Mörksuggejakten 2017

konscious

Aktiv medlem
Mörksuggejakten 2017
Dags att starta en tråd nu när vi kommit halvvägs in i cupen.
Loppet som har gemensam mästerstart och den värsta backen som kommer DIREKT! efter 1,5km för att sedan gå fort utför. Härlig natur och ganska lättåkt samt en av de snabbaste loppen.

Bilagor

• Skärmavbild 2017-07-04 kl. 09.36.59.png
    Skärmavbild 2017-07-04 kl. 09.36.59.png
    46.6 KB · Besök: 40
Senast ändrad:
Mörksuggejakten 2017
Det har ju varit väldigt bra väder dom senaste åren men nu verkar det som att det kan bli lite blötare än vanligt, och kallare...

Mörksuggejakten 2017
Eftersom nästan alla loppen i cupen ändras lite här och där banmässigt i år, så kanske Mörksuggan börjar baklänges i år i den vanligtvis långa startbacken. Vore gött att åka nerför som start istället :-)

Mörksuggejakten 2017
Funderar på att köra på söndag då jag peppat barnen till att ställa upp i Lilla Mörksuggan. Man måste ju föregå med gott exempel...
Har dock bara en utrustning som är väldigt enduro orienterad, 160mm flack fullsus och 2.5 DHF/Ardent. 44 vårar,18 år i skogen, skaplig kondis, men aldrig långloppat förut, endast ett par endurotävlingar utan större ambitioner.
Kommer jag att DÖ?

Mörksuggejakten 2017
LasseB sa:

Absolut inte! Du kommer att ha en trevlig dag i skogen, men risken finns att du kommer att känna dig långsam och frånåkt och att du blir sjukt trött... Men fokusera på trivseln och omgivningen så blir det kul!

Jag väljer att stå över cyklandet i år (kanske passar på att titta på eliten som publik på söndag för en gångs skull) och testar nya trail run-loppet imorgon istället. Löpformen är tyvärr bättre än cykelformen i år...

Mörksuggejakten 2017
LasseB sa:
Funderar på att köra på söndag då jag peppat barnen till att ställa upp i Lilla Mörksuggan. Man måste ju föregå med gott exempel...
Har dock bara en utrustning som är väldigt enduro orienterad, 160mm flack fullsus och 2.5 DHF/Ardent. 44 vårar,18 år i skogen, skaplig kondis, men aldrig långloppat förut, endast ett par endurotävlingar utan större ambitioner.
Kommer jag att DÖ?

Ja!

Mörksuggejakten 2017
Eftersom jag inte har en susning frågar jag :)
Hur står sig terrängen stökmässigt? Jag kör bockstensturen och Ränneslätt på HT och är nöjd med det. Hur är den jämfört?

Mörksuggejakten 2017
Sist jag cyklade den hade jag Vansbro dagen innan, därefter en riktigt blöt & sen kväll... sedan upp o cykla detta lopp... minns att jag inte alls uppskattade sista extra "loopen"..... ;-) Men, det blir sannolikt repris - alla som heligt svor att detta gör vi inte igen är på i år igen... minne som en guldfisk typ.

Mörksuggejakten 2017
Kör du Ränneslättsturen och BST på HT grejar du Mörksuggejakten. Stigbitarna är bland de snällare i cupen, enligt mig. Ett väldigt trevligt lopp oavsett!

Mörksuggejakten 2017
julgus sa:
Sist jag cyklade den hade jag Vansbro dagen innan, därefter en riktigt blöt & sen kväll... sedan upp o cykla detta lopp... minns att jag inte alls uppskattade sista extra "loopen"..... ;-) Men, det blir sannolikt repris - alla som heligt svor att detta gör vi inte igen är på i år igen... minne som en guldfisk typ.

Sista biten är ju roligast, bara så jäkla synd att man ä så trött där ??

Mörksuggejakten 2017
Till helgen är det dags, Suggan 2018. Just nu pekar väderprognosen på synnerligen cykelvänligt väder, 18-20 grader och uppehåll. Och torrt så det räcker torde det vara. På något konstigt vis blir jag lite glad när jag tänker på den första biten när motorcykeln svänger av och man höjer blicken och bara ser uppförsbacke och man vet att nu är det bara att tugga på...upp och sen upp och sen upp.

Mörksuggejakten 2017
För att svara sent men ändå, det gick finfint förra året, kanske inte den roligaste cykelupplevelsen i livet då det fortfarande är en del grusväg och "transportsträckor", men de sista milen bjuder på finstig många partier. Jag hade inga problem med starten då jag gled förbi dugligt många på förhållandevis låg kadens, men alla sega grusvägs slakmotor gjorde att man hade dåligt med power för stigarna på slutet. Därför tänker jag köra 44an i år för att foka på det roliga: skogsstigar.

Mörksuggejakten 2017
LasseB: då tar jag rygg på dig till målrakan och spurtar om ;) Skämt åsido, så verkar det ju som sagt än en gång bli riktigt härligt väder på mörksuggan. Målet är väl som alltid att köra snabbare än förra året :)

Mörksuggejakten 2017
Du får spurta hur mycket du vill JollyG. Jag tänker snarare ha det kul på fina stigar, men det kan bli lite trångt och knixigt i de tightare stigpartierna, så hojta gärna till innan du passerar bakifrån. Men du har rätt i att det ser ut att bli fina förhållanden. God tur!

Mörksuggejakten 2017
Inte särskilt snabb i år är jag rädd men känner att jag ser jävligt snabb ut iaf!
Bara att hojta till om någon skulle vilja kika på kolfiberraketen, byta några ord eller jämföra hästalårs-kramp efter loppet.

Körde banan i början av veckan, väldigt torr som nämnts men tyckte den verkade hålla ihop rätt bra ändå. Så bara att tuta och köra.

p5pb16080889.jpg

Mörksuggejakten 2017
Chilin kommer inte spela någon som helst roll, det kommer nog att handla mer om däckbredd och tryck. Kör dina bredaste och lågtryck. Torr, fluffig sand på många partier, som att glida i lössnö.

Mörksuggejakten 2017
Har en startplats (motion 74 km startled 5) att ta över pga ryggont som vägrar ge med sig. Hoppades in i det sista. Skicka ett PM om du vill köra, namnbyte för en hundring har jag för mig.

Senast ändrad:
Mörksuggejakten 2017
Cyklist sa:
Inte särskilt snabb i år är jag rädd men känner att jag ser jävligt snabb ut iaf!
Bara att hojta till om någon skulle vilja kika på kolfiberraketen, byta några ord eller jämföra hästalårs-kramp efter loppet.

Körde banan i början av veckan, väldigt torr som nämnts men tyckte den verkade hålla ihop rätt bra ändå. Så bara att tuta och köra.

Jag såg pojken med guldbyxorna med sin lätta cykel i målfållan.

Mörksuggejakten 2017
Jag tillhör inte blåbären tekniskt men rackarns va luriga utförskörningar i rullgrus det var! Lurigt när man inte kan kurvorna. Tappade rulle hela tiden utför. Surt. Men nöjd med dan ändå

Senast ändrad:
Mörksuggejakten 2017
Vad jag slås av är hur ovana folk verkar vara med terräng. Mörksuggan är ju ett förhållandevis stigrikt lopp, men det är ju 50 procent grusväg/asfalt(!) distansmässigt. Det är ett väldans tryck och stön när man kommer till grus och man måste trampa på för att inte bli passerad, men så fort man kommer till stig så dras tempot ned och man får akta sig för att inte dra in i folk bakifrån för att de ska stå på bromsen vid varenda rot. Körde 44an i år och 74an förra året på en 160mm enduro-kinaplasthoj och kände att den underlättade väldans när man kom in i skogen jämfört med gemene hens sub10kg ht/xc-fs-raket. Och då startade jag bland de 10 sista och slutade 29 (på 44) så det blev några passeringar i skogen. Undrar vad rätt verktyg för mörksuggan egentligen är?

Mörksuggejakten 2017
LasseB sa:
Vad jag slås av är hur ovana folk verkar vara med terräng. Mörksuggan är ju ett förhållandevis stigrikt lopp, men det är ju 50 procent grusväg/asfalt(!) distansmässigt. Det är ett väldans tryck och stön när man kommer till grus och man måste trampa på för att inte bli passerad, men så fort man kommer till stig så dras tempot ned och man får akta sig för att inte dra in i folk bakifrån för att de ska stå på bromsen vid varenda rot. Körde 44an i år och 74an förra året på en 160mm enduro-kinaplasthoj och kände att den underlättade väldans när man kom in i skogen jämfört med gemene hens sub10kg ht/xc-fs-raket. Och då startade jag bland de 10 sista och slutade 29 (på 44) så det blev några passeringar i skogen. Undrar vad rätt verktyg för mörksuggan egentligen är?

Det är ganska många som inte cyklar på sub10cyklar bland de du cyklar med iofs. Om du får stånka på bra nu, testa kör långa loppet (där de flesta kör) på en timme snabbare än förra året så blir det nog lite mer intressant att hänga med.
Det är ganska stor skillnad att cykla på runt 2:50 och 3:50. Din tid frön I år säger inte mig något alls då 44km går mig passé.
Kolla vad topp 100 cyklar på. FS xc med 100mm slag / xc hardtail.

Senast ändrad:
Mörksuggejakten 2017
@NickPick, ja du har nog rätt i att det inte är merpart sub10 100mm stigsmiskare. Du har även helt rätt i att jag är en medelmåttig motionär (körde ju dessutom bara 44km i år). Det jag funderade på var varför jag med min passé fysik kände att det var betydligt fler att behöva passera i ganska enkel terräng (med viss frustration) med min endurohärk med plattisar och ifall det skulle kunna vara bra för gemene hen att öva lite mer stök om de vill bättra tider. Faktumet att eliten är skitsnabba på 100mm fs besvarar inte frågan om de skulle vara ännu snabbare på 130mm med 66grader gaffel på just Mörksuggan tycker jag.
Men kul att du bemödade dig att kolla upp mina tider, du visar stort engagemang. Ingen chipstråd nu, snälla.
En mer öppen fråga är vilket lopp jag borde köra (tillsammans med likasinnade) om jag letar sub50km och härlig fin >80% skogsstig med vackra vyer?

Mörksuggejakten 2017
Hade eliten varit snabbare på 130mmhojar så hade dom haft det också.
Däremot så är det som du säger snabbt på grus och stopp i skogen. Gäller alla långlopp jag har provat på hittills. Ofta är tex lvgare snabb på släten och stigcyklister snabb i skogen. Dom mixas ju hejvilt!
... Blir dock bättre om man cyklar "längre upp" i leden så att säga. Där går det ofta undan oavsett.

Tillbaka
Topp