Montering av framhjul på barncykel med problem

Tvåhjulingen

Aktiv medlem
Hej, jag köpte ett extrahjul och ett dubbdäck till grabbens Islabike (20" oväxlad, knappt 10 år gammal) och tänkte montera det. Att snabbt kunna skifta mellan dubbdäck och oduubat lät som en bra idé.
Docks så blev det "lite" trångt och jag är osäker på vilken sida om gaffeländen alla dessa brickor skall vara och vilken funktion de fyller. Var skall gaffeländen in? Se bild!

Avståndet mellan gaffeländarna verkar vara 83 mm, men det funkar inte med hjulet.
Jag förutsatte att de flesta 20 tums hjul till barncyklar passade till de flesta barncyklar, men det visade sig vara lite naivt.

Som ni kanske förstår är jag inte särskilt van vid cykelmek...

Detta är hjulet:

Bilagor

• nytthjul.webp
    nytthjul.webp
    277.9 KB · Besök: 148
Hej, jag köpte ett extrahjul och ett dubbdäck till grabbens Islabike (20" oväxlad, knappt 10 år gammal) och tänkte montera det. Att snabbt kunna skifta mellan dubbdäck och oduubat lät som en bra idé.
Docks så blev det "lite" trångt och jag är osäker på vilken sida om gaffeländen alla dessa brickor skall vara och vilken funktion de fyller. Var skall gaffeländen in? Se bild!

Avståndet mellan gaffeländarna verkar vara 83 mm, men det funkar inte med hjulet.
Jag förutsatte att de flesta 20 tums hjul till barncyklar passade till de flesta barncyklar, men det visade sig vara lite naivt.

Som ni kanske förstår är jag inte särskilt van vid cykelmek...

Detta är hjulet:
#1 bör vara en konmutter som jåller lagerkulorna på plats. Skall spännas med fingrarna så att hjulet roterar mjukt.
#2 är en kontramutter som spänns mot konmuttern för att hindra att den roterar. Kolla lagerspänningen när kontramuttern är åtdragen, kan vara lite fram och tillbaka innan spelet blir rätt.
#3 med fliken som skall passa in i gaffelöppningen hindrar axeln att rotera. Det finns kanske en skåra eller en platt sida på axeln? Vrid axeln så att fliken passar i gaffelöppningen. Den bör kunna sitta på utsidan av gaffeln. I så fall behövs knappast #4 men den skadar inte heller - på utsidan.
Och sist muttern såklart. ( som borde varit en kupolmutter för att hindra rivsår i barnben vid omkullkörning...)

Vilket utförligt svar, stort tack!
Treks tanke är förstås att gaffelörat ska sitta mellan #3 och 4 men du vinner 4 mm om du flyttar flikbrickan till utsidan om problemet är att gaffeln är för smal.
Är den befintliga gaffen för bred lägger du #4 innanför #3 fast då behöver du ännu en bricka #5 mellan mutter och gaffel.
Märkligt mått fö. Det fanns en gammal gaffelstandard om 90 mm, dagens standard är 100 mm (utom på mtb som uppenbart inte kan bli breda nog)

Tillbaka
Topp