Mordisk busschaufför - vad säger lagen?

Bara så ni förstår hur muppiga människor är.
En nära bekant är polis i liten ort. Har hastighetskontroll utanför skola, 30 zon, på morgonen i rusning.
De mäter en bil, med ilsken kvinna i, till 57 knyck, barn i bilen också, som går i skolan de står och mäter vid.
De är snälla, skriver ner hastigheten till 49, så hon får behålla lappen, det är svårt utan körkort i småorter.
Tanten är supersur, men de berättar vad de mätt och vad de rapporterar.

När tanten droppat av sin dottor, drar hon iväg i andra riktningen, nu gick det över 60 i 30 zon, framför två poliser som hon redan fått en bot av, när de står där med laserpistolen. Nu åkte lappen.

Folk är helt dumma i huvudet. 10 % är vettiga, 90 % är dumma i huvudet. De jag tycker är dumma i huvudet, de har sina egna definitioner av människor, och de tycker att de själva ingår i de vettiga 10 %.

eketjall sa:
ForesterGuy sa:
sparhawk sa:
eketjall sa:
1888 sa:
sparhawk sa:
Miss Lycka sa:
Först när du ser det omkörda fordonet i bakspegeln ska du svänga tillbaka.

Njaaa, hänger väl lite på hastighet också. I 30 km/h funkar det kanske men inte i 110 km/h även om många verkar tro det.

Tänker du eller jag fel här?
Borde vara tvärtom tror jag.
När man kör i 110km/h måste man vänta längre än så länge till just då man ser den omkörde i backspegeln om avståndet i tid ska bli det samma som om man kört i 30km/h.
Om det var något annat sparhawk avsåg så kan jag också hoppas hen inte har körkort.

Tyckte jag var så tydlig men efter ett par genomläsningar så förstår jag att man kan tolka det tvärtom också...

Ja, rätt uppfattat. I 110 km/h måste man vänta tills avståndet är längre. Som jag sade så verkar många ha dålig koll på detta. Många som svänger in allt för tätt framför på landsväg/motorväg.

Jag märkte det i onsdags. Fint stenskott på vindrutan..
Därför har man "kompislapp" även på bilen. Ända ner till backen precis som på cykeln.
"Man" i det här fallet är typ jag och inte så många andra tyvärr.

Jag brukar alltid försöka hålla avståndet, men då ska HIN givetvis köra om och svänga in tvärt framför.
Tur i oturen att jag på fredagen hade ett möte inplanerat 100 meter från ett glasmästeri. 30 minuter, 200 kr i självrisk.

Stervelo sa:
När tanten droppat av sin dottor, drar hon iväg i andra riktningen, nu gick det över 60 i 30 zon, framför två poliser som hon redan fått en bot av, när de står där med laserpistolen. Nu åkte lappen.

En sån grej borde man ju bli av med körkortet "permanent" för. Ny uppkörning om 5 år eller så. Då är man ju fan inte mogen att framföra motorfordon överhuvudtaget.

Stervelo sa:
Bara så ni förstår hur muppiga människor är.
En nära bekant är polis i liten ort. Har hastighetskontroll utanför skola, 30 zon, på morgonen i rusning.
De mäter en bil, med ilsken kvinna i, till 57 knyck, barn i bilen också, som går i skolan de står och mäter vid.
De är snälla, skriver ner hastigheten till 49, så hon får behålla lappen, det är svårt utan körkort i småorter.
Tanten är supersur, men de berättar vad de mätt och vad de rapporterar.

Folk är helt dumma i huvudet. 10 % är vettiga, 90 % är dumma i huvudet. De jag tycker är dumma i huvudet, de har sina egna definitioner av människor, och de tycker att de själva ingår i de vettiga 10 %.

Sturgeons lag.

sparhawk sa:
Ja, rätt uppfattat. I 110 km/h måste man vänta tills avståndet är längre. Som jag sade så verkar många ha dålig koll på detta. Många som svänger in allt för tätt framför på landsväg/motorväg.
En tresekundersregel både framför och bakom borde det vara. Det kan inte vara tänkt att bilisten som blir omkörd skall tvingas bromsa.

tinkerbell sa:
Fältprästen sa:
tinkerbell sa:
Fast en regelrätt tolkning av syftningen ger att det även gäller cyklar och mopeder konstruerade för en hastighet av högst 40 km/h vilket då innebär att landsvägscyklar (som får anses vara konstruerade för hastigheter över 40 km/h) samt EU-moped klass 1 får framföras mitt på vägbanan. Hade det istället stått "cyklar, mopeder eller fordon" så hade det varit en helt annan innebörd...
Men nu står det inte "fordon som är konstruerade för", utan "fordon som är konstruerat för".
En liten, men väsentlig skillnad.
Men cykel och moped är ju fordon... Dessutom garderar man sig med att även precisera att fordon som inte får framföras snabbare än 40 km/h även innefattas av paragrafen. Nåja, jag ser iaf att jag missade stavningen och anser mig besegrad. Däremot tycker jag fortfarande att formuleringen är dålig och hade kunnat vara betydligt tydligare uttryckt.
Visst, cykel och moped är fordon, men de står ju skrivna för sig.
Men om vi bortser från den exakta stavningen och i stället undrar hur lagstiftarna tänkte när de skrev "konstruerat för". Hur skulle man kunna avgöra om en cykel är konstruerad för en hastighet över eller under 40 km/h? Vilka cyklar skulle det gälla i så fall? Jag har aldrig sett det angivet någonstans. Härav kan man sluta sig till att hastigheten inte kan gälla just cyklar eller mopeder.

Jag håller med om att lagtexten inte är klockren och lätt kan feltolkas, men vad jag har förstått så är denna förordning inte ensam om det. Kom genast att tänkta på olika situationer när cyklister skall ta sig över gator/vägar i olika korsningar.

Mellan ung 1940-50 fanns 98cc lättviktsmotorcyklar som inte fick gå fortare än 40 km/h, så formuleringen är troligtvis kvar från den tiden.

Permobiler är intressanta...
Vi har en med en riktigt lång flaggstång med röd vimpel som ofta kör på "bilvägen" här i stan.
Det kan vara ganska långa köer bakom ibland.
Är det samma regler som för cyklister som gäller för dessa hjälpmedel?

Lars.E sa:
Permobiler är intressanta...
Vi har en med en riktigt lång flaggstång med röd vimpel som ofta kör på "bilvägen" här i stan.
Det kan vara ganska långa köer bakom ibland.
Är det samma regler som för cyklister som gäller för dessa hjälpmedel?
"SVAR:
Permobil (efter uppfinnaren Per Uddén) är ett av flera olika fabrikat av eldrivna rullstolar på marknaden.

En eldriven rullstol klassas som cykel om den är konstruerad för hastighet som inte överstiger 15 km/tim, men det är inte säkert att den åkande alltid anses som cyklist.

En person som för eldriven rullstol i gångfart betraktas nämligen som gående och får köra på trottoarer och andra gångbanor.

Om en rullstolsförare som uppträder som gående närmar sig ett obevakat övergångsställe har fordonsförare på körbanan väjningsplikt mot rullstolsföraren.

Om däremot rullstolsföraren väljer att köra fortare än gångfart uppträder han eller hon som cyklist och då gäller istället trafikreglerna för cykling.

Då ska rullstolen föras på cykelbana eller på höger sida av en körbana och möta andra fordon i högertrafik precis som alla andra cyklister.

Tekniskt gäller att eldriven rullstol ska ha samma utrustning som andra cyklar det vill säga bromsar, ringklocka samt, vid färd i mörker, belysning och reflexer.

Bo Göingberg, Transportstyrelsen"

jag tvivlar starkt på att bussbolagen gör nånting alls.

Om det är ord mot ord tror jag det är svårt att komma nånstans alls med sådana här saker, oavsett om man anmäler till bussbolaget eller polisen. Busschauffören lär inte hålla med om din beskrivning av händelserna (han riskerar kanske jobbet om han ärligt berättar vad som hände).

Jag skulle starkt rekommendera att köpa en actionkamera och ha igång när du cyklar. Det är en mycket billig försäkring ifall du skulle råka ut för nåt, då kan du bevisa vad som hänt.

Olof E sa:
Mellan ung 1940-50 fanns 98cc lättviktsmotorcyklar som inte fick gå fortare än 40 km/h, så formuleringen är troligtvis kvar från den tiden.
Kom redan på trettiotalet och sjuttio km/h var inget ovanligt...
(Har själv provat det och det var spännande :-) Dom gjorde nog närmare 40 på ettans växel redan.)
Hastighetsgränsen på fyrtio kom senare (nittonfyrtio?) och efter kriget försvann dom för nyregistrering (och det blev moped eller 75kg lättviktare - vilka inte var mindre livsfarliga fram mot slutet av femtiotalet...).

Tjock-Jonne sa:
Dalatrafik? Ring kvalitetsansvarig Peter Östman varje gång något händer. Det är helt meningslöst att ringa någon kundtjänstslav som anser att en död cyklist är en bra cyklist.

Tack för tipset! Händer det fler gånger så ska Peter få äran att ha ett fantastiskt samtal med mig.
Dock var tjejen i Dalatrafiks kundtjänst mycket trevlig och förstående, så om hon när en hemlig dröm om att utrota cyklister så dolde hon den mycket väl.

pennan sa:
Kristin sa:
Jag ringde operatörens kundtjänst och de skulle skapa ett ärende av det hela som förhoppningsvis når fram till chauffören. Det kändes som en OK nivå av rage med tanke på att ingen kom till skada (den här gången...).

Jag kan även tillägga att incidenten inträffade på en landsväg mellan Falun och Borlänge, dvs inte i de centrala delarna av en stad eller en förort. Det finns ingen cykelbana på platsen.
E16 ?

RV 69 mellan Staberg och Vika.

Tillbaka
Topp