Monark 828 strip i Zwift

Monark 828 strip i Zwift
Hejsan.
En kollega på jobbet skaffade en ny trainer för att köra på Zwift.
Valet föll på Monark 828 strip med en Mini Novo enhet.

Jag själv kör på en Tacx Flux och har en FTP på 240.
Min kollega i fråga är betydligt starkare än vad jag är, men trainern som han brukar (Monarken) har problem i Zwift.
Enligt Zwift så trycker man 8-9 w/kg men enligt egen utsago blir han inte märkbart trött.

Watten mäts inte riktigt rätt? Jag är tekniskt kunnig men han inte riktigt förstått mig på vad problemet är och vad man kan göra åt detta. Finns det någon guru som kan förklara?

Är det så enkelt att Monarken inte klarar att ställa Watten i en workout? Klarar inte ERG?
Går detta åtgärda på något sätt?

Tack på förhand.

Senast ändrad:

jonte987

Aktiv medlem
Monark 828 strip i Zwift
fast trött blir man ändå på 8w/kg? Det borde gå att se effekt direkt på Monarken och jämföra med Z?

Monark 828 strip i Zwift
@Stumpy @jonte987 @mzi @RockyRider @Principia
Hej Allihopa,
Tänkte dela med mig av lite info som kanske ger nytt sken i denna tråd.
Igår kväll cyklade min kollega på sin Monark med lånade Vector 3:or.

Under passet Emilys's Short Mix så visade Monarken snitt på 450 Watt medans Vector-pedalerna visade 230.
Så det är ju en markant skillnad. Är det så att Monarken helt enkelt är felkalibrerad?

Tack på förhand!

RockyRider

Aktiv medlem
Monark 828 strip i Zwift
Så kan det vara. Eller att pedalerna inte är kalibrerade. Väldigt stor skillnad iallafall. Är pedalerna med enkel eller dubbelsidig mätning? Med enkelsidig mätning ska ju mätningen dubbleras för att det ska bli rätt.

fredrikw

Aktiv medlem
Monark 828 strip i Zwift
Ett snitt på 450W på Emily's Short Mix låter väldigt högt (den ligger på 115% av FTP som mest, och detta under endast sex minuter). En liten snabb kalkylering ger att en snitteffekt på 450W på det passet innebär en FTP på över 500W, vilket är väldigt högt! Det låter som han använder Monarken på fel sätt, antingen är den grymt okalibrerad, eller så trycker han in fel kp-siffror i displayen.

Pedal-effekten skulle motsvara en FTP på ca 260W, en kanske lite mer rimlig siffra?

Monark 828 strip i Zwift
Ett snitt på 450W på Emily's Short Mix låter väldigt högt (den ligger på 115% av FTP som mest, och detta under endast sex minuter). En liten snabb kalkylering ger att en snitteffekt på 450W på det passet innebär en FTP på över 500W, vilket är väldigt högt! Det låter som han använder Monarken på fel sätt, antingen är den grymt okalibrerad, eller så trycker han in fel kp-siffror i displayen.

Pedal-effekten skulle motsvara en FTP på ca 260W, en kanske lite mer rimlig siffra?

Ja det låter ju rimligt det du skriver. Vi ska gå igenom hela kalibreringsprocessen med Monarken ikväll, så ska vi se om vi hittar rätt. Tack för ditt svar. (y)

Supersonic

Aktiv medlem
Monark 828 strip i Zwift
Låter ju inte som att det är fel på Vectorpedalerna. Blir han inte trött med 450w så får han väl sikta på en professionell karriär. Det är rejält höga watt.
Mitt tips är att han vänder sig till Monark och diskuterar kalibreringen av effektmätningen i hans Mini Novo-enhet. Är den rätt monterad?

En sak till. Din vän har ingen trainer, han har en Monarkcykel. Det är två olika saker. En 828 med Mini Novo är en halvdum Monark. Den kan via Mini Novo-enheten skicka wattsiffror. Men motståndet kan inte regleras annat än via att man själv manuellt vrider den blå motståndsratten. Monark har modeller som kan reglera motstånd, men då kostar de mycket mer.

n3wton

Aktiv medlem
Monark 828 strip i Zwift
Nu har jag bara en gammal 828, men där ställer man ju in kpa manuellt varefter displayen visar vilka watt man håller givet 100 i kadens. 450 w i snitt låter ju extremt högt, så om kollegan inte är ytterst stark cyklist får man anta att det är effekten på monarken som anges fel.

Monark 828 strip i Zwift
Nu har jag bara en gammal 828, men där ställer man ju in kpa manuellt varefter displayen visar vilka watt man håller givet 100 i kadens. 450 w i snitt låter ju extremt högt, så om kollegan inte är ytterst stark cyklist får man anta att det är effekten på monarken som anges fel.
Tack för ditt inlägg. Det är nog så som du skriver, att det är Monarken som visar fel watt.

Principia

Aktiv medlem
Monark 828 strip i Zwift
Även de nyare 828 har väl kvar den stora skivan på sidan där man ser motståndet på pendeln? Så ganska enkelt att se om motståndet är 450 eller 230 watt väl. Är pendeln på 2,5 kp och kadensen 100 kommer det vara 250 watt. För 450 matt ska pendeln visa 4,5 kp vid 100 i kadens.

mzi

Aktiv medlem
Monark 828 strip i Zwift
Pedalerna borde ju visa kadens också. Så det ska vara ganska lätt att räkna ut monarkwatten givet pendelns position och pedalernas kadens?

Topp
Happyride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer