Mondraker 2017 LEADER S 29er

Robinlu

Medlem
Cyklat landsväg i några år nu men är på jakt efter en hardtrail för lite pendling på sämre/grusväg och möjligen lite skogscykling. Började leta något billigt men har nu landat runt 10 000. Tittat på canyon men jag är i behov av cykeln relativt snabbt, en lokal butik tipsade om Mondraker 2017 LEADER S 29er, men hittar knappt något om denna cykel. Gör jag bort mig om man köper denna för dryga 9000 ? Tips på annat som kan finnas i butik i Norr- eller Västerbotten ?

- Leader 29er Xtralite Aluminium 6061 Full Butted Ram

- Suntour XCR AIR RL-R 29 100mm, remote lock-out Framgaffel

- Kenda Small Block Eight 29x2.10 Däck

- Shimano Deore/XT 2x10

- Shimano M-315 2-fingers 160mm Skivbromsar

Robinlu sa:
Cyklat landsväg i några år nu men är på jakt efter en hardtrail för lite pendling på sämre/grusväg och möjligen lite skogscykling. Började leta något billigt men har nu landat runt 10 000. Tittat på canyon men jag är i behov av cykeln relativt snabbt, en lokal butik tipsade om Mondraker 2017 LEADER S 29er, men hittar knappt något om denna cykel. Gör jag bort mig om man köper denna för dryga 9000 ? Tips på annat som kan finnas i butik i Norr- eller Västerbotten ?

- Leader 29er Xtralite Aluminium 6061 Full Butted Ram

- Suntour XCR AIR RL-R 29 100mm, remote lock-out Framgaffel

- Kenda Small Block Eight 29x2.10 Däck

- Shimano Deore/XT 2x10

- Shimano M-315 2-fingers 160mm Skivbromsar

Jag anser att man sällan gör bort sig om man köper något man vill ha. Med det sagt så får du mycket mer för pengarna om du köper från tyskland, t.ex. Radon, Cube eller Canyon.
Den här får du ju för samma peng t.ex.: https://www.canyon.com/en-se/mtb/grand-canyon/2017/grand-canyon-al-6-9.html

Jo det är iofs sant. De hade Ingen rea när jag kollade förra veckan haha, men de förändrar ju helt klart saken. Mkt mera cykel för en mindre peng.

Är lite osäker på storlek, där av kändes butik lämpligt. Landar på L enligt deras "verktyg".
Benmått på typ 87-89 och 187 cm. Kör 56 på lvg. Om man inte ska köra skogsstigar kanske en XL är klokt ?

Robinlu sa:
Jo det är iofs sant. De hade Ingen rea när jag kollade förra veckan haha, men de förändrar ju helt klart saken. Mkt mera cykel för en mindre peng.

Är lite osäker på storlek, där av kändes butik lämpligt. Landar på L enligt deras "verktyg".
Benmått på typ 87-89 och 187 cm. Kör 56 på lvg. Om man inte ska köra skogsstigar kanske en XL är klokt ?

Jag har liknande mått (89 gren, 188 lång) och kör oxå 56or på landsväg. I skogen kör jag en Canyon Spectral i L (för bröt) och en Cube i 21" för snällare turer med frugan.

Grand Canyon i XL blir nog kanon.

Edit: rättstavning

Senast ändrad:
Tillbaka
Topp