Montering av tubdäck

JPKC

Aktiv medlem
Montering av tubdäck
Monterade igår för första gången tubdäck vilket var schvajnigt jobbigt. Många många många minuter efter min start satt i alla fall däcken på plats vilka jag och mina flådda tummar betraktade med missnöje. Däcken sitter på ok men skarven/"ryggen" på insidan av däcken är inte helt centrerat hela vägen om, men eftersom limmet verkade som det skulle och däcket var sjukt tight var det inte lätt att justera.

Nu är frågan om det gör någonting att inte däcket sitter 100% centrerat eller om det kvittar. Jag kanske bör poängtera att tejpen/tygbandet på insidan av däcket syns på båda sidor av fälgen när däcket är fyllt med luft.

Tack och bock!

Montering av tubdäck
Men vad?!

INgen dokumentation med bilder...får man mecka och skriav om det på happy utan bilder.?!?!

Tyvärr kan jag inte hjälpa dig med dina probelm. jag tror ju att de bare e å åk men jag har noll koll badboll.:)

Montering av tubdäck
När jag stod och skrek ut svordomar var inte dokumentation det första jag tänkte på. Inte varit så förbannad på flera dagar;)

Jag har för övrigt inte fått svar från Corsair. Det där med customer service verkar inte vara deras gebit.

Montering av tubdäck
Om du tyckte det var tajt att få på dem så kanske du inte lät däcken sitta olimmade ett tag först? Det brukar jag göra, de sträcker sig lite då och blir mer medgörliga. Ett dygn är inte fel.

Du får väl provcykla och se om det märks något av den bristande centreringen. Kanske kan du ta några bilder nu om du har lugnt ner dig också :)

Montering av tubdäck
Kan det här hjälpa kanske <http://www.parktool.com/repair/readhowto.asp?id=101> .Precis som Kupa skrev så är det bra om man kan prestrecha däcket över natten .I värsta fall får du väl göra om det.Klistret går att ta bort med lösningsmedel

Montering av tubdäck
Jag lät faktiskt däcken sitta på ett dygn olimmade innan jag gav mig på monteringen. Har ni något råd hur man justerar centreringen när däcket väl sitter på. Jag prövade med ingen luft, lite luft och lite mer luft i däcket för att se vilket som var lättast att jobba med. Sedan använda jag till slut däckavtagare i plast för att försöka lyfta däcket och flytta det i sidled.

Ska ta lite bilder i kväll och ladda upp så att ni får ser hur det ser ut. Kanske lättare att bilda sig en åsikt då.

Montering av tubdäck
Lite luft i kör jag med. Så här har jag gått tillväga:

1. Pensla/stryk på limmet (på däcket).
2. Kräng på (lättare sagt än gjort men det går)
3. Pumpa in lite luft
4. Centrera (kan vara lite knepigt med allt lim på)
5. Pumpa till rek. tryck
6. Låt stå i ett dygn

Jag ska montera tubdäck ikväll eller imorgon, kan posta bilder då.

Montering av tubdäck
Centreingen är svår, jag har kört länge på däck som inte har varit centrerade, man retar sig på det men det funkar. Eller rättare sagt man retar sig på det på farmdäcket, som man ser hela tiden. Inte heller kan man använda sig av tygbandet eftersom det, ivart fall på Vittoria inte heller är centrerat, så få det väl vara så.

Lägg på ett lager klister som får torka, men sen lägger man på ett lager, sen går det att efter att du pumpat upp justera för hand till och med när det är härdpumpat. När det väl torkat/häftat ihop är du körd. Om du är perfektionist får du riva av och börja om med nytt klister.

Montering av tubdäck
evosmos skrev:
-------------------------------------------------------
> Lite luft i kör jag med. Så här har jag gått
> tillväga:
>
...
...
> 4. Centrera (kan vara lite knepigt med allt lim
> på)

Det är just centreringen som jag är lite osäker på hur den blir bra. Som du nämner är det ju en hel del lim med i spelet. Är det bara att ta i och pilla så mycket man orkar som är det rekommenderade tillvägagångsättet?

Montering av tubdäck
Tyvärr så är det så, och man kan som bengt nämner inte alltid gå efter tygbandet. Det bästa är att snurra hjulet och kolla på det rakt fram. Jag brukar använda mig av riktstället ibland.

Sedan är vissa däck lättare att centrera än andra. Vittoria har ett fiskbensmönster precis i mitten som gör det hela lite enklare. Schwalbe Milano t.ex. har inte det vilket försvårar något.

Montering av tubdäck
Ville skrev:
> Är det ungefär här man uppfinner kantrådsdäcket?

Sitter och undrar vilken fördel, om någon, det finns med tubdäck eftersom de ändå säljs fortfarande.

Lättare?
Snabbare?

Annars verkar det bara vara nackdelar, polaren har punkat tubdäck för summor som skulle gett honom en ny cykel vid det här laget.

Montering av tubdäck
Skönare, jag kör numera på Michelin Pro Race 3 på min vanliga hoj. Riktigt mysiga däck, men jag tyckte det var en annan känsla med tubdäck, trots budgetvalet (Schwalbe Milano). Och ja, lite lättare är det vilket gör lite för känslan också.

Men jag håller med om punkteringarna, vågar därför inte köpa dyra tubdäck. Och jag orkar inte laga tubdäck heller.

Montering av tubdäck
För min del blev det tubdäck på grund av den låga vikten. Ett par fina fullcarbonhjul på 1380 gram ska förhoppningsvis göra mig lycklig...

Montering av tubdäck
JPKC skrev:
> För min del blev det tubdäck på grund av den
> låga vikten. Ett par fina fullcarbonhjul på 1380
> gram ska förhoppningsvis göra mig lycklig...

Jag blev lycklig bara av att läsa det:-)

Montering av tubdäck
Jag bytte till kantråd i år, (dessvärre innebar det en ny cykel).
Bara fördelar, om den särskilda tubdäckskänslan innebar mer stötar och vibrationer i styret så kan jag vara utan den. Å andra sida har jag crosstubar på fulvintercrossen och dom har härlig vägkänsla och har aldrig punkat. De gamla racertubarna var 19 till skillnad från nyracerns 23.
På 150 mil på nyracern har kanttrådarna aldrig punkat (trots numera längre stäckor på grusväg)

Montering av tubdäck
Det finns tubdäck som är lite punkasäkrare också. Vittorias Rally är faktiskt hyfsat punkasäkra, sedan finns det conti gatorskin och Vittoria Pave CG som ska vara punkasäkra.

Hur som helst, jag gillar tubdäck. Kan inte förklara varför. Gammal stofil kanske?

Montering av tubdäck
Alltid lär man sig något.
Sträck tubdäcket "mellan" foten och biceps.

På med klister på fälgen, dock inte mittemot ventilen.
Låt torka tio minuter.
På med tuben utan luft.
Pumpa upp och centrera på fälgen.
Gör du fel eller är inte nöjd.
Gör om från rad tre, utan lösningsmedel och annat jox.

Montering av tubdäck
Miss Lycka skrev:
> På med klister på fälgen, dock inte mittemot
> ventilen.

Det där lät intressant. Varför inte?

Montering av tubdäck
evosmos skrev:
> Miss Lycka skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > På med klister på fälgen, dock inte mittemot
> > ventilen.
>
> Det där lät intressant. Varför inte?

Tanken är att det ska vara enklare att få bort däcket när det är dags. Däremot finns det dem som hävdar att det ökar punkarisken. Som ni kanske gissar har jag personligen ingen aning om vad som gäller. Jag limmade hela vägen runt som våra vänner på Parktool.com instruerat...

Montering av tubdäck
Att få bort däcket har faktiskt aldrig varit några problem, det är nog det enklaste (om man inte måste göra det i minusgrader...)

Montering av tubdäck
Skälet är att du får lättare av tuben om den har släppt lite ifrån fälgen.
Att stå i isande regn en vårdag och försöka få av en helklistrad tub i Belgien är inte så kul.

Tillbaka
Topp