montering av selle italia slr kit carbonio

adam78

Ny medlem
Hej!

Beställde nya sadlar till våra cyklar, tjejen får den nya selle slr lady flow, medan jag tänkte lyxa till det med en kit carbonio flow sadel. Nu i efterhand blir jag lite orolig för monteringen på min scott sadelstolpe (vanlig alu som sitter på scale 30 från 2007 till 2010).

Någon som har erfarenhet av denna sadel och kan säga något om kolfibern tål belastningen som uppstår i monteringspunkterna på stolpen?

Posta en närbild på sadelstolpens klämma, det är inte alla sadelstolpar som klarar av de ovala railsen på de nya Kit Carbonio sadlarna.

Standard montering som sitter på alla Scale 30 mellan 2007 och 2010.

Bilagor

• DSC_0066.jpg
    DSC_0066.jpg
    58.5 KB · Besök: 40
Jag skulle nog säga att ovala rails inte fungerar med den klämman. Om du inte går loss med rundfilen men då passar inte runda rails längre. Måttet är 7x9mm på Kit Carbonio om jag inte tar miste.

Men konstruktionen är väl två separata "rörhalvor" inne i en klämma som går att öppna upp ytterligare? Om spännskruven/bulten är tillräckligt lång borde det inte vara något problem.
Eller?

Njaeh, klämman går väl bara att öppna upp mer i ena änden och sitter med gångjärn i den andra (främre änden), däri ligga problemet?

Niko/Frost skrev:
-------------------------------------------------------
> 2010 hade inte ovala rails, de kom 2011, om jag
> inte misstar mig.

Ska kolla när jag kommit hem o ta en bild om det kan visa nåt intressant.

Tack alla som har svarat! Det hade varit fint att få se en bild på din sadel "kinesiska tecken". Jag är inställd på att modifiera fästet lite, har tillgång till verktyg och mekaniker på jobbet, så det borde gå fint.

adam78 skrev:
-------------------------------------------------------
> Hej!
>
> Beställde nya sadlar till våra cyklar, tjejen
> får den nya selle slr lady flow, medan jag
> tänkte lyxa till det med en kit carbonio flow
> sadel. Nu i efterhand blir jag lite orolig för
> monteringen på min scott sadelstolpe (vanlig alu
> som sitter på scale 30 från 2007 till 2010).
>
> Någon som har erfarenhet av denna sadel och kan
> säga något om kolfibern tål belastningen som
> uppstår i monteringspunkterna på stolpen?

Jag har själv denna sadel monterad på en Pinarello sadelstolpe från 2005. Den är inte anpassad för ovala rör men jag har inte upptäckt några problem än (efter 650 mil). Jag var dock försiktig med momentet under montering.

Hej!

Tänkte bara uppdatera att jag har ändrat min beställning till en vanlig SLR flow XC. Alternativet hade varit att köpa ny sadelstolpe med annat "huvud" som tar dessa ovala rails. Kostnaden hade varit 2300 NOK i Oslo för crancbrothers carbonstolpe. Så kul ska vi inte ha sa mitt visa och drog in handbromsen.

Tack alla som har svarat :-)

Tillbaka
Topp