Monarken är död.

Luktapåblommorna

Aktiv medlem
Monarken är död.
Nu hände det, varje dag rasslar det in nya monarker på köp och sälj som försöker säljas till gamla priser. Finns det verkligen en reell marknad för träningscyklar bland gamla rävar eller har den nått sitt bäst före datum och är nu helt ersatt av digitala varianter? Ja, jag är glad att jag blev av med min, men det var för drygt tre år sen och inte för fantasipris.

Monarken är död.
Monark är den nya tjock TV.

Klart att det kommer stå en och annan monark i förråden, med ett tapekryss på väggen framför. För det finns sådana människor.

Monarken är död.
Jag har kört ett par pass på trainer nu under september och det är fan inte kul. Det blir så instabilt. Och ja, jag har en bra trainer. Det är cykeln som böjer sig.

Testcykeln är stabil som en betongbunker. Dessutom bekvämare för min kropp.

Länge leve Monarken!

Monarken är död.
Kommer nog aldrig sälja min 818 om jag inte hittar en lc4 eller lc6 till bra pris. Hade varit fint att slippa fundera över kadensen, förutom det ser jag inga nackdelar. Tv-spel är jag inte speciellt intresserad av längre.

Monarken är död.
Att man köper ett gammalt härke för att den är stabil är väl en sak, men att köpa en ny för helt orimliga pengar när det finns moderna prylar känns helt galet. Att behöva bygga en egen dator och joxa för att ens få den att prata via ant+ är ju stenålder. Oavsett så är den för högljudd för mina behov.

Monarken är död.
Vad finns det för moderna prylar med jämförbar stabilitet då?

Med effektmätare i vevparti eller pedaler pratar den alla språk man vill.

Min är i alla fall rejält mycket tystare än alla trainerlösningar jag sett. Jag kan tänka mig att de senaste där bakhjulet ersätts av hela trainern, och där de inte har fläkthjul, är tystare.

Men visst, jag hade knappast lagt pengarna på en ny.

Monarken är död.
Jag kör fortfarande monark, en 874e så helt ouppkopplad och väldigt manuell där man måste lägga på viktskivor. Men den är väldigt belastningssäkert och har rätt bra känsla.

Visst hade de varit roligt att kunna koppla upp sig, men jag har ingen racer och att sätta en heldämpad MTB på trainer känns inge vidare. Att köpa både en trainer och en racer blir en lite väl saftig affär för att komma på zwift.

Hade jag en racer skulle jag inte tveka på att köpa en av de bättre trainerna och skippa monark. Tills dess funkar den fint.

Nackdelarna är:
*Inge zwift
*Effektdata följer inte med till garmin, utan måste loggas manuellt.
*Vid snabba växlingar när man kör över under tex 15/15 eller 30/30 så blir de bökigt byta vikter. Det går bra för vo2max då belastningen är hög och man på vilan kan trampa bakåt. Men för tröskel då man vill ligga över/under så blir det bökigt.
*effekten är kadensberoende

Senast ändrad:
Monarken är död.
geologen sa:
Vad finns det för moderna prylar med jämförbar stabilitet då?

Med effektmätare i vevparti eller pedaler pratar den alla språk man vill.

Min är i alla fall rejält mycket tystare än alla trainerlösningar jag sett. Jag kan tänka mig att de senaste där bakhjulet ersätts av hela trainern, och där de inte har fläkthjul, är tystare.

Men visst, jag hade knappast lagt pengarna på en ny.

Jämför främst med Elite Tubro Muin (direktdriven), körde dock Monark denna vinter med p2m vevparti, båda lösningarna tycker jag funkar, men Monark är väldigt högljudd i jämförelse. När jag menar moderna prylar så tänker jag främst Monark LT2 vs Wattbike Atom. Där ligger Wattbike ljusår före i teknik.

Senast ändrad:
Monarken är död.
Är väl olika vad man är ute efter. Jag har en 828E med pendel, och med P2m-vevar så kan den allt jag begär. Vill man köra förprogrammerade intervaller med olika motstånd som maskinen själv ändrar, ja då krävs förstås nåt annat.

Monarken är död.
landen sa:
Att man köper ett gammalt härke för att den är stabil är väl en sak, men att köpa en ny för helt orimliga pengar när det finns moderna prylar känns helt galet. Att behöva bygga en egen dator och joxa för att ens få den att prata via ant+ är ju stenålder. Oavsett så är den för högljudd för mina behov.

Precis, slår mig för pannan när jag läser om hur folk försöker få sina LC att funka digitalt. Som tur är att de som köper så pass dyra träningscyklar har också råd att köpa rätt andra gången, alltså en modern trainer.

Jag har inget emot att folk gillar monark. Kan förstå de som likt dig geologen tycker att stabilitet överväger nackdelarna. Jag är förundrad över de överpriser som jag tycker det är för begagnade. Vad kan en gammal monark vara värd, 2000-3000kr, inte det dubbla eller mer.

Monarken är död.
Monarken är inte död. Men jag tror personligen de kan ta död på sig själva. Jag är inte så säker på att det är trainer som kan sätta in dödsstöten, utan tex tacx nya testcykel, eller wattbike atom osv

Monarken är död.
Monarken är extremt gammalmodig och överskattade som trainer för hemmabruk idag då 3e partsprogrammen inte stöds av av den.
En modern direktdriven trainer levererar minst lika stabil effekt och dessutom tystare samt tar mindre plats.

Om inte monark hänger med i utvecklingen kommer den marknaden snabbt försvinna för dom.

Monarken är död.
Jensen sa:
Monarken är inte död. Men jag tror personligen de kan ta död på sig själva. Jag är inte så säker på att det är trainer som kan sätta in dödsstöten, utan tex tacx nya testcykel, eller wattbike atom osv

Bild/länk till tacx testcykel?

Vad finns det fler för alternativ? Ser att concept 2 har en BikeErg nu till exempel.

Monarken är död.
Ove-Rall sa:
Jensen sa:

Bild/länk till tacx testcykel?

Vad finns det fler för alternativ? Ser att concept 2 har en BikeErg nu till exempel.
https://www.dcrainmaker.com/2018/07/tacx-neo-bike-smart-first-ride-and-final-specs.html

2400 GBP

Monarken är död.
geologen sa:
Kan det bli så mycket tystare än en Monark? Det är ju bara lite vinande från bromsbandet om allt är väljusterat.

Det kan bli otroligt mycket tystare ja. I princip bara drivlinan som hörs från en modern trainer med fokus på låg ljudnivå likt nya Kickr.

Senast ändrad:
Monarken är död.
Jensen sa:

Har de ens försökt? Känns som deras fokus alltid vart forskning och testlabb. Ingen utanför Sverige har väl hört talas om en Monark som man "har hemma" Men hade de velat borde det inte vara så klurigt att bygga någon "enklare" som duger för hemmabruk men som inte ser ut och fungerar som en PC från 1995.

Monarken är död.
Ställ Monarken i garaget ställ timern på 3timmar släckljuset så du inte ser puls lr något kör. När larmet slår på kan man tända
lampan och kolla resultatet! Citat av Roddarn.

Monarken är död.
Det är rätt konstigt att dom inte lägger mer krut på att få dom mer konkurrenskraftig faktiskt. Någon borde fråga monark exercise. Skulle bli singel om jag släpade hem en monark för övrigt.

Ni som följer chipskungen på Instagram vet ju vad han har för modell. Den verkar göra jobbet...

Monarken är död.
Inte alls.

IMG_20180914_115209654_HDR.jpg

Monarken är död.
Varför kallar folk Zwift för TV-spel? Det är väl ändå otroligt långt ifrån ett TV-spel kan jag tycka.

För min del kör jag en Tacx Neo, landsvägscykel uppkopplade mot Apple TV och Zwift över vintern. Kan stuva undan allt på 1 minut. Ser inte alls någon vits med Monark. Däremot Wattbike Atom eller liknande upplevelse hade jag lätt bytt till eftersom jag egentligen inte gillar landsvägscykel.

Monarken är död.
landen sa:
Jensen sa:

Har de ens försökt? Känns som deras fokus alltid vart forskning och testlabb. Ingen utanför Sverige har väl hört talas om en Monark som man "har hemma" Men hade de velat borde det inte vara så klurigt att bygga någon "enklare" som duger för hemmabruk men som inte ser ut och fungerar som en PC från 1995.

Nej det ä kanske inte deras fokus. Främst. Men när konkurenterna med likande men mer avancerade produkter börjar dyka upp, tror jag de får svårt även där. Sen skulle det inte förvåna mig om de idag säljer mer privat eller gym, än testlab. Vi lever inte kvar i världen utan internet där det var svårt att köpa annat än lokalt. Så jag tror de måste anpassa sig, innan det är för sent. Är de för sena, spelar det ingen roll om de kommer med eb likvärdig produkt som andras, skadan ä redan gjord. Kolla på andra branscher där detta skett. Det ä min högst personliga åsikt.

Borde inte heller vara jättesvårt för dem då de ju i stort sett redan har en stor del av produkten.

Monarken är död.
NickPick sa:
Det är rätt konstigt att dom inte lägger mer krut på att få dom mer konkurrenskraftig faktiskt. Någon borde fråga monark exercise. Skulle bli singel om jag släpade hem en monark för övrigt.

Ni som följer chipskungen på Instagram vet ju vad han har för modell. Den verkar göra jobbet...

Angående chipskungen, klart det går, gick ju för roddarn med. Men alla har ju inte pannbenet för det eller få ut max av det.

Sen i roddarns fall, vad famns det att välja på då ?

Senast ändrad:
Monarken är död.
Det har väl inte så mycket med Monark att göra kanske men jag tycker Zwiften är så jä..la kul.
Apropå tvspel så kunde det väl vara en kul premiumfunktion om man kunde skjuta på de andra cyklisterna.
Det första jag provade när jag fick igång spelet/ träningsgrejen var att försöka köra på andra deltagare.
Det gick ju tyvärr inte alls.
Om man riskerade att bli skjuten under racen kanske man skulle kunna öka ytterligare pyttelite?

Monarken är död.
trailmig sa:
Varför kallar folk Zwift för TV-spel? Det är väl ändå otroligt långt ifrån ett TV-spel kan jag tycka.

För min del kör jag en Tacx Neo, landsvägscykel uppkopplade mot Apple TV och Zwift över vintern. Kan stuva undan allt på 1 minut. Ser inte alls någon vits med Monark. Däremot Wattbike Atom eller liknande upplevelse hade jag lätt bytt till eftersom jag egentligen inte gillar landsvägscykel.

För att det är TV-spel.

Monarken är död.
Diogenes sa:
trailmig sa:

För att det är TV-spel.

Men jag kör på surfplattan då kan det ju inte vara ett tv-spel....

Tillbaka
Topp