Monark the Swede - new geometry

rickitick

Ny medlem
Dags för ett nytt projekt till sonen efter Crescent Retro mini copy...
http://happymtb.org/forum/read.php/1/1680254/1683419#msg-1683419
Tänkte bygga om en Monark the Swede till en mini copy med snyggare geometri

Orginalet:
the_swede_y9m_50901_bla_383.jpg

Och hur det skulle kunna se ut:
TheSwede-newGeomatry2.jpg

Tacksam för kommentarer

Senast ändrad:
För att det inte är monark som bygger den där? Asiatisk katalog-ram, har t.o.m sålts som Ducatis officiella tillbehörscykel för de stolta MC-ägarna...

Älskade mini-Crescenten, men det där kommer ju bara sluta i att en lite kul och unik ramdesign kommer se extremt ordinär ut, mycket möda och besvär för väldigt lite utdelning?

Plus att geometrin gaffelvinkel/topprör/kedjestag på den där absolut garanterar att framhjulet kommer ligga fastsvetsat i marken och den beter sig i kurvor som en cruiser eller cargobike, inte särskilt kul för en aspirerande liten cyklist med en cykel som svarar dåligt eller inte alls på input från cyklisten.

Tack för input!!!

Jag tänkte lite såhär:
Har inte hittat särskilt många ramar i mindre storlek med fästen för skivbromsar och det var ett krav från sonen denna gången....
The Swede cykeln hade ramstorlek 47cm (minsta tillverkade) men även det var för stort, han är 134 cm i strumplästen.

När det gäller gaffelvinkeln ser jag inte riktigt hur den skulle ändras genom att skära loss toppröret och fästa i samma nivå som bakstaget. Har jag missat något?

Jag vet att cykeln inte blir särskilt unik men det blir i.a.f one-of-a-kind. Ramen och gaffeln är hos Guson för pulverlack kritvit just nu :-)

Har några Crescent dekaler kvar så vi är nog färdiga med Monark om det nu spelar någon roll för allt är ju samma tydligen ända ner till Italy...

Menade inte att gaffelvinkeln ändras, menar bara att geometrin, som ju toppröret egentligen inte har nånting att göra med överhuvudtaget, är apkass för lekfull cykling redan från början. Bättre att utgå från något som faktiskt är roligt att cykla...

Sen vad gäller ramstorlek så har ju sadelrörets höjd, eller hur högt på sadelröret toppröret är infäst, inte ett smack med storleken att göra. Cykeln blir inte fysiskt mindre för att du sänker toppröret eller kortar sadelröret, cykeln blir endast mindre om du flyttar styrhuvudet närmare sadelröret, eller vice versa.

Alltså, cykeln kommer fortfarande vara för stor, även om den kanske ser mindre ut. Att mountainbike-tillverkare anger ramstorlek baserat på sadelrörslängd är en fråga om tradition, och inom respektive genre brukar topprörets längd stämma något sånär med den tradionellt baserade sadelrörslängden, alltså att 14" är XS, 16" är S, 18" är M, 20" är L, osv osv.

Ramen designades av Bianchi som tillverkade Ducaticyklarna för 4-5 år sen.

Ang. Apple Bay så är den ramen anpassad för mer komfort, bredare däck och skärmar.

Det är en asiatisk katalogram som vilken tillverkare som helst kan köpa in och sätta egna klistermärken på. Inte designad av Bianchi.

Senast ändrad:
Jag tänkte som så här:
Jag kortar "top tuben" det ger ett mindre avstånd till styret om jag har räknat rätt (In reality fick jag kapa lite)
Sen sänker jag "seat tube" (In reality ungefär 9cm)
Detta måste väl göra ramen mindre?
Men eftersom jag fortfarande är novice på cykel är jag nyfiken på vilka vinklar som skulle kunna vara bättre och varför?
Men mitt första argument var oxå att den blev snyggare... - Eller hur?
Jag vill verkligen lära och förstå, enlighten me....?

Bilagor

• New.jpg
    New.jpg
    61.6 KB · Besök: 72
Senast ändrad:
Du jämför verklig topprörslängd med virtuell (perfekt horisontal tänkt linje) topprörslängd. Äpplen och päron. Den tänkta virtuella topprörslängden är den som gäller när man bedömer storlek för passform. Den minskar inte oavsett vilken vinkel du monterar toppröret. Ska man hårddra det så är det egentligen reach man ska titta på, virtuellt topprör från styrhuvudet där den möter en tänkt vertikal linje genom vevlagret, det är det mest exakta sättet att titta på storlek om man vill göra det enkelt för sig. Enda sättet att ändra det måttet är att antingen flytta bak styrhuvudet, eller flytta fram vevhuset.

Senast ändrad:
Tack för mera input!!!
Det verkar som om jag får vinkla styrstammen uppåt för att ändra overall reach. Blir det fel ställning då får jag sätta dit en minimal styrstam. Tänker i vart fall inte fräsa loss och lämna till mer svetsning ;-)
Undrar fortfarande om jag är den enda som estetiskt sett tycker att den blír snyggare med toppröret sänkt i linje med "akterstaget"?

Senast ändrad:
rickitick skrev:
...... Undrar fortfarande om jag är den enda som
> estetiskt sett tycker att den blír snyggare med
> toppröret sänkt i linje med "akterstaget"?

Det tycker jag också! Absolut.

Jobbade halvdag idag....
Orginaldelar tillbaka på....
Men det blev en Crescent!!!
Grodan skvallrar om vad som kanske händer i vinter...
Den lilla blåa detaljen är till för att se orginalet - ska snart bli alu+klarlack

Bilagor

• Monterade orginaldelar 1.jpg
    Monterade orginaldelar 1.jpg
    133.7 KB · Besök: 98
Väldigt mycket snyggare men oj va långt överrör. Styret behöver ett riktigt sweep och så behöver du kortast möjliga styrstam.

Eller hellre ett riktigt aphäng :)

Hursom, stor eloge!

Tillbaka
Topp