morgonträning/fettförbränning

• Trådstartare Trådstartare viktväktaren
  • Start datum Start datum
V

viktväktaren

Guest
det anses ju vara bra att "slöträna" på morgonen (på tom mage) om man vill bränna fett. Är det bäst att äta något direkt efter morgonpasset eller håller kroppen igång fettförbränningen fram till lunch om man inte äter innan det?

Kroppen sänker metabolismen om du inte äter och du bränner mindre kalorier.
Tränar du lågintensivt så bränner du mest fett, men det har inget med frukosten
att göra. Ät frukost så kommer kroppen dessutom att bränna mer i "tomgång".
Slarv med måltider = dålig viktminskning. Ät hellre mindre per måltid.
/Nicke

Idén med att träna lågintensivt före frukost bygger väl på att efter natten så har man redan bränt den mest energin från dagen innan och kroppen måste därför börja att bränna fett på en gång. Jag har till och med sett rekomendationer att men skall dricka kaffe precis innan man ger sig ut för att ytterligare öka fettförbränningen, och eventuellt ta nåt protentillskott. Jag tror inte att man skall träna länge om man skall göra detta, man brukar ju prata om detta i samband med promenader och det gör man ju inte speciellt länge, och man måste deffinitivt äta frukost direkt efter att man kommer hem.

Viktväktaren:
Det som sker efter en natts sömn är att insulinnivåerna är låga, vilket möjliggör att en större andel fett förbränns. Det är inte så att man förbrukat det glykogen som finns i musklerna under natten, det enda som förbrukas är den lilla mängd som finns lagrad i levern.

Men att slöträna på morgonen ger inte så speciellt mycket extra, om du gör samma sak senare på dagen, men gör det 10-15 minuter längre så bränner du lika stor mängd fett, dessutom fler kalorier totalt sett.

Sen som det redan påpekats, direkt efter din promenad så ska frukost ätas. Sen rent generellt ska man äta sex gånger om dagen så man håller blodsockernivåer jämna och då även förbränningen.

Annars är konditionsträning riktigt effektivt, ffa på längre sikt. Bättre kondition gör att man använder fett i större utsträckning när man vilar.

Det finns mycket att säga om detta, orkar inte skiva allt nu, men fråga gärna om det är något du undrar över.

//

Kaffe ökar INTE förbränningen av fett. Men nästan...

Koffeinet underlättar frisättningen av fett från fettcellerna. Sedan sak ju detta fett som cirkulerar omkring i blodetm förbränans av en muskel. Sitter du i soffan å kollar tv, bränner du i princip inget fett. alltså åker det tillbaka in i fettcellen igen. Så du ska alltså röra på dig efter kaffet för att et ska göra nån förbränningsnytta.

dricker inte kaffe, hurpass mycket effekt har detta koffein, kan jag ta ett koffeinpiller eller är det bättre att hoppa över, cola light kanske?

Om jag inte är helt förvirrad så har koffein (kaffein, engelska va?) strukits från dopinglistan alldeles nyligen. Så det är bara att hinka i sig.

Stalle

Tillbaka
Topp