Monterade vinterdäck i fel rotationsrikting - orka vända?

Att klappa till med slägga kan orsaka bucklor i fälgen. Fick tipset att lossa ½ till 1 varv på bultarna/muttrarna. Behöver ju inte finnas mer än tiondels mm i glapp för att det ska fungera. Backa/köra och tvärnita. Man hör när det släpper. Lossnar man bultarna/muttrarna för mycket kan det dock bli lite överstigert...
Med en brädbit emellan såklart. Fick hjälp av Bertil på macken då.
Men med rätt fett behövs inga sådana åtgärder.

Den flerfaldige världsrekordhållaren Jonas Bohr körde med felmonterade dubbdäck på cykeln. Det resulterade i den sämsta effekt/fart-förhållandet någonsin. Vände däcken rätt och vips, så rullade det på som det var tänkt. Minns inte hur mycket sämre/bättre det blev, men det blev stor skillnad.

Ibland känns det om om rätt blir bäst...

Senast ändrad:
Att klappa till med slägga kan orsaka bucklor i fälgen. Fick tipset att lossa ½ till 1 varv på bultarna/muttrarna. Behöver ju inte finnas mer än tiondels mm i glapp för att det ska fungera. Backa/köra och tvärnita. Man hör när det släpper. Lossnar man bultarna/muttrarna för mycket kan det dock bli lite ödesdigert...
Edit: överstigert? Det var ju fel ord.
På den tiden jag bytte däck brukade jag lossa muttrarns lite och därefter rulla nedför uppfarten till villan, bromsa och sedan köra upp igen. Då lossade fälgen alltid på första försöket.

Lägg på alufett där med. Gör det alltid sedan årtionden sedan jag fick hissa upp bilen och klappa till hjulen inifrån med slägga. Inge kul.
(Alufett pga sannolikt alufälgar. Inte kopparfett där!)
Det är förbjudet att smörja en friktionsyta, kan resultera i döden.

Iofs ser jag alltid till att gängorna i hjulbultarna är välsmorda med alufett. Det underlättar antagligen…
(y) Japp, eller kopparpasta(om plåthjul). Jag tar alltid en trasa, vrider runt och på med nytt aluminiumpasta innan montering av alla bultar, både på cykel o bil.
Är man inne med ren miljö, så bara dra dit igen.

Med en brädbit emellan såklart. Fick hjälp av Bertil på macken då.
Men med rätt fett behövs inga sådana åtgärder.
Detta hade redan testats när nästa "trick i lådan " togs fram. Däckfirman ville inte utföra "stuntet" själva...
Efter detta så har både alu och kopparpasta, beroende på fälgmaterial, varit standard, tillsammans med en stålborste, för att avlägsna värsta korrosionen, innan applicering. 😀

Nu är det ju inte bromsklossarna som smörjas utan en förhoppningsvis statisk yta. Men du menar kanske att även skruvförband mm ska lämnas att korrodera ihop?
Nej det menar jag inte. En friktionsyta, som den plana ytan mellan hjul och bromsskiva, fixeras endast genom friktionen mellan ytorna. Smörjer man ytan kommer man belasta skruvarna radiellt vid tex en panikinbromsning och det finns risk att skruvarna går av.

Kraften som håller fast en skruv är inte friktion, det är förspänning. Det är därför vi smörjer och momentdrar skruv utan att dom lossnar.

Nej det menar jag inte. En friktionsyta, som den plana ytan mellan hjul och bromsskiva, fixeras endast genom friktionen mellan ytorna. Smörjer man ytan kommer man belasta skruvarna radiellt vid tex en panikinbromsning och det finns risk att skruvarna går av.

Kraften som håller fast en skruv är inte friktion, det är förspänning. Det är därför vi smörjer och momentdrar skruv utan att dom lossnar.
Det är inte den plana ytan mellan skivan och fälgen som rostar/ärgar ihop (och gör det svårt att få loss hjulen).

Det är flänsen som håller hjulet i vertikalt håll som ska smörjas.

Nja…nog pallar väl skruvarna radiella bromskrafter? Bromsskivan sitter ju bara mot navet med en litn lillskruv. Hjulskruvarna klämmer ihop skivan mellan navet och fälgen.

På den tiden jag bytte däck brukade jag lossa muttrarns lite och därefter rulla nedför uppfarten till villan, bromsa och sedan köra upp igen. Då lossade fälgen alltid på första försöket.

Jag har provat alla möjliga varianter, men det som fungerat allra bäst är att ta ett löst hjul, ställa sig lite bredbent och svinga det mellan benen så att det träffar i nederkant på hjulet som sitter fast (däck mot däck). Fungerar klockrent varje gång.

För bildäck men principen är nog liknande ändå.
Jag undrar det. Kanske för cykeldäck i skogen när man kör såpass lågt tryck att kontaktytan är tämligen platt, men på MC eller cykling på väg är ju däcket mycket mer rundat än ett bildäck. Många nyare MC-däck har ju mönstret på framdäcket åt "fel" håll, vilket är lite lurigt. Men kanske inte så konstigt med tanke på helt annan däckprofil.

Har en story om felvända däck.
En skånsktalande MTB-elitåkare som jag tror bodde i Sthlm-trakten kom till start i nån tävling och konkurenterna påpekade att han hade "däcken åt fel håll".
Hans kommentar var ett leende och "Nu hänger ni inte med, har ni inte läst (innan Internet) om XX (=utländsk storåkare som nyss vunnit nån stortävling) körde med däcken monterade så här när han vann?"
Nästa tävling hade flertalet tävlande däcken "felmonterade" utom "skåningen" som rättat till sitt misstag :-)
Lite som Mick Doohan (mc-räser-förare förra årtusendet) som hade bakbromsen på styret (brukar vara pedal vid höger fot) och vann så innihelvete. Alla andra flyttade bakbromsen till styret. Anledningen till att Doohan hade det var att hans högerfot var pisstrasig efter ett par krascher.

Jag undrar det. Kanske för cykeldäck i skogen när man kör såpass lågt tryck att kontaktytan är tämligen platt, men på MC eller cykling på väg är ju däcket mycket mer rundat än ett bildäck. Många nyare MC-däck har ju mönstret på framdäcket åt "fel" håll, vilket är lite lurigt. Men kanske inte så konstigt med tanke på helt annan däckprofil.
Det är för att framdäcket gör största jobbet vid inbromsning och då helt i linje med testet ovan.

Det är för att framdäcket gör största jobbet vid inbromsning och då helt i linje med testet ovan.
Jo, men profilen är ju som sagt väldigt annorlunda också. Hade den inte varit det så gissar jag att sämre vattenplaningsegenskaper vore måttligt roligt på MC.

Edit: Framdäcken gör största jobbet vid inbromsning även på bilar.

[OT] Angående få loss hjulbultarna på bil
Sitter dom väldigt hårt (vilket dom oftast gör om verkstad haft väck hjulen för någon meck) så tar jag det gamla fälgkorset. Optimala är om det lutar typ 45°, sätter foten på nedre korsarmen (eller vad man ska kalla den) trycker till samtidigt som jag drar i den övre. Alltså de armar på korset som går 90° resp. -90° mot den som sitter på bulten.

... Alltså de armar på korset som går 90° resp. -90° mot den som sitter på bulten.

Tack för förtydligandet men de som tror att man skall trampa på eller dra i den arm som är axiell med skruven kommer ändå sorteras bort av Darwin förr eller senare så det var mest ett slöseri med din tid.

Och min

Tack för förtydligandet men de som tror att man skall trampa på eller dra i den arm som är axiell med skruven kommer ändå sorteras bort av Darwin förr eller senare så det var mest ett slöseri med din tid.

Och min

Jo, men som tur var så fyllde du på med ett högkvalitativt inlägg!

Tillbaka
Topp