Montera styre med rise

waqr

Medlem
Montera styre med rise
Har precis monterat mitt nya styre på min Scott Spark. Styret har 30mm raise och funderar lite på hur det ska monteras för att få det helt rätt dvs få raise helt rakt uppåt. Inte helt lätt att se tycker jag. Dock finns ju dessa linjer på styret som ni kan se på bilden nedan. Ska dessa vara i linje med något så man vet hur styret ska roteras?

Tack!

Bilagor

• IMG_5274.jpg
    IMG_5274.jpg
    172.9 KB · Besök: 150
  • IMG_5275.jpg
    IMG_5275.jpg
    104.9 KB · Besök: 95
Senast ändrad:
Montera styre med rise
Kotym är väl att rise ska vara i samma vinkel som headangle, styret blir då en "förlängning" av gaffeln. Noll grader borde innebära linjering med skarven på styrstammen om nu denna inte är asymmetrisk.
Jag kör framåtvinklat dock, men beror mycket på styret, upsweep och backsweep tex.

Montera styre med rise
Jag vill ha ändarna på styret peka mot axlarna så mycket som möjligt för det gillar mina handleder bäst. Säkert mer uppåt/framåtroterat än många.

Montera styre med rise
jonte987 sa:
Ok. 0 i glipa är rätt mycket framåt roterat på mitt styre. Tror jag, ska kolla lite mer på det.

Alltså styrstammen är ju alltid monterad med 90 grader mot styrröret, hoppas jag haha. Sen beror det ju på rise/vinkeln på styrstammen, locket på styrstammen är ju i princip alltid "klyvt" 90 grader.

Vill man ha exakt samma cockpit på flera cyklar kan det vara vettigt att kunna mäta, men jag går på känsla. Ska man nörda geometri kan man lika gärna nörda cockpit för det påverkar ännu mer tycker jag.

Montera styre med rise
Jo, men nollan på styret kan sitta random som folk här säger men jag har svårt att fatta att det inte skulle vara i relation till nåt annat när nån nu ändå sitter och ritar in skiten i CAD.

Nu är det jag som går ut i garaget och tittar.

konken sa:
jonte987 sa:
Ok. 0 i glipa är rätt mycket framåt roterat på mitt styre. Tror jag, ska kolla lite mer på det.

Alltså styrstammen är ju alltid monterad med 90 grader mot styrröret, hoppas jag haha. Sen beror det ju på rise/vinkeln på styrstammen, locket på styrstammen är ju i princip alltid "klyvt" 90 grader.

Vill man ha exakt samma cockpit på flera cyklar kan det vara vettigt att kunna mäta, men jag går på känsla. Ska man nörda geometri kan man lika gärna nörda cockpit för det påverkar ännu mer tycker jag.

Montera styre med rise
Ok, gaffelns förlängning, glipan i en +-0 stam, ser ut att kunna vara en referens för en neutral setup. Det eller möjligen rakt upp. Skiljer bara några grader. Mitt sitter rakt upp just nu.

Edit. Jag säger rakt upp. Vet inte varför man skulle vilja ha en annan setup på detta bara för att gaffeln är mer eller mindre flack.

Senast ändrad:
Montera styre med rise
Om jag vänder en +-0 händer inte så mycket men jag inser att glipan inte är en fast referens. därför skrev jag gaffelns förlängning.

Jag redigerade precis, känns mer logiskt att det är relativt marken.

Montera styre med rise
Jaja. Happy forumet där man inte ska fundera utan bara ut och cykla.

Jag tycker det är rimligt att utgå ifrån en neutral setup om man inte har en färdig personlig preferens, men det är ju bara jag.

Montera styre med rise
Du kör med deathgrips upp och ner också antar jag ;)
Det coolaste sättet att cykla på till plugget var ju att cykla baklänges med arslet på ramen, kanske borde testa utförsåkning med samma setup. Men då är nog barends att föredra, vilken vinkel ska man ha på dom?

Montera styre med rise
Jag trodde graderingsskalorna på styren, sadelstoplar och dylikt bara var till för att förenkla justering och hitta tillbaka till rätt inställning när man mekar. Inte för att markera nån magisk "rätt" vinkel/längd som passar alla...

Montera styre med rise
Det beror väl på tillverkare, tex verkar DMR mer noga än andra med att linjera efter headangle.
Det snackas ju ofta om några mm hit och dit på reach, rotering av styre och val av backsweep kan ju ge flera cm effektiv reach. Tillsammans med angleset så påverkar det även hjulbasen, om man nu bryr sig om den fiktiva relationen/linjeringen :)

Montera styre med rise
frause sa:
Jag trodde graderingsskalorna på styren, sadelstoplar och dylikt bara var till för att förenkla justering och hitta tillbaka till rätt inställning när man mekar. Inte för att markera nån magisk "rätt" vinkel/längd som passar alla...

Men snälla du - det är väl alldeles självklart att markeringarna är där för att man ska kunna se om någon monterat styret "fel", och därmed genast sätta igång att håna denne.

Nåja, man lever så länge man lär, så det ska nog bli folk av dig också ska du se.

Montera styre med rise
Dagens tråd! Det är inte ens säkert att dom har skrivit centrerat på styret, så vinkeln är dom nog inte så noga på heller.

Det ska passa. :)

Montera styre med rise
Jag är superanal med hur mitt styre är vinklat. Det är också en stor ångest i mitt liv att packa ner cykeln i väska då jag struvar loss styret från stammen. Jag brukar lösa det genom att fota styret i stammen med mobilen, men det är svårt att vara tillräckligt exakt även med gradering på styret. Det är också världens jobb att få det rätt. Jag vinkar mina styret mer framåt än normalt, men vad som är normalt är svårt att säga. Det är personlig preferesen och det varierar mycket.

Montera styre med rise
Oj, vilken aktivitet det blev i tråden. Tack för alla svar....

Verkar ju inte som det finns nåt rätt och fel här så behåller styret som jag har det och känns det inte bra så får jag justera lite.

Montera styre med rise
jofahjalm sa:
Jag är superanal med hur mitt styre är vinklat. Det är också en stor ångest i mitt liv att packa ner cykeln i väska då jag struvar loss styret från stammen. Jag brukar lösa det genom att fota styret i stammen med mobilen, men det är svårt att vara tillräckligt exakt även med gradering på styret. Det är också världens jobb att få det rätt. Jag vinkar mina styret mer framåt än normalt, men vad som är normalt är svårt att säga. Det är personlig preferesen och det varierar mycket.

aldrig slagit dej tanken att ritsa / lacka markeringar styre vs stam o få de exakt varje ggn

Montera styre med rise
waqr sa:

Verkar ju inte som det finns nåt rätt och fel här så behåller styret som jag har det och känns det inte bra så får jag justera lite.

Du får göra precis som du vill, bara du aldrig mer skriver eller säger 'raise', det är ett riserstyre med olika rise på. Det äe ju ingen uppfostran/uppfödning du pysslar med ;-)

Montera styre med rise
glitch sa:
waqr sa:

Du får göra precis som du vill, bara du aldrig mer skriver eller säger 'raise', det är ett riserstyre med olika rise på. Det äe ju ingen uppfostran/uppfödning du pysslar med ;-)

Nej fan det har du rätt i. Det var en felskrivning från min sida. Sorry för det, lovar att aldrig göra om det :)

Justerade rubriken så du kan sova lugnt inatt, hahaha

Senast ändrad:
Montera styre med rise
Efter den här tråden är det nästan så man vill testa en satanist cockpit där allt är uppochner, jag tror det kan vara freeride haha. Kombineras med felvända goggles med horn, ett eller tre?

Montera styre med rise
konken sa:
Du kör med deathgrips upp och ner också antar jag ;)
Det coolaste sättet att cykla på till plugget var ju att cykla baklänges med arslet på ramen, kanske borde testa utförsåkning med samma setup. Men då är nog barends att föredra, vilken vinkel ska man ha på dom?

Ja precis, kör med deathgrips upp och ner relativt dig om jag körde i Australien. Angående rise neråt är det väldigt vanligt inom xc så ditt hån är lika bra som att försöka slå världsrekord på 100 meter, barfota, på is, i motvind och med lunginflammation.

Angående att sitta baklänges på överröret hade jag inte rekommenderat det då man kan få ont i svanskotan men din svans är väll reden mellan dina ben så långt det går så kanske inte gör ont för dig.

Barends hade jag inte heller rekommenderat då de fastnar lätt i saker men om du mot förmodan skulle vilja köra med sånt så ska vinkeln vara så att normalen för ytan längst upp på barendsen är parallel med en tänkbar vektor genom din kropp när du sitter normalt på cykeln. Ca 9,99° vinkel på armbågen bör du ta hänsyn till.

Hoppas du finner svaret tillfredställande herrn.

Montera styre med rise
Jag tyckte det var en komplimang, satanism är väl coolt? Respektingivande åtminstone.
Dom är väl så illa tvungna med upp och nervänd riser inom xc eftersom det är förbjudet att tävla med det snabbaste styret, dvs bock eller dirt drops...

Montera styre med rise
jofahjalm sa:

Då många cyklar här hemma är halvt nedmonterade över vintern så har jag samma problem. Jag har löst det genom att markera med lite nagellack på styre och stam. Då vet jag exakt hur det ska sitta till våren.

Montera styre med rise
Raggamuffin sa:
Upp&nervända risestyre är vanligt inom xc så inget nytt på den fronten :P

Fast du skall köra riserstyret upp och ner med en uppvinklad stam. Gärna en highrisestam och bakåtsvept styre. Sätt barends som pekar bakåt så är det fulländat.

Montera styre med rise
Tillbaka
Topp