Momentnyckel

• Trådstartare Trådstartare CJ
  • Start datum Start datum

CJ

Aktiv medlem
Momentnyckel
Tips på bra momentnyckel för styre/styrstam, sadelstolpe höjd och helst sadel dvs insexnyckel 4 och 5 i mitt fall.

Nm: 5 samt 12 för sadel. Ev bara för 5Nm om det är så produktens spec är, så får 12Nm till sadeln fixas på annat vis.

Smidig mindre modell som funkar och du är nöjd med - inte över 500kr.

Momentnyckel

Momentnyckel
Tips på bra momentnyckel för styre/styrstam, sadelstolpe höjd och helst sadel dvs insexnyckel 4 och 5 i mitt fall.

Fast Nm: 5.

Smidig mindre modell som funkar och du är nöjd med - inte över 500kr.

Momentnyckel
Vette katten om du hittar något bra där under femhunkan.

Pedros har en 6 Nm som skall vara bra, jag har dock ingen själv men det är en tillverkare som brukar göra bra prylar. Finns en känd cykelmekaniker som jag vet har en.

Momentnyckel
Jag har denna, funkar helt ok tycker jag, enda jag ev kan klaga på är att gummihandtaget är lite kort så alla fingrar får inte plats, men man drar ju inte så hårt med den så det gör inte så mycket. Den finns i många olika namn på olika butiker så kan finnas lite billigare om man letar runt lite...

Momentnyckel
Jag har en sån här i cykelryggan:
Liten och gör jobbet, finns i flera NM tror jag. Dock obegripligt att de inte byggt in bitshållaren i handtaget på nåt sätt. Hur exakt den är vet jag inte, skall försöka göra ett icke vetenskaplig test mot mitt betydligt större Wera-bitsspärrskaft som jag litar på.

Momentnyckel
Förutom Birzman-nyckeln finns det liknande från tex
Topeak Torque 6
15, 75 € här
Men ett bättre köp är Topeak ComboTorq
tpssp07-2.640.jpeg

Endast 215 SEK
Den typen av momentnycklar skall dessutom klara sig utan kontroll o kalibrering

Momentnyckel
Jag har denna, funkar helt ok tycker jag, enda jag ev kan klaga på är att gummihandtaget är lite kort så alla fingrar får inte plats, men man drar ju inte så hårt med den så det gör inte så mycket. Den finns i många olika namn på olika butiker så kan finnas lite billigare om man letar runt lite...

Den har jag också och är jättenöjd med den.

Momentnyckel
Förutom Birzman-nyckeln finns det liknande från tex
Topeak Torque 6
15, 75 € här
Men ett bättre köp är Topeak ComboTorq
tpssp07-2.640.jpeg

Endast 215 SEK
Den typen av momentnycklar skall dessutom klara sig utan kontroll o kalibrering
Någon som nödvändigtvis måste ha en tvekande åsikt om den Håkan tipsar om? Eller kan man klicka hem den? Givetvis inte en pryl man tar med sig på en ride.

Momentnyckel
Tack för alla tips!

Den som är fast 6Nm blir väl inget bra för saker det står 5Nm? Kanske finns 5Nm - men vill inte ha för dålig/billig.

Den större Red är också intressant.

Toppeak ”mekaniska” verkar bra och enkel.

Momentnyckel
Jag har två nycklar av klickmodell (och en stor med mekanisk visare liknande den HåkanC tipsar om). Jag måste säga att om jag skulle köpa en ny idag skulle det troligen bli en sån mekanisk. Jag har varit med om att klick har uteblivit och det är lätt hänt att glömma ställa ned efter användning. Ännu inte servade. Alltså jag litar inte hundra på mina dyra verktyg.
Hellre då en billig mekanisk.

Momentnyckel

+1 på denna. 365kr på Bikester nu.
6294887E-60C8-4D7C-8296-34768AFC3173.jpeg
9F8092CC-965D-4CD8-9FF3-0155B2B534C6.jpeg

Momentnyckel
Vad begär du av ett verktyg för en femhunka? De borde iaf vara tillräckligt bra för att inte generera en massa sönderklämda kolfibergafflar på Rose's egna cyklar.

Momentnyckel
Inte om man släpper på fjädern varje gång man har använt den gör man inte det så kan man kasta den.
Ahhh, visste inte att dom då inte behöver komprimeras. Mitt fel.
Eller:
Dom mattas över tid, tro mig.
Mina riktiga nycklar har jag samtliga fått på jobbet när dom har bedömts visa tillräckligt mkt för lite. Där kontrolleras dom regelbundet av utsedd op.
Min numer använda 1/2" visar obetydligt fel men kasserades för att jag behövde den?

Momentnyckel
Ahhh, visste inte att dom då inte behöver komprimeras. Mitt fel.
Eller:
Dom mattas över tid, tro mig.
Mina riktiga nycklar har jag samtliga fått på jobbet när dom har bedömts visa tillräckligt mkt för lite. Där kontrolleras dom regelbundet av utsedd op.
Min numer använda 1/2" visar obetydligt fel men kasserades för att jag behövde den?
Tror inte en cykel är någon raket verksamhet som behöver kalibrerade momentnycklar
jag jämförde en fin facom nyckel mot en Biltema för 10 år sedan och dom var lika bra men skillnaden var ca 3000 kr till facomens favör.

Tillbaka
Topp