Montera stjärnmutter

• Trådstartare Trådstartare nl
  • Start datum Start datum

nl

Ny medlem
Montera stjärnmutter
Jag försökte montera en helt ny stjärnmutter (starnut) genom att skruva in en M6-skruv i den och sedan slå ned den med en hammare. Det var inte lätt att få det rakt men jag lyckades ganska bra, den är 1.5mm sned om jag skruvar in en skruv och mäter mot gaffeln.

jag kan skruva på täcklocket men det är jäkligt tight, och jag kan känna att den spänner lite mer på ena sidan. I alla fall i början.

Är detta ett problem?
Kommer styrlagret att belastas snett?

Jag funderar på om jag måste slå ut den och köpa en expander istället.

Montera stjärnmutter
Nej, det är inget problem, förutom att det kan synas att locket sitter snett. När du har spänt lagret lagom och dragit åt styrtappen så kan man ju i princip ta bort skruv och mutter.

Montera stjärnmutter
Tack för hjälpen!

Ps det var verkligen inte helt lätt att knacka in den helt rakt. Jag förstår varför det finns speciella verktyg för det =)

Montera stjärnmutter
Jag brukar ta en skruvmejsel och knacka med en hammare på den vingen som sitter för högt, det funkar riktigt bra och man kan få stjärnmuttern riktigt rak och fin om man är lite försiktig och noggrann.

Montera stjärnmutter
Sätt i skruven och knacka lite från sidan med gummiklubban/plasthammaren tills den sitter rakt.
Svårare än så är det inte.

/G

Montera stjärnmutter
Ska testa att banka på stjärnmuttern i morgon. Jag tror att min granne under har hört på mitt hammrande tillräckligt i dag och i går.

Montera stjärnmutter
fredrikw skrev:
-------------------------------------------------------
> Jag brukar ta en skruvmejsel och knacka med en
> hammare på den vingen som sitter för högt, det
> funkar riktigt bra och man kan få stjärnmuttern
> riktigt rak och fin om man är lite försiktig och
> noggrann.

Så gjorde jag med på mitt nya bygge, var faktikst första stjärnan jag satte i också. Gick lätt, 5min jobb.

Montera stjärnmutter
nl skrev:
> Ska testa att banka på stjärnmuttern i morgon.
> Jag tror att min granne under har hört på mitt
> hammrande tillräckligt i dag och i går.

Tog det två dagar att banka ned muttern? ;-)

Montera stjärnmutter
Jag slåg ned den i går, men fick inte den att sitta helt perfekt. Det tog lite tid för jag hade bara läst att man kunde skuva i en skruv och sedan slå in den, och jag försökte komma på någon bra teknik. Sedan testade jag lite försiktigt att använda en skruvmejsel (som förslagen ovan) för att slå den rakt.

så jag kan lugna alla, total nedlag hammringstid är c:a 10min, resten har varit "undra om jag gör rätt"-tid.

Montera stjärnmutter
Nu är det dags för uppdelning av forumet. En del för de som tycker att det är lätt att banka i en starnut och en del för de som tycker att det är svårt.

Själv tycker jag det är knepigt och rekommenderar verkligen en bit M6 gängstång, en stor bricka och en mutter. Billigt, enkelt och garanterat bra resultat utan en droppe svett eller störda grannar.

file=28588

file=28589

file=28591

/Johan

Montera stjärnmutter
JojjeM skrev:
> Nu är det dags för uppdelning av forumet. En del
> för de som tycker att det är lätt att banka i
> en starnut och en del för de som tycker att det
> är svårt.
>
> Själv tycker jag det är knepigt och
> rekommenderar verkligen en bit M6 gängstång, en
> stor bricka och en mutter. Billigt, enkelt och
> garanterat bra resultat utan en droppe svett eller
> störda grannar.
>

Man blir nästan tårögd... Så gjorde jag oxå på det sena 90-talet när jag monterade en stjärnmutter sist...

Montera stjärnmutter
Nej, det tycker jag inte. Att justera ett styrlager mha en expander kan för mig ibland vara liiite struligt, såpass att det kanske tar mig två-tre försök att få till det. Inte svårt, inte omöjligt, inte så jag tappar humöret. Men ändå inte hundra säkert att jag får till det på första försöket.
En stjärnmutter (vilket fint svenskt ord istf starnut!) är hundra säkert att jag får till på första försöket. Så när det fungerar med stjärnmutter väljer jag det framför expander.

Tillbaka
Topp