Moms vid import

Moms vid import
Njae.

Den svenska momsen kan du glömma vid köp inom EU. Men du betalar istället ursprungslandets moms vid köp inom EU.

Moms vid import
ja lånar tråden lite :)

Min morfar kommer hem med min cykel från Canada snart. Han tar den som "personligt specialbagage" på flyget, jag undrar helt enkelt om han får betala moms på den även fast det "är hans egen"?

Moms vid import
Flippad_unge skrev:
-------------------------------------------------------
> ja lånar tråden lite :)
>
> Min morfar kommer hem med min cykel från Canada
> snart. Han tar den som "personligt specialbagage"
> på flyget, jag undrar helt enkelt om han får
> betala moms på den även fast det "är hans
> egen"?

Han "borde" göra det, men schhhhhh, ingen kollar.

Moms vid import
Finnen skrev:
> Flippad_unge skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > ja lånar tråden lite :)
> >
> > Min morfar kommer hem med min cykel från
> Canada
> > snart. Han tar den som "personligt
> specialbagage"
> > på flyget, jag undrar helt enkelt om han får
> > betala moms på den även fast det "är hans
> > egen"?
>
>
> Han "borde" göra det, men schhhhhh, ingen kollar.

kan ju säga det också att min morfar landar i köpenhamn gäller samma där?

Senast redigerad av en moderator:
Moms vid import
Finns en risk att han åker på tull (fast det är ju inte tullen man ska vara rädd för utan momsen). Min polare åkte på tull och moms på en skidjacka efter en kanadaresa. Fast jag antar att man ska ha oflax...

Moms vid import
Yoserman skrev:
> Finns en risk att han åker på tull (fast det är
> ju inte tullen man ska vara rädd för utan
> momsen). Min polare åkte på tull och moms på en
> skidjacka efter en kanadaresa. Fast jag antar att
> man ska ha oflax...

mebn låt säga att han åker på tullen och momsen.
rör det sej då om några enorma utgifter? finns det någon viss procent??

Moms vid import
Borde väl vara svensk moms och tull, runt 7% tull och sen 25% moms på det.. Men han hade väl med sig cykeln till Canada??? Jag har handlat rätt massa när jag varit i USA och hade en del problem förklara varför jag hade med mig en hel resväska med cykelprylar när jag gick genom tullen, men sa att jag inte kunde lämna mina kära titan pedaler, kolfiber verarmar och mina Avid Ultimate bromsar hemma.. dom trodde så klart inte på mig men vad skulle dom göra, inga kvitton och allt upp packat..

Jag har även hittat en trevlig affär som nu skickar delar till mig och skriver ner värdet så momsen inte blir så himla hög..
Lycka till..

Moms vid import
qwert skrev:
> Borde väl vara svensk moms och tull, runt 7% tull
> och sen 25% moms på det.. Men han hade väl med
> sig cykeln till Canada???

nepp han köpte den beggad där borta. men han är bra på att förklara bort saker, de går nog fint, åtminstone måste jag tänka så annars blir jag så orolig ;)

Moms vid import
Jo men jag menade att han får övertyga tullen om att han hade den med sig när han åkte dit, men är den begagnad så är det säkert inga problem..

Moms vid import
s skrev:
> Njae.
>
> Den svenska momsen kan du glömma vid köp inom
> EU. Men du betalar istället ursprungslandets moms
> vid köp inom EU.

Inte heller helt sant.

Utländska butiker är skyldiga att ta ut svensk moms om deras försäljning till Sverige överstiger ett visst belopp. Det finns en gammal tråd i ämnet men jag orkar inte leta fram den...

//Martin

Moms vid import
Grejen är: Tar han hem en ny cykel så kan han ha otur och behöva skatta. Det absolut smartaste är att stoppa lite smuts på den, så man tydligt ser att den är "använd", du skattar bara på nya grejer.
Hörde av en bekant att folk som plockar hem saker brukar göra så.

Sedan så är det ju helt omöjligt för tullen o kolla allt. Så chansen är nog väldigt liten att det går fel.

Moms vid import
Jag åkte på tull och moms vid köp av beggad hoj, vi hade dock skrivit ner värdet så det blev inte så farligt. Då var tullen 1,5% och moms 25%.

Blir det nån whistler-resa så ska jag ta med mig en 500-kronors crapcykel dit, väl där så ger man den till en uteliggare och köper en ny till sig själv, på så vis slipper man alla problem.

Moms vid import
> Blir det nån whistler-resa så ska jag ta med mig
> en 500-kronors crapcykel dit, väl där så ger
> man den till en uteliggare och köper en ny till
> sig själv, på så vis slipper man alla problem.

Varför ta med en ut? När du kommer hem har de väl ingen koll på att du inte hade cykeln du tar hem med på utresan. Se till att den är använd bara.

Moms vid import
Yoserman skrev:
> Jo det är det som är grejen... När du kommer
> till kanada får du beskriva vad du har med dig
> men dom kollar inte så noga. Mtb som mtb liksom

Kollar svenska tullen med de i kanada vad du hade/inte hade med dig när du åkte dit? Låter omständigt.

Moms vid import
Zooltrix skrev:
> s skrev:
> Inte heller helt sant.
>
> Utländska butiker är skyldiga att ta ut svensk
> moms om deras försäljning till Sverige
> överstiger ett visst belopp. Det finns en gammal
> tråd i ämnet men jag orkar inte leta fram
> den...
>
> //Martin

Ok hoppas att 4,1 tusen är under det beloppet. För om jag får svenska skatten + transport från brittanien så dör min plånbok (har bara 4,8 tusen och hoppas att transport inte blir över 700kr).

Moms vid import
> Inte heller helt sant.
>
> Utländska butiker är skyldiga att ta ut svensk
> moms om deras försäljning till Sverige
> överstiger ett visst belopp. Det finns en gammal
> tråd i ämnet men jag orkar inte leta fram
> den...
>
> //Martin

Ok hoppas att 4,1 tusen är under det beloppet. För om jag får svenska skatten + transport från brittanien så dör min plånbok (har bara 4,8 tusen och hoppas att transport inte blir över 700kr).

Moms vid import
Faithless93 skrev:
> > Inte heller helt sant.
> >
> > Utländska butiker är skyldiga att ta ut
> svensk
> > moms om deras försäljning till Sverige
> > överstiger ett visst belopp. Det finns en
> gammal
> > tråd i ämnet men jag orkar inte leta fram
> > den...
> >
> > //Martin
>
> Ok hoppas att 4,1 tusen är under det beloppet.
> För om jag får svenska skatten + transport från
> brittanien så dör min plånbok (har bara 4,8
> tusen och hoppas att transport inte blir över
> 700kr).

Om jag inte minns helt fel från den andra tråden så är det alltså företag som exporterar varor för mer än 300kkr till sverige som är tvingade göra påslag för svensk moms ist för den inhemska. Dina 4,1kkr är inte riktigt samma sak + att du är privatperson.

Moms vid import
Nä, så funkar det inte.

Tull och moms värderas efter marknadsvärdet i Sverige (vid import). Om du har med dig en cykel hem i bagaget som du hävdar är din egen, så måste du på något sätt bevisa att du hade med dig cykeln när du reste från Sverige. Om du verkligen hade med dig cykeln så brukar det inte vara några problem att göra detta då man ofta har inköpskvitto eller liknande. Om du verkligen vill vara säker på att kunna bevisa det så får du skaffa ett utförselbevis av tullen. Begagnade prylars marknadsvärde är förstås lägre än nya prylar och därför tror många att tull och moms inte gäller för sånt, men det gör det.

Sen så är det ju inte riktigt så att "dom kollar inte så noga". Det är snarare så att "dom kollar extremt sällan". Jag vet inte varifrån myten om att de som jobbar på tullen är dumma i huvudet kommer ifrån. Tror ni verkligen inte dom har råkat ut för precis alla mer eller mindre korkade försök till smuggling som ni någonsin kan klura ut? Dock lägger inte tullen särskilt mycket energi på att stoppa semesterresenärer som tror sig vara fantastiska smugglar-ess genom att smita från tull och moms. Så allt snack om att tullen inte "har någon koll" så beror det enbart på att dom inte har någon prioritet på detta. Hade det varit så att varannan resenär hade med sig prylar för 100000 spänn i resväskan tillbaka så kanske det hade varit annorlunda.

Så du har inte särskilt mycket att vinna på att ha med dig en skrotcykel när du reser ut. Snarare bara en massa bekymmer då du istället riskerar att få betala övervikt på bagaget. Du har precis lika stor chans att "slippa" tullen och momsen eftersom dom kollar bagage så extremt sällan.

Moms vid import
PeterF skrev:
> Faithless93 skrev:
> -----
> > > Inte heller helt sant.
> > >
> > > Utländska butiker är skyldiga att ta ut
> > svensk
> > > moms om deras försäljning till Sverige
> > > överstiger ett visst belopp. Det finns en
> > gammal
> > > tråd i ämnet men jag orkar inte leta fram
> > > den...
> > >
> > > //Martin
> >
> > Ok hoppas att 4,1 tusen är under det beloppet.
> > För om jag får svenska skatten + transport
> från
> > brittanien så dör min plånbok (har bara 4,8
> > tusen och hoppas att transport inte blir över
> > 700kr).
>
>
> Om jag inte minns helt fel från den andra tråden
> så är det alltså företag som exporterar varor
> för mer än 300kkr till sverige som är tvingade
> göra påslag för svensk moms ist för den
> inhemska. Dina 4,1kkr är inte riktigt samma sak +
> att du är privatperson.

Detta stämmer nog, men jag är ganska övertygad om att det är den säljhande affären som ansvarar för detta, och många affärer verkar strunta i detta. Min poäng är iaf att man inte får någon extra avgift som man inte känner till i förväg, utan det man betalar till affären är det som gäller. Det är affärens problem om de vill begå skattebrott eller inte.
Rätta mig om jag har fel...

Moms vid import
Är ni helt säkra?
Jag har alltid fått höra att det är grönt med tull och moms om man har använt prylen i landet man köpte den. Att man har köpt den med tanke att använda under resan, liksom. Hörsägen, probably.

Moms vid import
Cakeman skrev:
> Är ni helt säkra?
> Jag har alltid fått höra att det är grönt med
> tull och moms om man har använt prylen i landet
> man köpte den. Att man har köpt den med tanke
> att använda under resan, liksom. Hörsägen,
> probably.

Hörsägen eller gammal information:
http://www.tullverket.se/sokordao/k...andutanforeu.4.30cfbac4117bfb36546800095.html
"När du reser till Sverige från ett land utanför EU får du ta med dig varor till ett sammanlagt värde av 1700 kronor tull- och skattefritt." (Sprit, tobaksr och annat ransonerat räknas inte).

Märkte precis att jag smugglade en hel del på senaste resan. Ranson (och åldersgräns?) på kaffebönor! Vansinne.

Moms vid import
Inom EU är det enkelt, lokal moms om företaget exporterar för mindre än 300 000 per år till Sverige annars gäller svensk moms, som hos t ex Bike24.de.

Att ta in en cykel från tredje land kan däremot bli ganska dyrt. Med tredje land avses alla länder utanför EU.

En vanlig tullavgift är 14% t ex från USA. Från Kina är antidumpningstullen 48,5% enligt tullverket.

Sedan räknas naturligtvis momsen på tullat värde.

En hoj från USA för 4000 kr kostar alltså 5700 kr, posten tar dessutom ut 100 kr för besväret att öppna mitt paket och förtulla det. 5800 kr plus frakt blir alltså notan för 4000 kr hojen.

Källa till tulltaxor: http://taric.tullverket.se/taric/bi...03000&d=20080222&lang=SV&ref=soknr&valuta=SEK

Moms vid import
Mårten skrev:
> Nej, det är tull och moms även på beggade
> prylar. KOnstigt nog.

Om du tycker att det är konstigt kan du ju försöka hitta på en lagtext som skulle funka för att man skulle kunna ta in beggade saker momsfritt utan det är trivialt att kringå den regeln för obeggade saker...

Moms vid import
Jag försökte vara ärlig när jag gick genom tullen med min ram som jag tog med mig hem från USA. Men den tulltjänsteman som jag försökte övertala ta betalt för mina grejer kunde inte hitta rätt tullsats! Tullsatsen på cykeldelar var då (2004) 4,7% vill jag minnas, medan för hel cykel var motsvarande siffra 14%. Viss skillnad alltså... Till slut vinkade han bara genom mig, vilket jag iofs antar var tjänstefel. Men det var väl inte precis ett superprioriterat ärende :-)

Moms vid import
Cakeman skrev:
> Är ni helt säkra?
> Jag har alltid fått höra att det är grönt med
> tull och moms om man har använt prylen i landet
> man köpte den. Att man har köpt den med tanke
> att använda under resan, liksom. Hörsägen,
> probably.

är 100% säker på det. har köpt en hel del från usa, allt begagnat o använt, tullen skiter fullständigt i om det är använt eller inte, de tullar ändå

Moms vid import
alexcykel skrev:
> Inom EU är det enkelt, lokal moms om företaget
> exporterar för mindre än 300 000 per år till
> Sverige annars gäller svensk moms, som hos t ex
> Bike24.de.
>
> Att ta in en cykel från tredje land kan däremot
> bli ganska dyrt. Med tredje land avses alla
> länder utanför EU.
>
> En vanlig tullavgift är 14% t ex från USA. Från
> Kina är antidumpningstullen 48,5% enligt
> tullverket.
>
> Sedan räknas naturligtvis momsen på tullat
> värde.
>
> En hoj från USA för 4000 kr kostar alltså 5700
> kr, posten tar dessutom ut 100 kr för besväret
> att öppna mitt paket och förtulla det. 5800 kr
> plus frakt blir alltså notan för 4000 kr hojen.
>
>
> Källa till tulltaxor:
> http://taric.tullverket.se/taric/bin/tagNrDetaljer
> Frame.cgi?n=8712003000&d=20080222&lang=SV&ref=sokn
> r&valuta=SEK

njaaa, du glömde att du får tulla på varans pris + frakt (även frakten alltså), sen momsa på varans pris + frakt + tull.

o som du säker, posten tar ut 100-200 kr för att tulla det åt en, vare sig man vill att de ska tulla eller inte :D

och som redan sagts, går man själv med den genom tullen kan man bli tagen o få betala tull o moms, risken för det är dock inte superstor

Moms vid import
TBone skrev:
> Mårten skrev:
> -----
> > Nej, det är tull och moms även på beggade
> > prylar. KOnstigt nog.
>
> Om du tycker att det är konstigt kan du ju
> försöka hitta på en lagtext som skulle funka
> för att man skulle kunna ta in beggade saker
> momsfritt utan det är trivialt att kringå den
> regeln för obeggade saker...

Jag sa aldrig att det inte var praktiskt. Jag ställer mig bara frågande till effekten.

Moms vid import
Nån som vet hur det här med tullen är i Danmark då?? Min morfar kommer landa med cykeln på flygplatsen i köpenhamn, är det lika stora avgifter i danmark??

Tillbaka
Topp