Montera dropper på NeuronYoung Hero - borr?

glitch

Aktiv medlem
Håller på tappar det - försökt fiska igenom hölje för intern dropper på grabbens nya cykel - en Canyon Neuron Young Hero.
Finns en ingång uppe vid styrhuvudet, sen ska man dra genom underröret och sen är det en skarp böj ovanför BB upp i sadelröret som för säkerhets skull är krökt. Har provat från bägge hållen respektive försökt lirka med en gammal vajer men lyckas inte ens få den att gå igenom då allt fastar i krökarna vid BB där man inte kommer åt för att kunna styra heller.
Funderar nu på att bara sätta borren i skiten och göra ett ingångshål strax under där vattenflaskan gnagt lite på lacken. Så får man dra höljet utanpå och sen in där och rakt upp.
Vad säger happy - safe ställe att sätta borren på? Tänker om man ska ta hänsyn till kröken nånting?
Helt vansinnigt att försöka gå invändigt....

Är ändå andra ägaren så tror inte Canyons.garanti är.så.mycket att hoppas på i alla fall.

Typ så här - fast man går in i sadelröret då så klart.
IMG_20241225_142949.jpg

Antagligen håller det ju men svårt att rekommendera/garantera.

Svårt att göra ett snyggt hål pga vinkeln men ingen annan lär notera det.

Annars går det väl om man plockar ur bb. Var nån annan här som gjorde det

Äh det är ju ungefär i det området det är borrat på alla ramar som har sån dragning från fabrik så det är säkert inget större problem.

Jag borrade ju pojkens prophet för att få dit en dropper men den är 20år gammal så det spelar nog ingen roll. Han cyklar inte snällt men å andra sidan är godset tjockt på den .
IMG_1973.jpeg

Jag gjorde nyss samma aktion på en TREK remedy. Samma konstruktion med ett hål att mata i uppe på underröret och sen en skarp böj över bb upp i sadelröret.

Slutade med att jag gick in med biltemas rensband, kunde kröka till det lite så det fick rätt böj och då kom jag igenom ovanför bb. Sen fäste jag vajerhöljet med tejp till rensbandet och matade igenom det igen.

Såg dock sen en på insta som matade ner ettsnöre och satte damsugaren uppe i sadelstolpsröret och fix på det sättet igenom snöret.

Såg smutt ut!

Med vänlig hälsning, Martin

Nu menar jag inte att strö salt i såren för ts, men för den som eventuellt söker upp den här tråden i framtiden kan jag meddela att operationen går väldigt smärtfritt om man först plockar bort vevparti och vevlager. Jag utförde nyss detta på min sons cykel. Inte ens den skarpa böjen från diagonalrör upp till sadelrör ställde till med bekymmer.

Nu menar jag inte att strö salt i såren för ts, men för den som eventuellt söker upp den här tråden i framtiden kan jag meddela att operationen går väldigt smärtfritt om man först plockar bort vevparti och vevlager. Jag utförde nyss detta på min sons cykel. Inte ens den skarpa böjen från diagonalrör upp till sadelrör ställde till med bekymmer.

Vilken ramstorlek? Jag plockade bort både vevar och lagret initialt, det var lögn i helvete att få igenom höljet.

Så olika det kan vara. Tror vår är XS men bara att få ut höljet från underröret till vevhuset var en kamp, sen att få det upp in i hålan för sadelröret var helt omöjligt, respektive sen fastnade skiten i kröken som går åt motsatt håll. Standard Shimano hölje, kanske hade gått med något mer följsamt. Men gjort är gjort och nu är det mycket smidigare:)

Tillbaka
Topp