Montera styrlager, frågor

lackan

Ny medlem
Sitter och ska montera mitt första styrlager (ett FSA Orbit MX), har satt fast crown race på gaffeln samt upper und lower cup följt av upper and lower bearing i ramen, sedan uppstår några frågor i mitt lilla huvud...

1) Har en lower seal som jag för på gaffeln och över (utanför) crown race, denna sitter inte helt tight utan det finns lite glapp kan man säga, och när jag sedan för upp gaffeln genom ramen tycker jag att det är synligt mellanrum mellan delarna, skall det vara så eller ska det se helt tätt ut? Felvänder jag lower seal så jag får en helt plan yta nedåt ser det någorlunda tätt ut, men detta är emot medföljande monteringsanvisning. Någon som kan bjuda på en bild underifrån där det ser korrekt ut?

2) Star nut måste jag om jag förstår det rätt "banka ned" (läst en del trådar här om hur man bör göra) men.. om jag bankar ned den och sedan vill kapa gaffeln ex 2 cm, hur blir det då? Måste jag dra upp den ur gaffeln då, inga problem? .. och ytterligare en fråga, får jag åtdragande kraft även om det sticker upp gaffel ovan styrtappen och sedan sätter fast star nut och toplock några cm ovanför? (beviserligen har jag inte riktigt förstått mekanismen här..) - alternativet är att jag måste kapa gaffelröret eller finna en spacer som är precis rätt höjd...?

IMG_5038.JPG ht=483

Crown race monterad

IMG_5043.JPG ht=483

Seal

IMG_5048.JPG ht=483

Glapp?

IMG_5056.JPG ht=483

"Felvänd"...

IMG_5059.JPG ht=483

Rättvänd

lackan skrev:
-------------------------------------------------------
> 2) Star nut måste jag om jag förstår det rätt
> "banka ned" (läst en del trådar här om hur man
> bör göra) men.. om jag bankar ned den och sedan
> vill kapa gaffeln ex 2 cm, hur blir det då?
> Måste jag dra upp den ur gaffeln då, inga
> problem?

Nej. Banka ner den så att den kommer nedanför den nya snittytan innan du kapar röret.

.. och ytterligare en fråga, får jag
> åtdragande kraft även om det sticker upp gaffel
> ovan styrtappen och sedan sätter fast star nut
> och toplock några cm ovanför? (beviserligen har
> jag inte riktigt förstått mekanismen här..) -
> alternativet är att jag måste kapa gaffelröret
> eller finna en spacer som är precis rätt
> höjd...?

Du behöver lägga spacers ovanför styrstammen så att de kommer ca 3 mm högre än röret.

Tillbaka
Topp