Montera framhjul m skivbroms

Innej

Ny medlem
Hejsan! Monterar min första internetköpta cykel här och tyvärr kom det inga monteringsanvisningar så ber er för hjälp!

När jag skulle sätta in framhjulet så var skivbromsarna (redan monterade i butiken) för tighta, dvs hjulet gick inte in. Hittade en sak (bild 2) jag kunde vrida som avlossande trycket något men inte tillräckligt för att få in hjulet. Så då skruvade jag av bromsbiten på ena sidan, la in hjulet och skruvade den tillbaka samt skruvade in hjulet. Den ser rak ut men bromsen tar emot hela vägen oavsett i vilken position jag har vridit den här saken i bild 2..

Några förslag?

Bilagor

• A925920E-4047-47D4-BEF5-EB7F912FD434.jpeg
    A925920E-4047-47D4-BEF5-EB7F912FD434.jpeg
    144.1 KB · Besök: 495
Google efter hur man justerar fälgbroms så hittar du säkert ett par bra video-snuttar från Park Tools eller GCN.

Det är alltså inte skivbroms...

spaken nr:2 som du har provat, den är för att däcket är bredare än fälgen.
bromsklossarna ligger (rätt injusterade) så tight så att däcket är för brett när man vill ta av hjulet,
då öppnar man spaken så att det blir lite bredare och går att få ut hjulet

jonte987 sa:
Bonzo sa:
jonte987 sa:
Haha. Har man ingen snabbkoppling för att få på/av hjulen nu för tiden?

Vad har det med saken att göra?

Snabbkoppling på bromsen. Enligt stewe numera kallad spak.

Visst. Men om nu TS ställer en fråga som tyder på att hen är oerfaren på cykelmek kanske man inte behöver skratta åt hen. Det finns bra och dåliga sätt att hjälpa till och jag är säker på att både du och jag också varit nybörjare en gång i tiden.

Stewe sa:
jonte987 sa:
Bonzo sa:
jonte987 sa:

det funkar nog att kalla den både för spak eller snabbkoppling, jag försöker bara förklara för TS hur det fungerar.

https://thecyclemechanic.co.uk/using-quick-release-brakes

Jag förstår det :) och jag menade samma sak men förstår att det lät som jag menade QR.....
In the olden days så var det inte en spak utan ett fäste jag kunde haka ur. i ialla fall på min cyclepro.

:) ja låt oss kalla den spaken. Är finne och kan inte svenska så väl så det blir ibland svårt att hitta rätta tekniska ord för saker och ting. However när jag vred upp/öppnade spaken så fick hjulet fortfarande inte plats, även om jag försökte lite lätt trycka in hjulet. Bromsen sitter för tight.

Innej sa:
:) ja låt oss kalla den spaken. Är finne och kan inte svenska så väl så det blir ibland svårt att hitta rätta tekniska ord för saker och ting. However när jag vred upp/öppnade spaken så fick hjulet fortfarande inte plats, även om jag försökte lite lätt trycka in hjulet. Bromsen sitter för tight.

Finns ju lite slakvajer så....

Lätta på vajerstoppet då och montera hjulet. Tighta sedan så mycket att du kan justera bromsarna till önskad greppunkt. Glöm inte att dra åt vajerstoppskruven så att den rappar när du bromsar hårt, men dra inte heller sönder skruven eller gängona i bromsen. Båda varianterna är otrevliga.

Glöm inte heller att justera bromsbackarn, är cykeln ny och ojusterad så lär inte backarna sitta rätt heller. De skall bara ta på bromsytan och hela belägen skall ta på bromsytan - inte röra däcket. Det blir dåligt.

Vill man ha en fin upplevelse av sina bromsar behöver du justera med viss noggrannhet.

En svensk länk:
https://www.bicycling.se/artiklar/trimma-dina-bromsar.htm

Senast ändrad:
jonte987 sa:
Stewe sa:
jonte987 sa:
Bonzo sa:
jonte987 sa:

det funkar nog att kalla den både för spak eller snabbkoppling, jag försöker bara förklara för TS hur det fungerar.

https://thecyclemechanic.co.uk/using-quick-release-brakes

Jag förstår det :) och jag menade samma sak men förstår att det lät som jag menade QR.....
In the olden days så var det inte en spak utan ett fäste jag kunde haka ur. i ialla fall på min cyclepro.
Snackar du mtb eller lvg (eller canti/v-broms vs caliper)?
På canti/v-broms är det väl ett fäste att haka ur, men caliperbroms har väl haft sån där "spak" länge. Åtminstone min gamla lvg med 6-delad Shimano 105-grupp har "spak" på caliperbromsarna.

Senast ändrad:
Skruva på den silverfärgade skruvmojängen som du ser på bilden, den som varjern går igenom. Den ställer in bredden på knipet. Den ska du också justera sen när klossarna slits. Hur brett du vill ha knipet är lite av en smaksak, vissa gillar att bromsarna hugger direkt när man tar i bromshandtaget, andra att man har lite spel.

Tillbaka
Topp