Montera kadenssensor till Forerunner 310 XT

hannulan

Medlem
Ointuitiva interface o avsaknad av manual. Hur tusan ska jag få min Forerunner 310 xt att hitta kadens/hastighetssensor. Hastighetsmätningen ser jag funkar fint (det blinkar på prylen på cykel) men kadensmätningen är det värre med. Antar att detta bara är en inställningsfråga o lättfixat. Destovärre är att sensorn inte alls vill snacka med klockan. Hur ska jag få det att funka?

Nån som kan förklara?

Man måste ställa inklockan på just Cykel för att den ska synka med kadenssensorn. Borde lysa en grön och röd lampa på sensorn dom första gånngerna magneterna passerar.

Du måste aktivera speed eller något ditåt under bike settings och så måste du ju givetvis lägga till pace-datafält på klockan (om det inte finns en som heter cadance).

Senast ändrad:
Onödig fråga kanske. Har du fått dit bägge magneterna så att de har möjlighet att indikera mot givarna samtidigt? Jag plockade ihop en Edge 500 utan manual och utan medföljande magneter. Allt tedde sig bagatellartat från början men med Ksyrium SL och och en utsvängande bakgaffeltriangel blev jag till slut tvungen att montera givaren på vänster sida för att få bra kontakt med bägge magneterna samtidigt. Om nu någon tycker att det är hur lått som helst att få det att fungera med givaren på höger sida och med platta ekrar får ni gärna posta några rader och en bild. Hoppas du inte ser det som trådkapning hannulan? Satt och klurade en bra stund med givaren lös och viftandes med magneterna mot givaren innan jag monterade. För signalen mellan givare och klocka har jag tyvärr inget tips att komma med.

Hasse#7 skrev:
-------------------------------------------------------
> Onödig fråga kanske. Har du fått dit bägge
> magneterna så att de har möjlighet att indikera
> mot givarna samtidigt? Jag plockade ihop en Edge
> 500 utan manual och utan medföljande magneter.
> Allt tedde sig bagatellartat från början men med
> Ksyrium SL och och en utsvängande
> bakgaffeltriangel blev jag till slut tvungen att
> montera givaren på vänster sida för att få bra
> kontakt med bägge magneterna samtidigt. Om nu
> någon tycker att det är hur lått som helst att
> få det att fungera med givaren på höger sida
> och med platta ekrar får ni gärna posta några
> rader och en bild. Hoppas du inte ser det som
> trådkapning hannulan? Satt och klurade en bra
> stund med givaren lös och viftandes med
> magneterna mot givaren innan jag monterade. För
> signalen mellan givare och klocka har jag tyvärr
> inget tips att komma med.

Hmm, GSC 10 ska sitta på vänster kedjestag, inte på drivsidan. Hur menar du egentligen?

Jamen då blev det ju rätt på grund av att det inte fungerade på höger sida =) Jag hade ju som sagt ingen manual. Utgick från att man skulle ha den på höger sida och sensorarmen var riktad ut åt det hållet vid köpet. Men när jag tänker på det nu igen så fanns det en annan faktor som påverkade att det blev vänster sida. Är man på drivsidan så mördar man sensorn om kedjan ramlar av. Ursäkta att jag rörde till begreppen och gjorde det hela onödigt krångligt.

Givaren klickar till (lågt) när pedalmanget resp. hjulmagnet passerar givaren. Gör det inte det så är det knas med givaren. Jag fick inte hjulmagneten att funka med min 310xt utan fick bara hastighet från gpsen. När jag provade med en annan Garmin så fick jag upp hastighetssensorn. Innan jag kommit fram till orsaken till detta så slutade den hitta satelliter så jag fick en nya klocka efter reklamation. Med nya klockan så funkade hastighetsmätning utan problem.

Funderade själv på samma fråga när jag köpte.
Lite otydlig manual.

Löste det själv genom att ta mig in i menyerna enligt följande:
Inställningar
Cykelinställningar
Bike 1 (eller 2)
ANT+ Hast./takt
Cykelsensorer närvar.? => STÄLL IN JA

Om det inte löser problemet kontakta Garmin support

Lycka till
/Fredrik

Då ska jag prova lite igen. Jag har en Garmin sensor så det borde inte vara några problem.

Jag har fått alla dioderna o blinka o om jag inte kommer ihåg fel så klickade det också. Nya försök imorn då....

Tillbaka
Topp