Monteringsfråga Avid BB7

Bele

Aktiv medlem
Monteringsfråga Avid BB7
LBS anser att de inte kan montera BB7 på min Foucs Mares och har istället monterat en (gissar jag) MX-5 (när jag ringde visste de att det var Hayes, men inte vilken modell). Är den likvärdig? Jag gillar inte alls tanken på två olika bromsar.

Edit: ändrat rubrik

Senast ändrad:
Monteringsfråga Avid BB7
Nä man vill ju ha två likadana bromsar på cykeln kan jag tycka. Är det pad-justering på båda sidor på MX-5? Det är det på BB7. Hade BB7or(Mtb-varianten) på en tidigare Mtb och tyckte att de funkade bra, smidigt att kunna justera in båda beläggen mot skivan. Varför skulle han inte kunna montera BB7 på din cykel?

Monteringsfråga Avid BB7
Hittar inget om pad-justering från båda sidorna för MX-5. Jag tycker att den verkar enklare uppbyggd än BB7.

Enl LBS (XXL i Bromma) har tre mekaniker försökt montera, men inte lyckats. Det framgick inte helt tydligt, men jag antar ett BB7 ok på en 160 mm Tektroskiva med befintlig(?) Tektro adapter (som satt på cykeln för den orginalmonterade Tektro-bromsen). Jag fick en förklaring per tfn, men förstod den inte riktigt. Måste nog se det, men det var något om att det inte fick plats i sidled.

Om de istället hade tagit hem (vilket jag inte tror de har, men inte vet ännu) en ny BB7 med en 160 mm skiva och orginaladapter och försökt montera de delarna istället, borde de ha fått grejorna på plats då?

Monteringsfråga Avid BB7
Det bör absolut funka att montera med rätt Avid-adapter, rimligt att det inte funkar med Tektros.
En halvkänd ;) Focus-åkare som heter Jeremy Powers körde iaf Bb7 förut på som CX.

BB7 är inte perfekt men anses ofta vara en av, om inte den bästa mekaniska skivbromsen.

Dock upplever jag inte nån jätteskillnad i direkta prestanda mot de enklare mekaniska jag provat, bl.a. Tektro Novella, Hayes MX-4. Men BB7 är iaf väldigt lätt att justera och resultatet blir bra, jag har kört både MTN och Road varianterna.

Monteringsfråga Avid BB7
Tack för den informationen. Efter att ha sovit på saken har jag kommit fram till att jag absolut inte vill ha två olika bromsar. De får göra om och göra rätt, jag hade bara samtyckt till byte av Tektro bromsskiva för att det skulle gå snabbt, inte byte av bromsok. Märkligt att de monterar ett annat bromsok utan att fråga mig.

Monteringsfråga Avid BB7
BB7 bromsar har två olika adaptrar per skivstorlek. En som är för fast montering, kallas ofta för +10mm eller liknande dessa monteras direkt och oket kan inte justeras vertikalt. Sen finns standardvarianten som fungerar med BB7 monteringsskålarna, som du ser på följande bild:

http://www.ebay.com/itm/FULL-WARRAN...191150063689?pt=US_Brakes&hash=item2c816e8049

Är det kanske detta som XXL inte lyckas få till?

Monteringsfråga Avid BB7
Går alltid att montera komponenter som är gjorda för cyklar på cyklar.
Tror att dem där XXL är lite noobs.
Har en woodman med BB7 på, men bakbromsen fick inte riktigt utrymme (samma som din, i sidled), den tog i skivan med den vänstra klossen (den som rör sig) och jag kunde inte flytta oket mer. Så det var bara att börja fila lite på fästena, det blev på okets skruvhål, så att jag kunde flytta oket lite...

Saker kan vara lite "okompatibla", då är det bara att fundera på olika lösningar och prova. =)

Monteringsfråga Avid BB7
Den fick inte plats i sidled. Det hade kanske funkat med att fila på fästena, men det gjorde de inte och jag vet inte om jag hade tyckt att det var en bra lösning (beror ju på hur mycket material det är). De bytte istället ut till Hayes CX-5 både fram och bak. Jag har testat idag och det fungerar tillfredsställande/bra (behöver nog bromsas in lite). Jag fick tillbaka mellanskillnaden i prisnivå, så bortsett från att de självklart borde ha ringt mig innan de satte på en annan broms så tycker jag att de har hanterat det hela bra.

Monteringsfråga Avid BB7
Vet inte riktigt om jag förstår problemet. Hamnade bromsen för långt ut så att bromsens sida med det fasta belägget tog i skivan, tvärtom för långt in så att bromsens sida med belägget som rör sig när man bromsar tog i skivan, eller var problemet något helt annat? Om problemet var det förstnämnda, och bromsfästet är IS med adapter till postmount som det verkar vara på de bilder jag får upp vid googling på Focus Mares, provat en bricka mellan adapter och ram?

Monteringsfråga Avid BB7
Jag monterade BB7 på min Focus CX för ett tag sedan, eftersom mina hydrauliska succébromsar skulle returneras (och ännu inte kommit i retur efter ett halvår!?!).
Inga problem att montera. Jag förstår inte problemet?

Monteringsfråga Avid BB7
Ertyba skrev:
-------------------------------------------------------
> Går alltid att montera komponenter som är gjorda
> för cyklar på cyklar.
> Tror att dem där XXL är lite noobs.
> Har en woodman med BB7 på, men bakbromsen fick
> inte riktigt utrymme (samma som din, i sidled),
> den tog i skivan med den vänstra klossen (den som
> rör sig) och jag kunde inte flytta oket mer. Så
> det var bara att börja fila lite på fästena,
> det blev på okets skruvhål, så att jag kunde
> flytta oket lite...
>
> Saker kan vara lite "okompatibla", då är det
> bara att fundera på olika lösningar och prova.
> =)

Försök att få Sram att ta garanti på ett ok du filat på som återförsäljare.
Försök sen att få dem skadeståndskyldiga när det filade oket havererar och cyklisten bryter nacken och dör.

Att det fungerar utmärkt att fila oket hemma och ingen nåsnin dött av det är inte relevant för xxl.

Monteringsfråga Avid BB7
jaques skrev:
-------------------------------------------------------

>
> Försök att få Sram att ta garanti på ett ok du
> filat på som återförsäljare.
> Försök sen att få dem skadeståndskyldiga när
> det filade oket havererar och cyklisten bryter
> nacken och dör.
>
> Att det fungerar utmärkt att fila oket hemma och
> ingen nåsnin dött av det är inte relevant för
> xxl.

Jo det är sant. Fattar ju att cykelhandlare inte kan göra så, men man kan göra det själv.

Nu hade jag ju haft bromsarna på en annan cykel först, så dem var ju inte nya..
Tror inte det påverkar hållbarheten något vidare, då jag bara behövde fila upp hålen en 1mm, så där var många mm kvar av godset, inte det optimalaste kanske, men den funkar fint iaf, bara lite lite så att jag fick lite spelrum med den klossen som rör sig.

Men det är klart, gör man någon förändring på komponenter så kan det medföra risker, helt klart, så det är på egen risk man gör det. Gäller ju att ha insikt i material och hur dem beter sig, hade ju tex inte kunnat fila så där bara var 1mm kvar av godset, det säger ju sig själv.

Monteringsfråga Avid BB7
Det hela har tagit ny vändning... Irriterade mig på att ena bromsen gnisslade ganska mycket, vilket kanske beror på att de lät BB7-skivan sitta kvar fram. Det hade jag kunnat leva med, eftersom den ser mer "ventilerad" ut. Strax innan jag kom hem tyckte jag dock att det var sämre bromsverkan på den bromsen (fram). Jag ska testa mer imorgon, men om så är fallet är det absolut inte ok. Jag tycker att mekaniska bromsar har tillräckligt dåligt tryck som det är och det finns en risk att jag som alternerar mellan olika cyklar inte bromsar tillräckligt hårt med dem efter att ha kört med hydraliska. Min fundering är om det är rimligt att BB7-skivan fungerar märkbart sämre med Hayes oket än Hayes egen skiva och i så fall varför?

Monteringsfråga Avid BB7
Förtydligande - det är ett Hayes ok med Hayes skiva bak och Hayes ok med Avid skiva fram. Allt är nytt. Bakbromsen är troligen effektivare än frambromsen (jag hade bråttom in till jobbet så jag hann inte testa ytterligare). Är det sannolikt att den ena kombinationen skulle behöva slitas in mer eller ska jag reklamera redan nu om jag konstaterar att den ena bromsen är effektivare än den andra? Vad kan vara förklaringen till olika bromsverkan?

Köp & Sälj

Tillbaka
Topp