Mörkercykling Göteborg, Torsdag 18.00 Franssons

• Trådstartare Trådstartare Leo
  • Start datum Start datum

Leo

Ny medlem
På torsdag så kör vi en sväng igen i skatås/delsjön. Det ska kanske regna lite, men vad gör det. :-) Det blir en två-tretimmarstur, kanske bohusleden mot kåsjön och sedan grönvita spåret där och tillbaka hemåt igen. Lite svårare, lite roligare, men inte omöjligare. ;-)

Samling 18.00 vid Franssons(korsningen Delsjövägen/Virginsgatan). Be prepared for a rough ride! ;-)

/Leo

ps. alla typer av lampor välkomna, inte bara pannlampor... ;-)

Jag ska försöka komma, har min sista tenta på förmiddagen där.

Jag har lite funderingar och tankar hur mycket kläder som behövs om det "ska regna lite" och vilken typ av kläder som är lämpliga.

Nån som är van vid "cykling i omöjliga" förhållanden kan snällt svar :-)

Ok, ska försöka ge bra svar. :-) Enligt väderprognosen ska det regna på dagen, förhoppningsvis blir det uppehåll till kvällen.

När jag cyklar i ösregn(över +5C) så kör jag med samma kläder som sist, enda skillnaden är handskarna. Då åker Endura kryptoglove på nävarna, tunn neoprenvariant som håller värmen trots regnet. Samma långbyxor, Endura Thermastat clip tight, de är inte vattentäta med håller värmen de med. Har en annan windstopperjacka också, men det är sällan jag använder den då min Marmot DriClime jacka håller någorlunda tätt ändå samt att den andas bättre. Skor, vinterskorna, nästan vattentäta - inte riktigt men ändå varma. Blev sur om fötterna i Sandsjöbacka i lördags, men frös inte, så det funkar.

/Leo

hmmm, kommer och är med och leker en stund. har bara kräm i batterina för 2 timmar.
är det en grymt jobbigt tur eller? leo?

Nja, beror på vad man är van vid. ;-) Vi kommer att köra bohusleden som är relativt lätt i dagsljus men ändå stökig/lerig, sedan kör vi troligtvis grönvita slingorna vid kåsjön och de är mer tekniska till en del, krävande i mörker/regn men klassas väl som medelsvåra i dagsljus/torrt. Tror det tar två-tre timmar, varav säkert en halvtimma i paustid så då kan man släcka lampan. En del partier kan man köra med "halvljus", så sparar man lite batterier.

Alla är välkomna men är man helt grön på teknisk terräng blir det jobbigt värre, men träning ger färdighet. ;-)

/Leo

Inget och hänga läpp för feffe, har inte suttit på cykeln sedan 20/9 :(:(
Snart släpper förkylningen samt halsen hoppas jag :-)

//Jonas

Leo: Blir det cyklin om det regnar mycket?

Jag tänker dumma tankar just nu..... =)
(alltså att hoppa över... men jag ska försöka komma...)

Med tanke på regnandet som varit senaste dygnet så börjar man ju tveka. Sitter med panoramafönster ut över hisingen och det ser BLÖTT ut!

Men jag räknar med att komma iallafall.

jomper: ser du nåtoy ut.. det är bara grått och tråkigt :-)

Men det är väll en värdig avsluting på en tenta som jag hade idag. nattkörning med omöjliga förhållanden.

Väderraport från 6:e våningen, Norra Älvstranden:

Klarblå himmel åt det hållet jag ser. Ganska soligt. Vilket väderomslag!

jag kommer men som vanlig kanske jag blir liiite (5min max) sen, tar ca 25 min från hisingen och jag ska bara slänga i mig lite mat! (40 min kvar nu)...

Börjar nästan tro att Leo och kompani har irrat bort sig rejält ikväll, någon som har Leo.s mobilnummer och kan kolla om dem är OK, för nu börjar jag bli lite orolig.

Bosse

Jag är HEMMMAA!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
Med 10W så kan man köra mycket länge....

det kommer kanske bilder snart!
Då ska ni få se.....

TO BE CONTINUE

Det va ganska ljust när vi började så åp dom inledande motionsspåren så va det inga problem att köra uten lampa. skulle gissa på att Franson till Fransson tog lite mindre än 3 timmar, men dom flesta av oss har ju en bit att cykla till Fransson också. Från dörr till dörr blev det nog 4 timmar för mig men då tog jag det riktigt lugnt på vägen hem. Det blev en riktigt kul tur, Leo guidade bl.a. på en ny stig som va riktigt rolig. Nu är det snart dags att sova, cykeln får torka tills imorgon då det blir lerborstning, va riktigt lerigt idag , men så ska det ju va.

Hej hopp! Nu är jag hel och ren igen, cykeln och kläderna likaså! Lika bra att rensa allt så det inte blir liggandes. Redo för att lera ner allt igen på lördag! :-)

Ja, det blev en halvlångtur, nästan långtur. 2-3 timmar förutspådde jag och det stämde rätt bra. Vi hann inte riktigt med hela avslutningen, då hade det tagit en halvtimma till. De flesta hade nästan soppatorsk på batteriet i slutet, själv hade jag nog en halvtimma kvar i batteriet.

Tack alla som kom och cyklade, helt otroligt bra uppslutning en mörk oktoberkväll som denna! Åtta stycken var vi totalt, tack vare Jompers gästcyklingsbesök. :-) Bilder kommer som sagt, ErikPe tog en hel del, jag lämnade kameran hemma denna gången. Vi slapp regn, det var uppehåll och stjärnklart hela tiden, inte kallt heller - runt +7-8C?

/Leo

Här är de bilderna som jag tillsammans med Photo Shop lyckats att rädda.
Jag dabbade mig lite med en inställning på känslighetet.

DSCF0003.jpg

1. Gruppbild... alla fick inte platts på denna bilden... men

DSCF0006.JPG

2. Men jag lyckades ändå fånga alla.

DSCF0010.JPG

3. Lera, smutts, mer lera, ännu mera smutts.. osv..

DSCF0012.JPG

4. Jag tror Leo använder någon form av "anti mud sticking"
Inte konstigt att han orkar dra iväg från flocken när han inte har 7 Kg lera på hojjen.

DSCF0013.JPG

5. Alla ska titta på de startbatterier Pontus hade.. (Skojja, cateye blyacc)

DSCF0021.JPG

6. En liten paus för att jag tjatade om att få ta en bild... till. =)

DSCF0024.JPG

7. Bilden visar: Pontus ben + cykel, Leo som tjuv-äter turbo-mat, och niklas

DSCF0026.JPG

8. Jonas sevice lampa för slangbyte tändes... och alla vet ju vad som händer om man inte byter i tid..
Leo kom och ville vara med vid bytet av slang.

DSCF0028.JPG

9. Detta händer... Han han inte i tid... ett jobbigt byte mitt i natten.. Men alla var glada.

DSCF0030.JPG

10. Nu var det nästan klart...

DSCF0035.JPG

11. Bara lite luft och lite mer luft och .. Japp då var det klart.

DSCF0040.JPG

12. Lamptest av Pontus ljusanordning.

DSCF0044.JPG

13. Ni som undrar var vi togvägen .... "Ja, här är vi"

DSCF0045.JPG

14. Pontus in aktion.... swisssshhhhhhhh...

Detta var sanningen bakom dagens pannlampstur.

Men rackarns blött. Jag hade glömt att stigarna är så här blöta i Göteborg när det är höst.

Ja, iallafall i Hellas. Det är en hel del berghällar där men inte ens mellan dem är de så tokblöta som här i Göteborg. Det är ju inte ovanligt att man nästan cyklar i en bäckfåra.. :-)

Många fräcka bilder var det, men jag saknar en bild på LEAF.s nya cateye lampa den hade jag vilja sett inaction så att säga, men det kanske kommer senare.
Såg lagom blött och lerigt ut så ni måste ha trivts som fisken i sjön ;-)

Bosse, som inte blivit av med förkylningen ännu!! den har jäklats med mig i snart två veckor nu :-(

Behöver jag tala om vad jag tycker det där ser ut som?
Fint å komma i rätt stämning före en mörkertur med nattliga hallicunationer? ;-)

DSCF0006.JPG

Ja, jag såg det nu på bilden jag med. Ja, det pågår älgjakt, men då jag missade läsa skylten vet jag inte exakt var men det är någonstans i området. Förra året mötte jag tre jägare med bössor och hund lite norr om Kåsjön...

/Leo

Leo
Såg på TV igår att ni har en björnjägare i dina trakter!! han har tydligen byggt något läger uppe i någon skog med prärievagnar och tipis samt kanot och häst, har du sett det stället när du åkt runt?

Såg ut att ligga ganska högt och i närheten av en liten sjö med en liten men paddelbar bäck som passerade under en väg i trumma.

Bosse

Såg också den 'dokumentären', vilken kille. Fyra-fem prärievagnar och ett läger, häst och hund. Där var helg och någon vardag. Påminde rätt mycket om hårdrocksbröderna, även de från Göteborg. Bor en del goa' gubbar där nere ;)

Lonewolf Skrev:
-------------------------------------------------------
> Leo
> Såg på TV igår att ni har en björnjägare i dina
> trakter!! han har tydligen byggt något läger uppe
> i någon skog med prärievagnar och tipis samt kanot
> och häst, har du sett det stället när du åkt
> runt?
>
> Såg ut att ligga ganska högt och i närheten av en
> liten sjö med en liten men paddelbar bäck som
> passerade under en väg i trumma.
>
> Bosse
>
> Kör så det ryker.

såg just delar av reprisen, det var en helt klart speciell kille :-) han håller till i Ödenäs 10 km söder om Alingsås, lite för långt bort för normala happyturer. Det kan nog bli i storleksordningen 100km tur & retur från Göteborg... Dags för en långtur kanske :-)

Jaså var det där han höll till, jag läste i tidningen och där stod att han höll till i "närheten" av Göteborg men allt är ju relativt :-) Visst var han udda men ändå mysig, skönt med folk som törs vara sig själva trots att dem sticker ut.

Bosse

Tillbaka
Topp