Montering av BB30 samt Sram XX

Jakobs

Medlem
Håller på att montera ett BB30 vevlager med Sram XX vevparti, tycker jag gjort enligt boken men om jag drar vevpartiet med det angivna NM antalet som är 48-54 så börjar allt snurra trögt, då har jag inte ens dragit ända upp till 48Nm utan bara till 38Nm, men om jag lättar lite på trycket så snurrar det lätt. Några med erfarenhet som kan ge lite tips?

Fick alltid dra lite mindre hårt och använda loc-tite för att det inte skulle gänga upp sig på min Cannondale Rush med BB30 och K-force vevparti.

Ok, ska man liksom vara nöjd med att det inte finns något glapp egentligen, ska man bortse från hur hårt man dragit? Typ istället för 48-54NM skulle man kunna skriva, dra åt tills det inte glappar?

Jag har då aldrig använt någon momentnyckel. Glappar det inte och lossnar det inte så är väl allt frid och fröjd?

Ja, jag har heller aldrig använt moment på tidigare cyklar. Men nu när man gör allt från grunden och allt är nytt så ja, man följer ju beskrivningen...

På XX partiet så sitter ju någon sorts distansring på den lösa vevarms sidan, den distansringen har en skruv i sig. Har inte riktigt förstått vad man kan göra med den, eller ska den bara sitta där? För även när jag ser i beskrivningen så kommer att man ska dra åt vevpartiet som punkt 7, sedan på punkt 10 ska man göra något mer med den där distansringen. Även så ligger punkt 7 alltså att man ska dra det 48Nm, före punkt 8 som är att man ska banka in partiet med en hammare. Det känns ju avigt?

Kanske helt enkelt inte ska följa beskrivningen:)?
Hoppas någon har förklaring och tips!

Tillbaka
Topp