Monarken är död.

Monarken är död.
Johan A sa:
Men borde du inte kunna köra med typ wattpedaler? Jag tror att det skulle räcka för att köra Zwift. Sen så lägger den ju inte på motstånd etc automatiskt men du borde åtminstone kunna veva omkring i Watopia. Tror jag..

josik sa:
Nackdelarna är:
*Inge zwift

Du behöver inte tro. Watt pedaler eller vevparti på monark så kan man köra så som du säger

Monarken är död.
Jensen sa:
konscious sa:
Finns det överhuvudtaget något som talar för Monarkens existens.

Om de släpper en som kan styras utifrån så att säga till vettigt pris gör det väll det?

LC4an för 54 000 http://www.concept.se/produkter/kondition/cyklar/monark-lc4 med ERG-mode men saknar funktionen att köra i Non Erg mode.
Men det största problemet är nog?? att den inte klarar att köra mot 3e partsprogram för oss internet aka Swift cyklister, kunna växla beroende på backar i olika fart.

Monarken är död.
Jag har en Monark LT2 sen typ ett år tillbaka. Bästa träningsmaskinen ever jag ägt.
Stabil, tyst och man blir glad att den finns.

Tidigare en TacX Fortius trainer. Iofs inte skitkass - men allt fipplande med sensorer, träningsdäck som slets ned, interface med dator som strulade ofta ...etc - gjorde upplevelsen kass.

Märkte att jag till slut ändå bara var intresserad av watt-mätaren. Och då vinner Moknarken slla dagar i veckan.

Leve monarken!

Monarken är död.
Jävla skillnad i pris på en mastodonttrainer och en beggad testcykel. Och jag har svårt att tro att nån annan lösning är lika stabil som en testcykel.

Monarken är död.
geologen sa:
Jävla skillnad i pris på en mastodonttrainer och en beggad testcykel. Och jag har svårt att tro att nån annan lösning är lika stabil som en testcykel.
Du får väl ändå jämföra ny med ny eller begagnad med begagnad om du ska ha någon hederlighet i ditt resonemang.

Monarken är död.
Henrik_E sa:
geologen sa:
Du får väl ändå jämföra ny med ny eller begagnad med begagnad om du ska ha någon hederlighet i ditt resonemang.

Nej, eftersom det är en stor obalans mellan antalet begagnade och nya mellan de två, och för att en 30 år gammal testcykel är i princip lika funktionell som en sprillans ny, så länge skicket är ok. Det lär knappast vara fallet med genomelektroniserade smarta trainers.

Monarken är död.
DH sa:
Jag har en Monark LT2 sen typ ett år tillbaka. Bästa träningsmaskinen ever jag ägt.

Tidigare en TacX Fortius trainer. Iofs inte skitkass - men allt fipplande med sensorer, träningsdäck som slets ned, interface med dator som strulade ofta ...etc - gjorde upplevelsen kass.

Märkte att jag till slut ändå bara var intresserad av watt-mätaren. Och då vinner Moknarken slla dagar i veckan.

Leve monarken!

Fast den mäter väl inte ens watt korrekt?

Monarken är död.
geologen sa:
Henrik_E sa:
geologen sa:

Nej, eftersom det är en stor obalans mellan antalet begagnade och nya mellan de två, och för att en 30 år gammal testcykel är i princip lika funktionell som en sprillans ny, så länge skicket är ok. Det lär knappast vara fallet med genomelektroniserade smarta trainers.
Trams, du drar slutsatser du inte har backning för.

Monarken är död.
landen sa:
DH sa:

Leve monarken!

Det har man effektmätare till. Trainers där man har bakhjulet kvar duger inte för effektmätning ändå. Bara de där kassetten sätts direkt på trainern har en chans att funka fullgott.

Monarken är död.
konscious sa:
Jensen sa:
konscious sa:
Finns det överhuvudtaget något som talar för Monarkens existens.

Om de släpper en som kan styras utifrån så att säga till vettigt pris gör det väll det?

LC4an för 54 000 http://www.concept.se/produkter/kondition/cyklar/monark-lc4 med ERG-mode men saknar funktionen att köra i Non Erg mode.
Men det största problemet är nog?? att den inte klarar att köra mot 3e partsprogram för oss internet aka Swift cyklister, kunna växla beroende på backar i olika fart.

ja som sagt så saknar den ju vissa saker, det är ju dessutom inte en av de billigare modellerna och kostar ju som 2-3 gånger för mycket för att de skulle slå brett med den

Monarken är död.
Henrik_E sa:
geologen sa:
Henrik_E sa:
geologen sa:

Trams, du drar slutsatser du inte har backning för.

Slutsatser? Det är självklarheter! Har du ens sett en testcykel?

Monarken är död.
geologen sa:
landen sa:
DH sa:

Leve monarken!

Det har man effektmätare till. Trainers där man har bakhjulet kvar duger inte för effektmätning ändå. Bara de där kassetten sätts direkt på trainern har en chans att funka fullgott.

fast då är du ju uppe i vad en ok direktdrivande trainee kostar. visst, du måste ha en hoj att sätta på trailern och du får en wattmätare du kan ha på hojen på sommaren med din lösning. men om vi bortser från det senare så är ju din lösning inte billigare, om det var poängen.

Monarken är död.
Har man redan en effektmätare som på ett eller annat sätt går att montera på testcykeln, som pedaler eller vevparti, så är merkostnaden bara några tusen. Det kan vara en faktor 5-6 billigare.

Monarken är död.
Havoc 5 sa:
Det har väl inte så mycket med Monark att göra kanske men jag tycker Zwiften är så jä..la kul.
Apropå tvspel så kunde det väl vara en kul premiumfunktion om man kunde skjuta på de andra cyklisterna.
Det första jag provade när jag fick igång spelet/ träningsgrejen var att försöka köra på andra deltagare.
Det gick ju tyvärr inte alls.
Om man riskerade att bli skjuten under racen kanske man skulle kunna öka ytterligare pyttelite?
Den dagen då det går så åker zwift ut.
Som zwift är nu så gör det innecyklingen inspirerande.

Monarken är död.
geologen sa:
Har man redan en effektmätare som på ett eller annat sätt går att montera på testcykeln, som pedaler eller vevparti, så är merkostnaden bara några tusen. Det kan vara en faktor 5-6 billigare.

En elite direto kostar 5-6k. Svårt att slå det med wattmätning o även en vettig gammal monark. OM nu priset är något du ska dra som faktor för monark o Wattmätning mot virtuellt. Billigare o monark går inte ihop ?

Monarken är död.
Jensen sa:
geologen sa:

En elite direto kostar 5-6k. Svårt att slå det med wattmätning o även en vettig gammal monark. OM nu priset är något du ska dra som faktor för monark o Wattmätning mot virtuellt. Billigare o monark går inte ihop ?

Om man köper en vettig Monark , dvs utan viktskivor, för 500 :- i nyskick och stoppar i befintligt quarq så är direton 10 ggr dyrare om det spelar roll .

Monarken är död.
Manurhin2 sa:
Jensen sa:
geologen sa:

Om man köper en vettig Monark , dvs utan viktskivor, för 500 :- i nyskick och stoppar i befintligt quarq så är direton 10 ggr dyrare om det spelar roll .

Fast det kryllar inte av bra monarker för 500kr. Och med det argumentet, om man använder en befintlig direto så kostar den 0 kr. Och det blir ju fortfarande inte den fulla upplevelsen av virtuell körning med monark inkl wattmätare

Monarken är död.
Manurhin2 sa:
Jensen sa:
geologen sa:

Skicka quarqen till mej. Du får en hundring för den?

Monarken är död.
landen sa:
Men du håller med om att en LT2:a för 25 000kr kanske inte är så mycket "värde" 2018?

Absolut inte.

Less is more. En suverän produkt som ger gedigen kvalitetskänsla bara du sätter dig på sadeln.

Zwift o andra trainers har en massa funktioner - sant. Men, när det gäller att bygga upp kondition och uthållighet -utan en massa krimskrams som kräver underhåll- då är Monarken KUNG!

Monarken är död.
Cannondale jekyl 1000 sa:
Manurhin2 sa:
Jensen sa:
geologen sa:

Skicka quarqen till mej. Du får en hundring för den?

Kommer på posten , blir jättekul att ha racern som sparkcykel ?

Monarken är död.
Är det bara jag som har en partner som också vill cykla inne?
Tröttnade rätt snabbt på att byta cykel i trainern fem gånger per vecka.
Monarken får bo kvar hos oss.

Monarken är död.
Alla blir saliga i sin tro men en effektstyrd trainer kan i praktiken skapa naturliga intervaller vilket är mer stimulerande.
Hänger inte Monark på utvecklingen och trenderna så tappar dom kunder.

Monarken är död.
Mattis sa:
Är det bara jag som har en partner som också vill cykla inne?
Tröttnade rätt snabbt på att byta cykel i trainern fem gånger per vecka.
Monarken får bo kvar hos oss.

Ett utmärkt skäl att få köra riktig jämförelse mellan Tacx Neo och Kickr. Jag driver den linjen just nu o hoppas frun beställer en Kickr+ Climb ;)

Monarken är död.
DRQ96 sa:
Ett utmärkt skäl att få köra riktig jämförelse mellan Tacx Neo och Kickr. Jag driver den linjen just nu o hoppas frun beställer en Kickr+ Climb ;)

Jag har båda. Lvg i Neon och fs mbt:n i Kickr -18.

Båda är bra. Neon bättre wattmätning? Kickr tar genomgående boost + mer utrymme för bakväxel. Båda i princip lika tysta. Neon accepterar lite mer sido/gungrörelse.

Jag har även kört en del Wattbike som man kan lite jämföra mot en Monark. Jag skulle alla dagar i veckan välja Tacx Neo / Kickr innan en Wattbike/Monark.

Men det är jag det. Alla har sina preferenser.

Monarken är död.
Jag testade båda innan jag köpte min Neo.

Trivs bra på den men det vore skoj att ha en Kickr + Climb också.

Föredrar trainer före både Monark och Wattbike som jag har cyklar en del på...

Monarken är död.
Körde förut Monark. Visst, den är stabil som ett kassaskåp och utmärkt att köra intervaller på. Fast man tröttnar ju rätt snabbt på att kolla på ett kryss på väggen och den gamla sanningen "Den bästa träningen är den som blir av" är en rätt viktigt faktor för mig.

Inhandlade en Neo och kör Zwift. Sjukt mycket roligare. Det finns dessutom hur många träningsprogram som helst så man kan fortfarande köra dödsintervaller om man så önskar.

Fast nu sneglar jag på en Tacx Neo bike. Blir ju det bästa av två världar ;)

Monarken är död.
Om Monarken nu är död/döende så verkar dem stå sig hyfsat i andrahandsvärde än så länge.

Jag har ett kryss tejpat på väggen men ingen Monark. Skicka ett PM om du vill bli av med din, eller har alla Zwiftare redan åkt med sina Monarks till soptippen?

Monarken är död.
Jag har hela tiden förutsatt att tråden handlar om nya Monarker kontra moderna direktdrivna trainers eller Wattbikes och liknande.

En gammal monark borde väl snarare jämföras med liknande "dumma" träningscyklar/spinningcyklar. Där ser jag fördelen med en gammal Monark för stabilitet, riktigt frihjul möjlighet till olika sittställningar.

Men att man ska betala 25 000kr för en LT2 och få löda ihop sig egen dator för att ens få den att prata via ant+ känns som pengar rakt i sjön när det finns moderna lösningar. Många av de nyare alternativer ser heller inte ut som något från en rehabklinik. Fast har man råd med en LT2:a kanske kan inte har det problemet, då har man väl ett "tränings rum".

Man slipper även debatten monarkwatt...

Senast ändrad:
Monarken är död.
Luktapåblommorna sa:
Nu hände det, varje dag rasslar det in nya monarker på köp och sälj...

Otydlighet i trådstarten. Det rasslar in nya ANNONSER på BEGAGNADE monarker. Jag jämför gentemot FE-C trainers. Monarken är död, kanske inte som vetenskapligt och medicinskt mätverktyg, men som gubbunderhållning och inomhusträning för cyklister. Möjligtvis är monarken mer robust och har varit mer långlivad än vad den nya komplicerade digital tekniken kommer vara, men den är förpassade till historien, det räcker inte för att fortfarande vara konkurrenskraftig.

Monarken är död.
Nära död , återupplivar med smalare kugg på frihjul för vanlig kedja .
20181001_222533.jpg

Monarken är död.
De har väl närmast konsekvent nysålts till föreningar, kommuner, stat och landsting?
Begagnat är det väl kilopris på skroten för dem, för där hamnar de.

Har fyndat många orostade vevparti, sadelstolpar och styren genom åren.
Tyvärr började de av nån anledning utrustas med stolpar av fyrkantprofil och byglar till "styre", så som organdonatorer är de också närmast värdelösa numera.

Tillbaka
Topp