Montera cykeldator på spinningcykel!

Stuvarn

Aktiv medlem
Har precis skaffat spinningcykel å använder den ihop med en Polar pulsklocka! Å det räcker för mig men då min dotter ibland oxå sitter på den å hon vill hellre veta hur fort å "långt" hon cyklar!
Fick med en hjulmagnet som ska vara starkare en vanlig å klara längre avstånd! Ska alltså köpa till en vanlig cykeldator men hur ställer jag in denna så värdena blir så realistiska som möjligt! Kanske oxå ide köpa en med kadens! Vad tycker expertisen här?
Tacksam för all hjälp!

/Janne

Det enda vettiga att få ur en vanlig spinningcykel är kadens. För dotterns del så är Polarens kalorimätning det enda som visar hur "långt" och "fort". Det blir ju tyvärr inte realistisk då du ställer motståndet själv.

Ger hon sig inte så prova dig fram tills den visar mellan 25-30 km/h när man trampar i normalt tempo.

Robban skrev:
-------------------------------------------------------
> Det enda vettiga att få ur en vanlig
> spinningcykel är kadens. För dotterns del så
> är Polarens kalorimätning det enda som visar hur
> "långt" och "fort". Det blir ju tyvärr inte
> realistisk då du ställer motståndet själv.
>
> Ger hon sig inte så prova dig fram tills den
> visar mellan 25-30 km/h när man trampar i normalt
> tempo.

Tack för ditt svar! Ska försöka testa fram det hela då! Ingen här som gjort detsamma å har vettig hjulomkrets siffra att ge mig :)

/Janne

Stor fel marginal.
Inget motstånd ett varv = fullt motstånd ett varv = lika långt
I verkliga livet skulle då den som har fullt motstånd på komma betydligt längre på ett varv.

Road_Runner skrev:
> Stor fel marginal.
> Inget motstånd ett varv = fullt motstånd ett
> varv = lika långt
> I verkliga livet skulle då den som har fullt
> motstånd på komma betydligt längre på ett
> varv.

Jo jag förstår att felmarginalen blir stor! Men dottern vill gärna ha hastigheten å stirra på när hon cyklar å för mig kan det ju vara positivt då att ev. kunna se kadensen!
Så det får nog bli en cykeldator trots allt :)

/Janne

På just spinningcykel är ju kadens och fart helt och hållet linjära mot varandra så vilken cykeldator som hellst funkar. Sedan är det bara att välja om man vill visa låga eller höga sifror

Jag använde en vanlig cykeldator till kadens givare. Efter lite räknande så blev tyvärr hjulomkretsen större än vad jag kunde skriva in i datorn så det slutade med att jag fick räkna på utväxlingen och tillslut sätta två magneter på svänghjulet innan den visade rätt kadens för pedalerna. Lite jobb men det kostade inget. Efter två månader så dog batteriet. Då ledsnade jag och köpte en Edge 500 bundle ist. :-)

Om du vill ha mer hjälp så måste du räkna hur många kuggar du har på dreven. Efter det så kan jag/vi hjälpa dig med att ge dig något som visar 30 km/h vid 60 kadens. Så kan du ha den som kadensgivare om du tar hastigheten ggr två och dottern kan ha den som glädjemätare då hon kommer ligga kring 35-45 km/h.

Allt är relativt, beroende på referenspunkt. I förhållande till den axeln som jorden snurrar runt kommer hon att ha förflyttat sig π/12 radianer per cyklad timme.

siffror ljuger inte.

En vettig siffra är väl att ta fram en ratio på "kalorier" istället. Typ 300 kkalorier är 10 km. Gör en fusktabell och klistra på härket..

Robban skrev:
> Om du vill ha mer hjälp så måste du räkna hur
> många kuggar du har på dreven. Efter det så kan
> jag/vi hjälpa dig med att ge dig något som visar
> 30 km/h vid 60 kadens. Så kan du ha den som
> kadensgivare om du tar hastigheten ggr två och
> dottern kan ha den som glädjemätare då hon
> kommer ligga kring 35-45 km/h.

Har rem vet jag som är helt inkapslad vet inte hur det ser ut med ev. kuggar där! Men har efter moget övervägande då det ändå inte blir vettiga värden bestämt mig för att skippa det hela!
Har oxå fått dottern lite intresserad av Polarklockans kalori vs fettförbränningsprocent:)
Men jättetack alla för era svar!

/Janne

Det låter bättre Stuvarn. Få henne att köra lite intervallpass på spinnhojen så blir det ännu bättre. Det finns några trådar om olika pass om du letar lite.
/J

Om hon kan få till den här blicken efter passen så har hon kört tillräckligt hårt.

kr%25C3%25A4nkt.JPG

Tillbaka
Topp