Montera ihop bakhjul

Montera ihop bakhjul
Hej!

Inledande brasklapp gällande att jag inte kan någonting om cyklar, så ber ödmjukast om förståelse om frågan är dum. Och är det ingen fråga som passar i detta forum så ber jag om ursäkt!

Har i alla fall nyligen knäckt mitt bakhjul och skulle vilja sätta på ett nytt, men är ovetandes om exakt vad för delar som behövs utöver själva hjulet och ett drev.
Cykeln har inga växlar.

Om någon har kunskap om detta och vill dela med sig vore jag väldigt tacksam.

Tack på förhand och goda vibes till alla!

Montera ihop bakhjul
Stort tack för svar, bifogar bilderna i pdf nedan.

Cykeln är duglig i övrigt, kanske ska byta kedjan också när jag ändå håller på men annars har den funkat fint i snart 4 år för mig, totalt har den 60 år på nacken på't ungefär.

Bilagor

• Bakhjul cykel.pdf
    23.3 MB · Besök: 143

staine

Aktiv medlem
Montera ihop bakhjul
Prova på Blocket.
Eller ev. Cykelkällan på Västmannagatan (08)
De har massa gamla grejer, tror jag. Och är trevlig.
Finns även ngn större firma i Ursvik men de är inte ssk hjälpsamma.
Jag var där för att köpa ett hjulpar till en gammal damhoj, men de ville ha 1400 kr för paret så det vart inget.

Pfaff

Aktiv medlem
Montera ihop bakhjul

Fast bef hjul har 584-fälg om däckstorleken är rätt. 622 kan vara för stort för ramen.
Synd på ett fint gammalt Torpedo-nav. Men men. Får man tag i en ny fälg går det ju att bygga upp ett fräscht hjul med det gamla navet igen. Efter lite service.
En droppe olja i ny och nä på den nya kedjan som TS köper är inte heller fy skam.

Montera ihop bakhjul
Fast bef hjul har 584-fälg om däckstorleken är rätt. 622 kan vara för stort för ramen.
Synd på ett fint gammalt Torpedo-nav. Men men. Får man tag i en ny fälg går det ju att bygga upp ett fräscht hjul med det gamla navet igen. Efter lite service.
En droppe olja i ny och nä på den nya kedjan som TS köper är inte heller fy skam.
Tack för tipsen! Du råkar inte veta vad för verktyg man behöver för att plocka bort navet?

rois

Aktiv medlem
Montera ihop bakhjul
Tack för tipsen! Du råkar inte veta vad för verktyg man behöver för att plocka bort navet?
Du behöver en ekernnyckel, typ den här https://www.bikester.se/red-cycling...ACmZZCSUuwVOXjtMiGnuUuyrx4pP8fbBoCib0QAvD_BwE

i rätt dimension. Det finns lite olika varianter (och butiker, tog bara ett exempel), kostar 50-150 kronor.

Men utbytet av fälg innebär att du bygger ett hjul från grunden, och det brukar anses vara ett svårt cykelhantverk. Så om du ger dig in på det så får du kolla upp hur det går till, exempelvis genom videor på yuotube eller genom google sökningar.

Dessutom måste den nya fälgen ha samma geometri som din gamla, annars riskerar dina ekrar att vara för långa eller korta. Då får du köpa nya ekrar också. Då kan det bli dyrt.
Oklart om det är lätt att hitta fälg till vardagscyklar. Utbudet som finns är nog mer inriktat mot cykelintresserade som vill bygga dyra hjul, och då är fälgarna dyra.

Ett tips om du går på spåret att byta fälg, är att hitta ett begagnat hjul i rätta dimension på annonssajter (blocket, tradera) och använda dess fälg.

Jag hade inte lagt ner varken mycket tid eller pengar på en cykel i det skick som din har. Sälj den billigt eller skrota den (har själv lämnat i cyklar till återvinning i motsvarande skick som din), och köp en nyare.

PS. Ser nu att din cykel är oväxlat. Trodde att det var ett tvåväxlat Torpedo nav som har en del samlarvärde.
Så grundtipset är att hitta ett nytt eller begagnat hjul, om det inte går sälja eller skrota cykeln.

Senast ändrad:
Montera ihop bakhjul
Stort tack för tips och råd! Tror jag struntar i navbytet och går på nytt hjul bara. Vet att det kanske är lite bortkastade pengar men ser det som en investering i lärandet också.

Köp & Sälj

Topp