Montera en annan modell av bromshandtag? (Magura)

johan12345

Aktiv medlem
Har en Magura MT5 som läcker hinkvis med olja från bromshandtaget och bör bytas. Har beställt en helt ny broms från internät men det tar några dagar innan den anländer.

En kompis hade nedanstående magura-handtag i en låda. Skulle det gå att sätta på det istället? Som en provisorisk lösning så länge tänker jag. Gissar att jag kommer behöva lufta efteråt men är det ens värt ett försök?

IMG_1755.jpeg

Det ser ut att kommer att passa. Men frågan om diametern av kolven är samma som på MT5. Du kan prova. Jag har kapat slang på Magura utan att behöva lufta. Jag snabbluftar alltid (spruta bara på handtag) och ofta kommer det ingen luftbubblar.

Vad jag kan fatta borde jag kunna montera bort slangen från den gamla och sätta i den anda direkt (med oliv och allt). Inte behöver jag väl göra mer än så va? (+ ev luftning då förstås om det skulle behövas)

Vad jag kan fatta borde jag kunna montera bort slangen från den gamla och sätta i den anda direkt (med oliv och allt). Inte behöver jag väl göra mer än så va? (+ ev luftning då förstås om det skulle behövas)

Jag byter alltid oliv, men som nödlösning kan man försöka utan att byta.

Tror du kommer behöva kapa slangen och montera nya saker. Och sen kommer du behöva kapa slangen igen för att montera när nya handtaget kommit.
Varför tror jag detta... för att låsskruven är gjord för att skruvas i plast och har jättestora gängor på den nya bromsen. Förmodligen har gamla bromsen en annan låsskruv med betydligt tätare gängor.

Men det är vad jag tror.

Stalle

Tror du kommer behöva kapa slangen och montera nya saker. Och sen kommer du behöva kapa slangen igen för att montera när nya handtaget kommit.
Varför tror jag detta... för att låsskruven är gjord för att skruvas i plast och har jättestora gängor på den nya bromsen. Förmodligen har gamla bromsen en annan låsskruv med betydligt tätare gängor.

Men det är vad jag tror.

Stalle
Ok. Låter rimligt. Men kan jag återanvända skruven från det beg bromshandtag (av annan Magura-modell) jag sätter på nu temporärt? Eller måste jag försöka hitta ngn ny?

Du kan säkert återanvända låsskruven men det jag menar är att om du har en redan anpassad längd på bromsslangen så kommer du bli av med ca 1½ cm/kapning. Men det kanske finns längd att ta av?

Stalle

Du kan säkert återanvända låsskruven men det jag menar är att om du har en redan anpassad längd på bromsslangen så kommer du bli av med ca 1½ cm/kapning. Men det kanske finns längd att ta av?

Stalle
Ah. Där har du en poäng. Tveksamt om jag kan kapa så mycket som 1,5 cm utan att det blir tight. Såg att Bikable skickat bromsen precis så med lite tur kanske jag får den i början på nästa vecka. Kanske säkrast att vänta in den.

Tillbaka
Topp