Mongoose teocali comp

kovacs

Ny medlem
Mongoose teocali comp
Ville höra er åsikt om denna hojen:) Är den bra eller dålig?? komponenterna vet jag såsom bromsar o vxl, men själva märket mongoose e den bra? ramen, och gafflen som är av manitou e dem bra?? samt bakdämaperen den e helt okännd för mig:P hade varit bra med litte åsikter:)

Bilagor

• GetAttachment13.jpg
    GetAttachment13.jpg
    40.8 KB · Besök: 66
  • DSC00100.JPG
    DSC00100.JPG
    123.3 KB · Besök: 31
  • GetAttachment3.jpg
    GetAttachment3.jpg
    46.8 KB · Besök: 39
  • GetAttachment1.jpg
    GetAttachment1.jpg
    28.2 KB · Besök: 33
  • GetAttachment11.jpg
    GetAttachment11.jpg
    40.4 KB · Besök: 31
  • GetAttachment6.jpg
    GetAttachment6.jpg
    32.2 KB · Besök: 33
  • DSC00010.JPG
    DSC00010.JPG
    76.6 KB · Besök: 27
Mongoose teocali comp
Jag gillar Mongoose och skulle mycket väl kunna tänka mig en sådan. Min bild av Mongoose är att man får mycket cykel för pengarna. Dessutom så är länkaget intressant, samma som GT I-Drive vilket jag har testat.

Mongoose teocali comp
kovacs: då får du nog öppna ögonen mera dom är rätt heta inom DH vad jag vet och gör rätt fina saker. Och den ramen skall väll fungera ypperligt bra fast med annan bakdämpare som typ en helt vanlig luftdämpare av bra kvalitet.

Mongoose teocali comp
Var på Utflukt i Norge i somras och en importör hade ett ganska stort tält med GT och Mongoose där, bland annat Teocali. Jag provkörde dock en Khyber (165mm slaglängd) en hel dag och tyckte det var en enormt rolig cykel. Tror det är samma länkagelösning (Freedrive) som Teocalin, och jag tyckte den var ganska lättrampad både slättförs och uppförs. Nerförs var den riktigt najs :)

Som nämndes ovan verkar det vara prisvärda och välbyggda hojar. Kanske inte de superlättaste och årets färger är ju riktigt tråkiga, men den du fotat har väl ett par år på nacken antar jag, eller?

Mongoose teocali comp
kej ja min hoj har 130mm slaglängd:) köpte den begagnad för ca 2 veckor sen för 5000 och japp den där en 2005 eller 2006 men e riktigt fint skick :) knappt använd inte ens stenskott på undersidan:P

hade en specialized innan men så paja gafflen och sportex kunde inte fixa en ny eller laga min så lämnade jag tbx:) hade haft cyklen då i 6månader:D så typ som att låna en cykel under sommaren o lämna tbx gratis :D

Mongoose teocali comp
Om man får ångra ett cykelköp så ångrar jag min och sambons Mongoose'ar. Tunga som jävulen och går hela tiden sönder. Är du sugen på en Mongoose super tyax pro så kan jag erbjuda ett bra pris (finns både i small och large, båda med trasigt bakhjul).

Mongoose teocali comp
ramen är väl okej men varken fram- eller bakdämpare har något höjdarrykte. Ingen egen erfarenhet av dem dock. Ser ut som Manitou Splice eller Stance och det är Manitous budgetserie, numera nedlagd. X-fusion är inget välrenommerat det heller, typiskt billighetsmärke som man stoppar in i ramarna när man behöver något som förbinder huvudram och baktriangel men inte har några direkta krav på funktion.

Mongoose teocali comp
Dom där komponenterna känner jag inte till men jag har haft en Teocali elite och det tror jag är samma ram. Den fungerade helt ok i skogen även om jag tycker att den var ganska gungig. Jag fick problem länkaget, det var inte helt tätt i ett av lagren så nållagret där blev smågrus. Men jag har inte hört om någon annan med samma problem.

Mongoose teocali comp
cruxet: Är den gungig? Jag provade en GT med samma länk är den upplevde jag inte gungig men jag körde inte heller på någon teknisk stig heller.

Mongoose teocali comp
Men Tyax är ju HT, har haft en sådan fast jag bytte allt på den typ hehe. Men jag gillade den ramen mycket, skön på XC och stigåkning.

Grimpeuse skrev:
-------------------------------------------------------
> Om man får ångra ett cykelköp så ångrar jag
> min och sambons Mongoose'ar. Tunga som jävulen
> och går hela tiden sönder. Är du sugen på en
> Mongoose super tyax pro så kan jag erbjuda ett
> bra pris (finns både i small och large, båda med
> trasigt bakhjul).

Mongoose teocali comp
Counting what? Eller är det en normal fråga som kommer f ett über löjligt svar eller?

örgelgörgel skrev:
> still counting..

Mongoose teocali comp
Miche skrev:
> cruxet: Är den gungig? Jag provade en GT med
> samma länk är den upplevde jag inte gungig men
> jag körde inte heller på någon teknisk stig
> heller.

Sitter man ner så är det ok, men om man står så tycker jag att det gungar en hel del. Det är stor skillnad mot tex Trance X som jag kör på numera.

Mongoose teocali comp
Aha på så sätt, jo det vore väll typiskt. Att sätta igång en små hätsig konversation om något :P

Little Stereo skrev:
> Jag tror Örgel väntar in en annan happyit och
> tidgare mångåsägares bannor över
> cykelmärket... :-) T

Mongoose teocali comp
alltså, Oscar använder cyklar till aktiviteter de inte riktigt är lämpade för. Inte han själv heller för den delen, he he.

Så att hans hoj gick sönder var inte konstigt. Konstigt var dock att den höll så länge.

Mongoose teocali comp
Hehe okej det låter roligt, berätta hur han bygger cyklar egentligen xD

JLarsson skrev:
> alltså, Oscar använder cyklar till aktiviteter
> de inte riktigt är lämpade för. Inte han själv
> heller för den delen, he he.
>
> Så att hans hoj gick sönder var inte konstigt.
> Konstigt var dock att den höll så länge.

Mongoose teocali comp
örgelgörgel skrev:
> var är han?

varför förstår jag inte ett skit av det du skriver:P

Mongoose teocali comp
Mongoose har oförtjänat dåligt rykte i Sverige, men det beror mest på att det är Cykelringen som sålt dem senaste tiden.

Oscar/fjärdebrunn hade en Mongoose under flera år som han kittade upp med för långa dämpare och använde till något helt annat än den var tänkt för (DH istället för stigsmekning) och den gav upp. Troligen det örgel fikar efter men inget att bry sig om...

Mongoose teocali comp
haha okej :) o tack:) nä jag cyklar inte så sjukt påfrestande:P , cyklar i leogang en månad om året det e välll det ända som kan vara påfrestande på hojen:P men det får den ta

Tillbaka
Topp