Montera stänkskärm på baksidan av framgaffeln

grussladd

Medlem
Hej!
Jag har precis skaffat mig en, för mig, första riktigt hoj - en Merida Speeder 100. Nu ska jag ta och köpa stänkskärmar så jag slipper bli helblöt varje gång jag cyklar.

Skillnaden här till alla andra cyklar jag haft tidigare är att det inte finns nåt hål på framsidan av framgaffeln, där man kan montera skärmar. Däremot finns det ett hål på baksidan. Funkar det att montera vanliga stänkskärmar (typ Biltemas standard) där, eller riskerar de att antingen komma för långt bak eller för långt ner så de slår i marken? På alla bilder jag ser ska de sättas på framsidan av gaffeln. Om inte, har någon nåt tips på stänkskärmar som passar?

Har försökt rita lite för att visa vad jag menar:

1638272540821.png
1638272226863.png
1638272238535.png

Om något så är det risk för risk#2. Men det ska vara långa skärmar med egolapp för att det ska bli problem.

En fördel med att montera på baksidan är att det ger större utrymme i höjd för däcket. Min Miyata har skärmen fram och det är tight i höjdled och jag har inte tänkt på det innan men med skärmen bakmonterad får jag ytterligare några mm.

En fördel med att montera på baksidan är att det ger större utrymme i höjd för däcket. Min Miyata har skärmen fram och det är tight i höjdled och jag har inte tänkt på det innan men med skärmen bakmonterad får jag ytterligare några mm.
Det går även att vända på fästet på skärmen, jag har fått göra så på några olika cyklar.

Köp två par o montera bakskärmar både fram och bak. Klämman kan flyttas efter behag, du får en framskärm som är lång nog även fram och sitter stadigare med de dubbla stagen. Och montera även egolapp om du vill skydda fötter och drivlina. Kompislapp om du har någon kompis.
En del av en framskärm kan användas att förlänga bakskärmen.

Då ska jag ta och testa detta, tack alla för hjälpen. "Sveriges trevligaste cykelforum" gör skäl för namnet!

Köp två par o montera bakskärmar både fram och bak. Klämman kan flyttas efter behag, du får en framskärm som är lång nog även fram och sitter stadigare med de dubbla stagen. Och montera även egolapp om du vill skydda fötter och drivlina. Kompislapp om du har någon kompis.
Ingen dum idé alls, ska kolla närmare på detta.

Hej!
Jag har precis skaffat mig en, för mig, första riktigt hoj - en Merida Speeder 100. Nu ska jag ta och köpa stänkskärmar så jag slipper bli helblöt varje gång jag cyklar.

Skillnaden här till alla andra cyklar jag haft tidigare är att det inte finns nåt hål på framsidan av framgaffeln, där man kan montera skärmar. Däremot finns det ett hål på baksidan. Funkar det att montera vanliga stänkskärmar (typ Biltemas standard) där, eller riskerar de att antingen komma för långt bak eller för långt ner så de slår i marken? På alla bilder jag ser ska de sättas på framsidan av gaffeln. Om inte, har någon nåt tips på stänkskärmar som passar?

Har försökt rita lite för att visa vad jag menar:

Visa bilaga 526296Visa bilaga 526294Visa bilaga 526295
Nu vet jag inte exakt vilken skärm du hade tänkt dig, men denna Biltema standardskärm skall monteras på baksidan av gaffeln enligt instruktionen.
Skärmavbild 2021-11-30 kl. 14.26.37.png

Jag gjorde typ så. Men jag tänkte inte på att montera bakskärmarna både fram och bak. Dock skarvade jag på "mycket" på framskärmen och "lite" på bakskärmen. Jag såg till att jag även kunde nyttja fler stag för att matcha den ökade längden. (sågade av de överblivna skärmarna, borrade och popnitade)

Det blir både bättre och billigare att köpa SKS-skärmar redan från början än att först köpa dubbla biltema-skärmar.

Oavsett vad du köper så är iallafall #1 och #2 inget att oroa sig för.

Det blir både bättre och billigare att köpa SKS-skärmar redan från början än att först köpa dubbla biltema-skärmar.

Oavsett vad du köper så är iallafall #1 och #2 inget att oroa sig för.

SKS Longboard funkar mycket bra. Men vill du verkligen ha längd på dina skärmar är inte heller de långa nog. De är dock stadigare än BTs.

Stämmer verkligen det? Biltemas skärmar för 622-hjul kostar 149 SEK
Var köper du heltäckande SKS-skärmar för under 298 SEK inkl frakt?
Posta gärna en länk.
304kr inkl frakt om du vill ha b45 med färdiga egolappar.

235kr inkl. Frakt ifall man nöjer sig med bluemel o gör egna egolappar o tar bluemel B42

Det var första googleträffen iaf
0AF9BB51-7EDC-421B-9E6A-523262B01A2A.png

Visserligen bak men jag blev iaf nöjd med min lösning. Jag har för tight att få igenom skärm vid bromsen så jag har hela tiden haft denna typ av skärm på min pendlare. Jag tröttnade dock på Zéfalskärmarna som var omöjliga att få rakt monterade och köpte ett par sks raceblade xl. I samband med detta kom jag på att jag kunde ta den gamla framskärmen för att täcka upp ytan mellan kedjestag och de övre stagen.

skärm bak.jpg

Jag köpte precis sådana B45 som i jolovs bild från bike-discount för 24,15 euro i oktober.

Hur som helst så har jag gjort som föreslogs i den här tråden, nämligen att köpa två uppsättningar biltemaskärmar och använda bakskärmarna. Det var för länge sedan när de kostade 99. När de gick sönder köpte jag SKS chromoplastics som de hette innan namnbytet till bluemels för några år sedan, ett förvirrande namnbyte förövrigt eftersom namnet bluemels tidigare användes för en annan enklare modell som försvann i samband med det.
Resultatet var iallafall att det hade varit bättre att köpa SKS direkt som är bättre på alla sätt (stabilare, längre, mer täckande kanter, säkerhetsfäste på framskärmen) än att sammanlagt betala det dubbla för att först cykla med sämre skärmar för att sedan ändå behöva byta till mer hållbara.
Det är väldigt stor skillnad på hållbarheten om man jämför de två produkterna. Kostnadsalternativen om man cyklar mycket är 2 x biltema + 1 SKS = ca 600, jämfört med 1 SKS = ca 300.

Det är väldigt stor skillnad på hållbarheten om man jämför de två produkterna. Kostnadsalternativen om man cyklar mycket är 2 x biltema + 1 SKS = ca 600, jämfört med 1 SKS = ca 300.
Jag har använt främst olika typer av SKS-skärmar men även Biltema. Jag har inte märkt en så uppenbar skillnad avseende hållbarhet. Ofta har det varit specifika händelser som gjort att någon skärm havererat. På vilket sätt går Biltemas skärmar sönder, hur upplever du att de har sämre hållbarhet?

Jag tror att mycket beror på sladdrigheten i biltemaskärmarna. Fästen går av eller lossnar från skärmen utan någon annan händelse än många mil på vägen.
I en situation som utlöser säkerhetskopplingen i SKS-skärmen så att både man själv och skärmen är oskadd, så kan biltema-skärmen istället skrynklas ihop och spricka.

Jag köpte precis sådana B45 som i jolovs bild från bike-discount för 24,15 euro i oktober.

Hur som helst så har jag gjort som föreslogs i den här tråden, nämligen att köpa två uppsättningar biltemaskärmar och använda bakskärmarna. Det var för länge sedan när de kostade 99. När de gick sönder köpte jag SKS chromoplastics som de hette innan namnbytet till bluemels för några år sedan, ett förvirrande namnbyte förövrigt eftersom namnet bluemels tidigare användes för en annan enklare modell som försvann i samband med det.
Resultatet var iallafall att det hade varit bättre att köpa SKS direkt som är bättre på alla sätt (stabilare, längre, mer täckande kanter, säkerhetsfäste på framskärmen) än att sammanlagt betala det dubbla för att först cykla med sämre skärmar för att sedan ändå behöva byta till mer hållbara.
Bluemels var en engelsk tillverkare med rötter i 1800-talet och var förmodligen först med att tillverka skärmar i plast (celluloid). De var ingalunda billiga. Jag hade Bluemels skärmar på en 80-tals (1980 ;-) ) cykel, de var lätta, stadiga och bra.
Företaget köptes upp av SKS, varför de eventuellt har kvalitetsskillnad mellan bolagsnamnen vet jag såklart inte. Men SKS ger kanske Bluemels-namnet nån sorts upprättelse genom namnbytet? :-)

Im19551109Cy-Blue.jpg

Senast ändrad:
Fattar inte problemet. Stagen brukar ju gå att justera längden på. Och går det inte att få kortare så bockar man dem mitt på så blir de kortare.

Jag har samma problem som TS. Jag köpte ett par SKS ALU 56. på min framgaffel så har jag bara ett hål på baksidan, Och den lilla fluppen som ska upp där och skruvas fast i gaffeln är för kort för att nå upp. De verkar gjorda för att fästas på framsidan av gaffeln.

Jag har tänk om jag ska borra upp de poppnitarna som håller plats fluppen och flytta den med någon fullösning. Kanske till och med byta ut emot en längre om det behövs.

Vad ska man söka på om man ska ha en stänkskärm som fästs på baksidan av gaffeln? jag har alltså inget hål på framsidan.

Jag har samma problem som TS. Jag köpte ett par SKS ALU 56. på min framgaffel så har jag bara ett hål på baksidan, Och den lilla fluppen som ska upp där och skruvas fast i gaffeln är för kort för att nå upp. De verkar gjorda för att fästas på framsidan av gaffeln.

Jag har tänk om jag ska borra upp de poppnitarna som håller plats fluppen och flytta den med någon fullösning. Kanske till och med byta ut emot en längre om det behövs.

Vad ska man söka på om man ska ha en stänkskärm som fästs på baksidan av gaffeln? jag har alltså inget hål på framsidan.
Har du redan skärmarna låter det bättre att leta reda på ett längre L-fäste och byta ut ditt fäste. Om det är ganska långt från att passa nu finns det även lite olika varianter av plåtar som man kan förlänga fästet med genom att först sätta en plåt i fästet på gaffeln, och sen montera skärmens fäste med kort skruv och mutter.

Jag och min kompis Miljön tog ett litet snack, och vi anser att det är förkastligt att köpa dubbla uppsättningar Biltemaskärmar för att sen såga sönder ett par. Förutom det uppenbara problemet att det då går åt (nästan) dubbla mängden material så är de med största säkerhet skräp som snart går sönder, varpå man måste köpa dubbla uppsättningar på nytt (förmodar jag).

Nej, gubbarna som tipsar om sådana lösningar får kliva in i verkligheten och fundera igenom sina livsval en aning. Det finns rätt och fel även på en till synes enkel sak som skärmar.

Även om vi bortser från miljöaspekten skulle jag vilja påstå att på de grusdistansrundor jag kör med en lokal cykelklubb, där skärm är ett krav för att få cykla under vintermånaderna, är det allra vanligaste bekymret tappade skärmar. Näst efter punktering iallafall. Skräpskärmar monterade på skräpvis ger åtminstone i min värld alldeles för mycket misär i tillvaron.

Min bild av att 97,4% av allt på Biltema är rena skiten bekräftades som senast igår när en medcyklists flaskställ från nämnda vuxendagis small av i fästet vid blotta åsynen av en grusväg.

För att vara lite konstruktiv bifogar jag här bild på korrekt skärmmontering:

3439BC13-C8B8-42B0-AB96-AF1924A71FFA.jpeg

Om jag låter grinig skulle ni träffat mig på en dålig dag. Jag har precis motat bort demonerna medelst cykeltur i regnet. Självklart i skydd av bra skärmar.

Jag och min kompis Miljön tog ett litet snack, och vi anser att det är förkastligt att köpa dubbla uppsättningar Biltemaskärmar för att sen såga sönder ett par. Förutom det uppenbara problemet att det då går åt (nästan) dubbla mängden material så är de med största säkerhet skräp som snart går sönder, varpå man måste köpa dubbla uppsättningar på nytt (förmodar jag).

Nej, gubbarna som tipsar om sådana lösningar får kliva in i verkligheten och fundera igenom sina livsval en aning. Det finns rätt och fel även på en till synes enkel sak som skärmar.

Även om vi bortser från miljöaspekten skulle jag vilja påstå att på de grusdistansrundor jag kör med en lokal cykelklubb, där skärm är ett krav för att få cykla under vintermånaderna, är det allra vanligaste bekymret tappade skärmar. Näst efter punktering iallafall. Skräpskärmar monterade på skräpvis ger åtminstone i min värld alldeles för mycket misär i tillvaron.

Min bild av att 97,4% av allt på Biltema är rena skiten bekräftades som senast igår när en medcyklists flaskställ från nämnda vuxendagis small av i fästet vid blotta åsynen av en grusväg.

För att vara lite konstruktiv bifogar jag här bild på korrekt skärmmontering:

Visa bilaga 586754

Om jag låter grinig skulle ni träffat mig på en dålig dag. Jag har precis motat bort demonerna medelst cykeltur i regnet. Självklart i skydd av bra skärmar.
Vad är det för sadel på mittersta?

Tillbaka
Topp