Montera vinterdäck

imrog

Aktiv medlem
Montera vinterdäck
Har dragit ut på det då jag vet vilket jävla bök det är att få däcken dit de skall..
Men igår... Nu jävlar skall de dit..
Döm om min förvåning då jag kunde montera på dom för hand.

Schwalbe Dubbdäck...Klart monteringsvänliga...

Har monterat Nokia och Biltema innan...

Roger

Montera vinterdäck
+1 för Schwalbes monteringvänliga däck.

Blir nog att montera Ice Spikersarnassarna ikväll, kyla på ingång redan ikväll och om slasket som finns nu fryser blir det halka av!

Synd att de är så 'spinkinga' bara...

Montera vinterdäck
Hänger ju mycket på vilken fälg man har. Jag tycker Nokian generellt är mer svårmonterade än däck i genomsnitt. Sen finns det ju däck som är ännu svårare att få på.

Montera vinterdäck
andematt skrev:
-------------------------------------------------------
> Nokian W106 700 är inget roliga att (de-/)montera..

W240 700c funkar lätt på Mavic A 317 Disc-fälg. Borde ju vara samma kord/gummikropp på dem trots olika mönster och dubbmängd.

Montera vinterdäck
andematt skrev:
> Nokian W106 700 är inget roliga att
> (de-/)montera..

Jag har haft precis motsatt problem, W106'orna har klart svårt att sitta kvar på mina hjul. Jag får massera, pumpa, massera, pumpa, osv osv men det slutar ändå med att det blir en liten "bula" på ett ställe där kanttråden inte verkar haka på fälgen. Hjulen är Shimanos SR-10... På min gamla hybrid med Mavic fälgar funkade dom dock hur bra som helst.

Montera vinterdäck
zMolokow skrev:
> Jag tycker faktiskt att nokians dubbdäck är
> relativt lättmonterade..

+1

Montera vinterdäck
Det räcker med att däcken blivit lite misshandlade i transporterna för att man ska ha ett h**vet att montera dom, men ofta så är det inga större bekymmer när det är vanliga 622 däck.
Något jag har kommit att hata är 609 och 584 däck på gamla fälgar, man får slita som ett litet svin för att få på däcken. Då är min 406or på triken lätta i jämförelse och då brukar man vara svettig när man är klar :)

Montera vinterdäck
Selast skrev:
> Hjulen är Shimanos SR-10... På
> min gamla hybrid med Mavic fälgar funkade dom
> dock hur bra som helst.

De hjul jag har erfarenhet av är frugans som sitter på hennes Peak.. Har för mig det är Linusfälg bak och biltema navdynamohjul fram. Ev Linus där oxå men är inte säker.

Montera vinterdäck
Jag har inte heller haft några proiblem att montera mina w106. Men som sagt kan det bero en del på fälgen. Visserligen har jag Mavic fram och Shimanofälg bak på pendlaren.

Montera vinterdäck
Va? Bevis? Ok!

schwal01.jpg ht=583

schwal02.jpg ht=725

Ser rätt trubbigt ut på nära håll.. =)

Montera vinterdäck
Nu sitter ett par Nokian Freddies Revenz (ej light) på Gloryn. Tog 45 minute att stånga dit dem på 729:orna och hela registret med tjuvknep behövdes.

Första gången jag behövt tvåla in ett par cykeldäck innan de gick att tvinga på. *pust*

Tillbaka
Topp