfritt slutar den på 318:- vilket känns värt att testa. Sen har den många nöjda köpare som det verkare så då duger den säkert för mig som inte driver verkstad och skruvar dagarna i ända.
Den jag köpte från någon av webb-tyskarna ser precis likadan ut. Den kom iaf med något test-protokoll. Har inget att anmärka på.

Momentnyckel
Momentnyckel
eketjall sa:
Potatismos sa:
eketjall sa:
Den jag köpte från någon av webb-tyskarna ser precis likadan ut. Den kom iaf med något test-protokoll. Har inget att anmärka på.

Trevligt. Du minns inte vilken webshop specifikt? Vill jämföra priserna :)
http://www.bike-discount.de/en/buy/mighty-torque-wrench-set-2-24-nm-incl.-7-bits-30385
Out of stock. Jag betalade €38.76 för ca 1 år sedan.

Tackar. Blir en sådan fast wiggle-verran.. Tack så hemskt mycket för svaren, alla.

Senast ändrad:
Momentnyckel
Tackar för en bra tråd!
Slängde med en sådan nyckel från wiggle nu när jag beställde i onsdags!
Började med att dra fast mina nya pedaler och nu när jag skakar på den så är det nått som skramlar i den!
Ska det göra det?
Skakade ju inte på den innan. Ställde ner den och testade på några andra skruvar och den verkar funka.

/Nicke

Momentnyckel
slackie sa:

Fick hem en wera 7000 för några dagar sedan, jag har inte haft tid att prova den på cykeln ännu. Men den känns grym, inga problem att se vilket moment som är inställt, man kan ställa på tiondels NM. Man låster på det momentet man vill ha. Det ingår även ett intyg med diff i % på 5/15/25 NM. Det ända är att det ingår några bits, men jag har ett uppsättning från en annan momentnyckel. Bara köp

Momentnyckel
Sohl sa:
slackie sa:

Fick hem en wera 7000 för några dagar sedan, jag har inte haft tid att prova den på cykeln ännu. Men den känns grym, inga problem att se vilket moment som är inställt, man kan ställa på tiondels NM. Man låster på det momentet man vill ha. Det ingår även ett intyg med diff i % på 5/15/25 NM. Det ända är att det ingår några bits, men jag har ett uppsättning från en annan momentnyckel. Bara köp

Oohh! Ser fram emot din återkoppling ;). Superfint väder (här i Gbg iaf) - klart du ska ner och mecka lite med cykeln?

Momentnyckel
Jag har tre.

Norbar TTi 50 (8-50 Nm) med 1/2" fattning för de lite större momenten på cykeln (vevlager, vevarmar, kassett)
Norbar TTi 20 (2-20 Nm) med 1/4" fattning för många av de mindre momenten
CDI Torque Control 2-8 Nm för jobb på styre, stam, sadel, stolpe, reglage och växelförare

/K

Momentnyckel
Momentnyckelvärlden är för mig en djungel; någon som kan hjälpa en förvirrad själ lite.

Jag har Park tool momentnyckel TW-6.2 med kvadratiskt huvud och en Park tool kasette lockring FR-5.2 som är rundad.
Finns det och i så fall vad heter adaptern där emellan? Googlat men inte funnit...

FF2E48F2-D05D-45F1-8FC6-6EFBAB701BAF.jpeg
E2B48AD9-FC58-4D64-8A11-F72F8B9253D4.jpeg

Momentnyckel
Momentnyckelvärlden är för mig en djungel; någon som kan hjälpa en förvirrad själ lite.

Jag har Park tool momentnyckel TW-6.2 med kvadratiskt huvud och en Park tool kasette lockring FR-5.2 som är rundad.
Finns det och i så fall vad heter adaptern där emellan? Googlat men inte funnit...

Visa bilaga 466864Visa bilaga 466865
Hej!
Det du behöver är en hylsa med 1" nyckelvidd och för 3/8" fyrkant. Kan vara lättare att hitta hylsor med 1/2" fyrkant i den storleken men då krävs en adapter till ?

Momentnyckel
Nu kanske jag avslöjar mig som komplett idiot, igen, men är den verkligen rundad på insidan och inte sexkantig på utsidan?

Ok, läste lite till, det är en vanlig hylsa fast för '' i kombination med det, för oss biltema töntar, så exotiska 3/8 på skaftet?

Jag gjorde också misstaget att köpa momentnyckel för 3/8 medan jag har hylsor för 1/2 och 1/4. Biltema har adapter. Man kan också dra på kassetten med skiftnyckel om man vill ut o cykla

Momentnyckel
Vilka övriga verktyg har du?
Du vill ju ha något att lossa med också, så har du redan 1/2"-skaft så köp en adapter 3/8" till 1/2" och sen en 1"-hylsa med 1/2" fattning.

Momentnyckel
The 1" hexagonal base can be used in conjunction with a socket, wrench, or bench vise. Heat-treated alloy tool steel construction for a lifetime of use.

Momentnyckel
Vilka övriga verktyg har du?
Du vill ju ha något att lossa med också, så har du redan 1/2"-skaft så köp en adapter 3/8" till 1/2" och sen en 1"-hylsa med 1/2" fattning.

Han har
The TW-6.2 is designed for higher torque settings that can be found on components such as bottom brackets, cassette lockrings, and crank bolts. Features a 3/8" drive for compatibility with all Park Tool sockets, bits, and crow feet

Den sista biten verkar vara en lögn.

Senast ändrad:
Momentnyckel
Japp, det jag menade var att man kanske inte bör använda den momentnyckeln för att lossa en kassett. Därför kan det vara smartare att köpa 3-8"-1/2"adapter + 1"-hylsa med 1/2"-fattning om han har något vanligt 1/2"-skaft liggandes.

Tillbaka
Topp