Mörksuggejakten 2008 (RR + bilder)

Daniel_E

Ny medlem
Race Report
Lite bilder

Jag klipper in min RR för de som inte vill besöka min blogg:

---[snip]---
Jag siktade på en tid under tre timmar och lyckades! Vilken underbar känsla! Jag väntar fortfarande på att de officiella tiderna ska läggas upp på Mörksuggejaktens hemsida, men får man tro min cykeldator så gick jag i mål på 2:55:30. Det betyder att jag förbättrade min tid jämfört med förra året med drygt 21 minuter. Yeah!!!

Dagen började annars inte så bra. Dels sov jag väldigt dåligt i natt och dels fortsatte magen krångla som den gjort de senaste dagarna. Till råga på allt så regnade det kraftigt när jag lämnade Gävle. Trots detta kände jag mig ganska stark i kroppen innan start, och den känslan förstärktes under klättringen upp mot Vida Blick. Det enda negativa med dagen var att jag blev omkullkörd vid första vätskekontrollen av någon klåpare som inte ens bemödade sig med att kontrollera att jag var okej. Lite skrapsår på ena benet och armen, en avhoppad kedja och en rejäl dos ilska blev resultatet.

Resten av loppet gick riktigt bra och benen kändes hyffsat pigga ända in i mål. Jag får passa på att tacka alla de jag tog rygg på under loppet! Det blev inte många kilometers ensamkörning den här gången till skillnad från förra året, vilket gjorde loppet både lättare och roligare.

Jag fick under loppet en mycket trevlig överraskning. Förra året tyckte jag backen i byn Backa aldrig ville ta slut, så i takt med att jag närmade mig Backa ökade min ångest inför denna djävulsbacke. Det visade sig, som tur är, att min minnesbild av backen var helt fel. Nog är den jobbig och dryg, men så värst lång är den inte. Även i år så fanns det massor med folk i backen som hejade vilt. Tusen tack!!!
---[snip]---

Senast ändrad:
Vem vann då?

EDIT: det brukar vara så... att precis när jag gör ett inlägg så publiceras resultaten.

Senast redigerad av en moderator:
Daniel_E skrev:
-------------------------------------------------------
> Det enda negativa med dagen var att jag
> blev omkullkörd

Alltså i Dalarna tycker vi inte att detta är negativt. Dalkarlar till häst (i allmänhet) älskar att bli kullridna.

Den där Ericsson har en imponerande bred repertoar!
Han vann ju SM i lvg-tempo för några veckor sedan och nu tog han hem segern i ett långlopp där hela nationella eliten deltog, mäktigt!

Jag instämmer med Sungam att Fredrik Ericsson är fantastisk bra oavsett gren: LVG, XC eller CX.

Sungam skrev:
> och nu tog han hem segern i ett långlopp
> där hela nationella eliten deltog, mäktigt!

Fast glöm inte bort att det är samme Ericsson som tog hem slutsegern i långloppscupen 2003 och 2004, då tävlande för Upsala CK, samt var 2:a i långloppsvärldscupen 2004 - så någon skrällsegern var det knappast!

Är det någon som körde Suggan igår med GPS?
Skulle väldigt gärna vilja ha rutten.

Arrangören hade inte mycket till kartmaterial att erbjuda.
Konstigt med tanke på att IK Jarl borde ha tillgång till mängder med kartor i området.

mr j skrev:
> Är det någon som körde Suggan igår med GPS?

Jo, det gjorde jag. Tänkte lägga upp den ikväll på Stigoteket. Om ingen annan hinner före ...

Kan maila den till dig om du privvar din adress.

/T

Ville skrev:
> Kan jag inte få en bild där ni cyklar i skogen
> pojkar?

Vem/vilka syftar du på och vad menar du?

Sungam skrev:
> Ville skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Kan jag inte få en bild där ni cyklar i
> skogen
> > pojkar?
>
> Vem/vilka syftar du på och vad menar du?

Frågan är ställd till alla som har bilder där det cyklas i skogen på loppet. Alltså inte de asfaltsbilder som ligger uppe. Utan från skogspartierna.

ÅL skrev:
> Daniel_E skrev:
> -----
> > Det enda negativa med dagen var att jag
> > blev omkullkörd
>
> Alltså i Dalarna tycker vi inte att detta är
> negativt. Dalkarlar till häst (i allmänhet)
> älskar att bli kullridna.

Det är därför jag ringmärkt en morkulla... :)

Ville skrev:
> Sungam skrev:
> -----
> > Ville skrev:
> >
>
> > -----
> > > Kan jag inte få en bild där ni cyklar i
> > skogen
> > > pojkar?
> >
> > Vem/vilka syftar du på och vad menar du?
>
>
> Frågan är ställd till alla som har bilder där
> det cyklas i skogen på loppet. Alltså inte de
> asfaltsbilder som ligger uppe. Utan från
> skogspartierna.

Du har missuppfattat, det var inte många skogspartier på den banan kan jag lova=)

Jan Ullrich skrev:

> Du har missuppfattat, det var inte många
> skogspartier på den banan kan jag lova=)

Körde Mörksuggan för första gången. Tycker nog att det var rätt långa stigpartier. Minns inte allt men speciellt efter den långa träbron och dessutom de sista 5 km. Men visst, det var ju inga direkt stökiga stigar som på Lida Loop.

Startbacken och den där grymma backen som dök upp helt oväntat vid ca 60 km var väl egentligen de enda stigningarna som var nåt att reagera över. En riktigt bra bana för motionärer och landsvägsslickare. Rättvis materialmässigt eftersom den inte gynnar de som har möjlighet att plöja ner 35 lakan i en FS.

Förövrigt ett kanonarrangemang. Har absolut inget alls att klaga på. Arrangörerna ska ha all beröm. T.o.m. bättre än Lida Loop och defintivt en mycket festligare stämning runt banan.

Daniel_E skrev:
> Jag siktade på en tid under tre timmar och
> lyckades! Vilken underbar känsla! Jag väntar
> fortfarande på att de officiella tiderna ska
> läggas upp på Mörksuggejaktens hemsida, men
> får man tro min cykeldator så gick jag i mål
> på 2:55:30. Det betyder att jag förbättrade min
> tid jämfört med förra året med drygt 21
> minuter. Yeah!!!

Snyggt!

Det enda negativa med dagen var att jag
> blev omkullkörd vid första vätskekontrollen av
> någon klåpare som inte ens bemödade sig med att
> kontrollera att jag var okej. Lite skrapsår på
> ena benet och armen, en avhoppad kedja och en
> rejäl dos ilska blev resultatet.

Det kanske hjälpte sluttiden ;)

> Jag fick under loppet en mycket trevlig
> överraskning. Förra året tyckte jag backen i
> byn Backa aldrig ville ta slut, så i takt med att
> jag närmade mig Backa ökade min ångest inför
> denna djävulsbacke. Det visade sig, som tur är,
> att min minnesbild av backen var helt fel. Nog är
> den jobbig och dryg, men så värst lång är den
> inte.

Eller så har du tränat bra :)

Är det samma distans/bana nu som 2002?? Gjorde 2,44 då. I årets lopp hade man hamnat ganska högt upp i listan på den tiden. Såg att segertiden var 5min snabbare 2002. Inte har väl eliten blivit så mycket sämre?

Har för mig banan var 72km 2002.

// Mats

Jan Ullrich skrev:
> Ville skrev:
> -----
> > Sungam skrev:
> >
>
> > -----
> > > Ville skrev:
> > >
> >
>
> >
> > > -----
> > > > Kan jag inte få en bild där ni cyklar i
> > > skogen
> > > > pojkar?
> > >
> > > Vem/vilka syftar du på och vad menar du?
> >
> >
> > Frågan är ställd till alla som har bilder
> där
> > det cyklas i skogen på loppet. Alltså inte de
> > asfaltsbilder som ligger uppe. Utan från
> > skogspartierna.
>
>
> Du har missuppfattat, det var inte många
> skogspartier på den banan kan jag lova=)

Inte?!

Typisk för långlopp då antar jag. Har faktiskt för mig att någon sagt (mytis?) att det faktsitk varit fina skogspartier där för att vara långlopp.

bruce skrev:
> Snyggt!

Tackar, är stolt som bara den. *ler*

> Det kanske hjälpte sluttiden ;)

Nja, ilskan rann av mig ganska snabbt. Men vem vet...

> Eller så har du tränat bra :)

Med tanke på förutsättningarna (heltidsjobb och flickvän) så har jag i alla fall tränat ganska mycket. Tror inte jag kommer kunna lägga mer tid på träning än vad jag gjort, men däremot finns det ordentligt utrymme för förbättring kvalitetsmässigt. Kan jag förbättra träningarna och gå ner ytterligare 7-8 kg till nästa år så borde det finnas utrymme att sätta ganska aggressiva mål tidsmässigt för långloppen.

Ville skrev:
> Typisk för långlopp då antar jag. Har faktiskt
> för mig att någon sagt (mytis?) att det faktsitk
> varit fina skogspartier där för att vara
> långlopp.

Det är faktiskt det enda långloppet jag åkt. Framförallt är stigen naturskön, men inte svåråkt nånstans öht. Svindlande snabb och lättåkt stig upp och ned för tallåsarna. Det är dock en speciell och häftig känsla att ligga på rulle i 35 blås på en singeltrack ute på en tryckande varm tallhed!

Daniel_E skrev:
> Med tanke på förutsättningarna (heltidsjobb och
> flickvän)

Jag håller med om att en flickvän kan ta lite tid, men vänta tills (om) ni skaffar barn och ett större boende. Gosse! ;-)

Jag skulle kunna plocka på flera punkter som Du saknar i din lista men nöjer mig med de två.

Det där har jag grubblat en del på... Ofta hör man kända idrottsprofiler/utövare som påstår sig leva enbart för sin sport och satsar all tid och energi. Jag skulle vilja påstå att det är skitsnack. Granskar man de som tagit sig till toppen, oasvett idrottsgren, så visar det sig nästan alltid att de har en fungerande helhet med familj, andra intressen osv. De som jämt och ständigt tänker på fälgar, träningsdagböcker och Maxim-kakor har sällan förmågan att skapa förutsättningar för bra återhämtning och når därför aldrig toppen. Kanske lite hårddraget och definitivt OT, men kunde inte låta bli.

"Åkte Suggan idag och cyklade sedan hem. Allt som allt tog det 4.33. Jag rullade runt banan på 3.02 och cyklade sedan hem på 1.31"

Va knäckt man blir när du skriver så i dagboken Öijer. Jag fick slita ont för mina 2:53, med både 32 och 22-klingor dessutom. Respekt! Enda trösten är att jag totalt släpade upp 13 kg mer till tornet.

Finns de inga andra bilder ute på nätet än?

jag väntar med spänning på alla bilder!

Kommer snart även jag med en RR

Daniel_E skrev:
>
> Med tanke på förutsättningarna (heltidsjobb och
> flickvän)

Seriöst. Det var typ det dummaste jag har läst. Jag känner elitcyklister som jobbar både 40 och 60 timmar i veckan. Och de vinner tävlingar.

Bang: Vill du de så visst. Crosscar här har gjort det vad ja vet, var ett par som körde cx i år. Öijer verkade planera in det för nästa år.

RacingRaffe skrev:
> Daniel_E skrev:
> -----
> >
> > Med tanke på förutsättningarna (heltidsjobb
> och
> > flickvän)
>
> Seriöst. Det var typ det dummaste jag har läst.
> Jag känner elitcyklister som jobbar både 40 och
> 60 timmar i veckan. Och de vinner tävlingar.

Men jag är ingen elitcyklist, jag är en motionär. Förolämpningen kan du köra upp någonstans!

Dessutom, hur många av dina elitcyklistvänner förbättrade sin tid med 21 minuter jämfört med förra året?

Bang skrev:
> Det verkar vara mest grusvägar å inte så
> tekniskt, får man cyla med cross där?

Det gick utmärkt med cross!
Lite trött i nävarna men det var riktigt kul. Klev av hojjen i en sandig uppförsbacke. Annars gick resten att bryta sig upp för.
Fick en chainsuck som sabbade kedjan men det var två timmar in i loppet och fram till dessa hade jag en snitthastighet på 24 km/h. Nästa år ska jag se till att ha en nyservad drivlina och dubbla styrlindor.

Kör med Tjurn!

Daniel_E skrev: "Men jag är ingen elitcyklist, jag är en motionär."

Vadå, tror du att man bara vaknar en morgon och ÄR elitcyklist? Nej du. Att BLI elitcyklist är ett jävla slit. De som är det är killar och tjejer som inte letar ursäkter utan istället ser möjligheter i en stökig vardag. Det är svettiga trainerpass sena kvällar, kalla vinterpass tidiga mornar. Det är att tacka nej till polarna och att kompromissa med den bättre hälften. Och det är ett ständigt pusslande för att få ihop allt. Att du kanske inte är ute efter den livsstilen det förstår och respekterar jag, det är inte skitkul. Jag vet eftersom jag är en av dom.

Det jag syftade till var det faktum att du använde heltidsjobb och flickvän som förevändning att inte hinna träna mer. Det jag påpekade var helt enkelt följande. Man kan träna tillräckligt för att vara en hyfsat konkurrenskraftig elitcyklist på nationell nivå med jobb, fru och tre barn.

Vet inte hur många av mina vänner som förbättrat sin tid med 21 minuter på Mörksuggan, men att folk tar ordentliga kliv i sin utveckling är inget ovanligt. Det är ju liksom syftet med att träna.

Hur som: Grattis till ett bra resultat! Ge dig själv en ordentlig klapp på axeln och sikta ännu högr nästa år!

RacingRaffe skrev:
> Vadå, tror du att man bara vaknar en morgon och
> ÄR elitcyklist?

Hur kan du tolka det jag skrivit så?

Läs det här en gång till:

---[snip]---
Med tanke på förutsättningarna (heltidsjobb och flickvän) så har jag i alla fall tränat ganska mycket. Tror inte jag kommer kunna lägga mer tid på träning än vad jag gjort, men däremot finns det ordentligt utrymme för förbättring kvalitetsmässigt.
---[snip]---

På dig låter det som om jag är en dålig människa eftersom jag inte klarar av att klämma in lika mycket träning som en elitcyklist. Skärp till dig! Jag har inte den ambitionsnivån och är inte beredd att offra mer än vad jag redan gör för att hinna träna.

onegear skrev:
> Nä men nu börjar det likna en sandlåda det
> här...

Du har rätt. Blev lite lätt putt när han tog en halv mening ur sitt sammanhang och kallade den det dummaste han läst. Ska försöka växa upp! *ler*

Själv tycker jag nog att jag växte upp redan i mitt förra inlägg, men Daniel kanske missade följande:

"Att du kanske inte är ute efter den livsstilen det förstår och respekterar jag, det är inte skitkul"

Tillbaka
Topp