Montera ihop Shimano skivbromshandtag med ok?!?

johan44

Aktiv medlem
Sist jag köpte ett kit (länge sen) så satt grejorna ihop, bara att montera på hojen. Nu när jag öppnar paketet så är slangen monterad på handtaget. Youtube tycker att man ska ha värsta Shimano-verktyget för att klippa slang och sen plutta i en liten mässingsnippel. Och det verkar gå trögt att få i nippeln. Är det lönt att försöka klippa slangen med en bra kabeltång (Knipex) och sen försöka få i nippeln på ren vilja och hoppas att det ska funka? Jag som trodde det här skulle vara enkelt...

Skärmavbild 2025-10-02 kl. 19.35.04.webp

Skärmavbild 2025-10-02 kl. 19.36.41.webp

Har du kollat manualen? Vet inte riktigt vad jag tittar på på den andra bilden men stifter skall ju in i slangen, ser ut som det sitter på fel håll men samtidigt är ju förhållande i storleken mellan stift och slang helt fel ut.

1000023493.webp

Det där verktyget är inte nödvändigt (och funkar inte speciellt bra rätt ofta heller) men du behöver ha något som gör att du kan hålla fast slangen för att slå i inserten utan att deformera slangen. Shimano har ett enklare verktyg för detta:
1759427717061.webp

Kolla om din LBS har, brukar följa med i bromskitten dock.

Inga problem att klippa med en bra avbitare.

Skär hellre med vass kniv. Mattkniv typ. Stiftet går att trycka i för hand om man vill. Det brukar ju följa med en liten gul klämma (Edit: bild ovan hann komma) som används för att kunna klämma slangen i ett skruvstycke. Man kan hålla med en tång också. Sen banka i stiftet. Så har jag alltid gjort. Till slangen har jag haft en klippare typ giljotin. Men nu i somras köpte jag billiga Ali Express verktyg för att pressa i stiftet. Var rätt bekvämt men inte nödvändigt

Det där verktyget är inte nödvändigt (och funkar inte speciellt bra rätt ofta heller) men du behöver ha något som gör att du kan hålla fast slangen för att slå i inserten utan att deformera slangen. Shimano har ett enklare verktyg för detta:
Visa bilaga 796989
Kolla om din LBS har, brukar följa med i bromskitten dock.

Inga problem att klippa med en bra avbitare.

Det var många år sedan det där klossarna följde med i kiten.

Block behöver man men jag orkar inte plocka av ok så håller med tång och slår i stift med hammare.

Klart, kanske funkar ut rulla cykel till skruvstäd....av någon anledning har jag inte gjort det

Jag har slagit i många stift med hammare men i samband med att jag byggde ny racer i våras skaffade jag en sån här:
1759472275053.webp

Fungerar klockrent och kommer antagligen kunna gå i arv till barnen.

Det är klart att det går att lösa utan verktyg men hur kul hade cyklandet varit utan en massa prylar??? Skämt åt sido så blir saker så mycket enklare med bra verktyg och det behöver inte alltid vara dyrt.

Jag köpte ett kombiverktyg för drygt 400 spänn som fungerat riktigt bra.

Edit: Verktyget ovan som @velman postade om verkar vara än mer prisvärt om det funkar bra 👍

Tillbaka
Topp