Mongoose Rockadile LTD eller Scott Montana?

• Trådstartare Trådstartare Tomas
  • Start datum Start datum
T

Tomas

Guest
Hej

Står inför mitt första mtb-köp och valet står mellan Mongoose Rockadile LTD eller Scott Montana, någon som skulle rekommendera det ena eller andra för cykling på lite snällare leder och stigar.

Tacksam för tips!

// Tomas

Var har du tänkt köpa respektive cykel? Mongoose säljs såvitt jag minns bara på Cykelringen eller motsvarande vilket gör att den för min del skulle falla bort bara därför.

Jo, Mongoosen finns på Cykelringen och Scotten finns på Cykloteket.. men om man bortser från det..?

jomper Skrev:
-------------------------------------------------------
> Mongoose säljs såvitt jag minns bara på Cykelringen eller
> motsvarande

Det var en gång ett kvalitetsmärke, som förfallit totalt, i USA säljd de bara på Wall Mart och seriösa cykelhandlare vägrar ofta att en serva dem, samma sak i Sverige skulle jag tro, det förekommer också att de är sammansatta av folk som inte alls är cykelkunninga, styret bakfram, etc. Scott är däremot en seriös cykelfirma, även de billigare modellerna är hyfsat OK.

Per

Det är inget man bortser ifrån. Att köpa cykeln hos cykelringen är ungefär lika givande som att beställa den från en någon billig tysk webshop. Jag känner väl ca. 4 personer som började sin cykeljobbskarriär hos cykelringen och vet precis hur det går till i de butikerna. Skall man köpa en cykel på hemmaplan hos LBS väljer man med fördel en LBS värd sitt namn för att kunna utnyttja fördelarna med en sådan affär. Annars kan man lika gärna inhandla cykeln på annat vis.

Mongoose Rockadile LTD:

Aggressive 6061 Alloy Hardtail Frame
RockShox Judy TT Fork
Shimano Deore 27 Speed
Shifters Shimano Deore Rapidfire
Shimano M-420 V-Brakes
Front Derailleur Shimano Deore
Rear Derailleur Shimano Deore
Hubs Shimano Deore 9 speed
Seat Post True Technologies alloy micro adjust
Rims WTB Dual Duty XC
Tyres Hutchinson Mosquito

Scott Montana:

Frame: Scott performance 6061 LiteFlite alloy, reflex geometry
Forks: Suntour XC60 Coil/Spring 75 mm, preload adj.
Rear Derailleur: Shimano Alivio 24 speed
Front Derailleur: Shimano Acera
Shifters: Shimano Acera
Chainset: Shimano Alivo 22x32x42 T
Freewheel: Shimano Alivo, 11-30T
Stem: TDS-C41, alloy, ahead 10° rise
Handlebars: HL MTB-152/Hi-Ten 600 mm, mid rise
Brakes: Scott Comp
Rims: Alex DM-18, d-wall CNC sidewall, black
Front Hub: FM-31 Alloy/Alloy QR
Rear Hub: Shimano Alivio
Spokes: 14 G, stainless
Tyres: IRC Mythos 26x1.95
Saddle: Scott Performance
Seatpost: Scott Elite
Pedals: LU-998-S

Det här är specarna jag hittat på nätet. Båda gäller 2004 års modeller. Jag vet inte om det motsvarar det du titat på. Mongoosen tycks över lag vara utrustad med bättre komponenter men en något sämre gaffel (fjäder med elastomerdämpning istället för fjäder med oljedämpning), å andra sidan har Rock Shox bättre rykte än Suntour när det gäller gafflar så det kanske jämnar ut sig. Båda två är väl etablerade märken, Mongoose var riktigt fina cyklar förra gången de fanns att köpa i Sverige. Har ingen aning om hur de är nu, att det är cykelringen som tar in dem är lite trist. Se till att du får rätt storlek, ofta vet de inte alls hur det funkra med storlekarna i dylika affärer.

Ja, det är väl samma som jag har tittat på.

Sen var det det där med storleken, där jag har hört lite olika, vad är det som gäller? själv är jag 189 cm lång.

// Tomas

Det beror mycket på hur din kropps proportioner. Det är lika illa att köpa en för liten som en förstor cykel. Ramstorlekarna anges i sadelrörets längd, oftast från mitten av vevpartiet till mitten av toppröret.

Fast egentligen spelar topprörets längd större roll för hur du sitter på cykeln.

Utgå från den ram som tillverkaren kallar för Large eller 19" men pröva även en större och en mindre för att få en uppfattning om storlekarna. Jag är 195cm och har cyklat på två olika tillverkares large-ramar (specialized och trek) men har numera en XL-ram.

på tal om cykelringen (skärholmen, stockholm) väldigt dålig service på cykeln när man lämnar in den, dom skulle justera mina växlar lite finare än ja gjort men nej, nu låter dom nästan mer än när ja gjorde det.. sen så skulle dom byta nån grej som heter "spindeln" som sitter nånstans i styrlagret.. så ja skulle så hämta den nästa dag efter kl.16.00 måndag så ringer dom senare på söndagen och säger att dom inte har "spindeln" inne så ja får den på onsdag-torsdag så ringer ja både på onsdagen och torsdagen och frågar om den är klar och får ett nej båda dagarna för att stället där dom beställde ifrån hade blivit nåt fel med. Sedan ringer ja på fredagen och tänker "ja ida ska ja cykla!" men så ringer man och hör ett "nej den är inte färdig" nehepp tänker man då. Så säger dom att den SKA vara klar på söndagen och att dom fixar den direkt när delen kommer. Så åker ja glatt in te skärholmen ända ifrån där ja bor(4mil) och så går ja in på cykel ringen och frågar om den är färdig och då säger dom "nej, men "spindeln" kom imorse men vi har inte monterat fast den på din cykel så du får komma tebax imorrn" men efter lite tjat så säger dom "jaja" och ska montera fast den (även fast ingen närvarande i personalen kan montera fast en spindel" så efter 45 min väntan så kommer cykeln ut ifrån "verkstaden" och är äntligen klar. lite omständigt kanske ? på tal om outbildad personal så när ja skulle köpa cykeln så kom de fram en tjej i 20 års åldern och frågade om vi behövde hjälp, men hon kunde absolut ingenting så ja fick förklara för hon vad som var vad på cykeln. DÅLIGT AV CYKELRINGEN!

Nyligen när jag blev rekomenderad till att köpa en cykel så sa alla här INTE CYKELRINGEN!! Så jag köpte min cykel på cykloteket. Jag kan ju inte säga att det var problemfritt men jag har i alla fall fått den service som jag har behövt och det på direkten när jag har kommit dit. Det verkar dock vara lite si och så med kvaliten (specialized rockhopper disc). Efter en dag så behövde skivbromsen justeras och sedan efter en kort runda i skogen så kändes det som om pedalen inte satt fast riktigt ordentligt. Mycket riktigt så gjorde den inte det. Så jag gick dit på en söndag eftermiddag ca 40 minuter innan dom stängde och de gängade upp ett nytt hål och skruvade på pedalen och sen kunde jag cykla hem efter en halvtimme.

Sannolikheten att moongoosecykeln är utrustad enligt spec är ganska liten. Om man handlar på cykelringen så skall man vara berädd på att få noll service. Om man är nybörjare så behöver mna hjälp.

Det finns fler cykelhandlare än cykloteket (som är bra men kan ha lite kö). Pedalogerna i bromma har ett grundmurat rykte om att kunna sin sak. Kolla in deras hemsida och se om du inte kan hitta en kona eller giant i samma klass och åk dit och prova.

/rikard

Tillbaka
Topp