Mörksuggejakten 2017

Mörksuggejakten 2017
42hz: Haha fantastiskt, tack för den bilden!

Karlberg: Va fan, jag som trodde jag var lite stark på slutet men i själva verket var det som att låta en unge "vinna"? ;) Grymt kört!

För att sammanfatta loppet för min del lite så hade jag verkligen ingen aning om hur kroppen skulle svara, första racet i år och tränat mycket mindre, så gamblade och bombade så hårt jag kunde upp till Vidablick. Stum och skyhög puls så svårt att hålla rygg/farten och var på väg att dra ner på tempot men kom ifatt Andreas Jonsson som även han kör för Perbellum SS efter ca15km och vilket var en perfekt sporre och han drog som ett lokomotiv stora delar av loppet sen. Kände mig bättre mot slutet och förvånansvärt "pigg" sista biten in mot mål och rullade in som 46a ca 11min efter Lindgren o Co vilket jag är jättenöjd med.

Så riktigt kul dag med mycket trevligt folk!

Mörksuggejakten 2017
Jag kom i mål ca 10 placeringar bättre än förra gången, men det tog ett tag att skölja bort allt damm från alla skrymslen, från skor till tänder och mellan skinkorna, hur det nu kan ha hamnat där. Som varmast hade vi 31 grader på ett hygge i tallmon på mitten av banan.

Jag kan hålla med om att ganska många skulle tjäna in mycket tid på att förbättra sin teknik, oavsett 100 eller 160 mm. Jag blev omcyklad av många uppför, vilka jag sedan lätt körde ifrån utför och i det tekniska (på den ideala kompromissen 130 mm). Det såg stelt och kryckigt ut hos många, oavsett hoj.

Jag såg att vinnaren i herrmotion kom in 13 minuter efter vinnaren i herr elit. Dags att byta klass kanske...

Sista fullföljande cyklist hade tiden 7:08. Han måste verkligen ha gillat att vara ute i skogen!

Mörksuggejakten 2017
Det är för gulligt när efter varje långlopp kommer en stigtomte in på 4.30 och klagar på hur dålig teknik folk har i skogen. Samma sak efetr varje långlopp. Prova kör från led1

Mörksuggejakten 2017
Capra ibex sa:
Det är för gulligt när efter varje långlopp kommer en stigtomte in på 4.30 och klagar på hur dålig teknik folk har i skogen. Samma sak efetr varje långlopp. Prova kör från led1
På vilket sätt har en skribents sluttid något som helst med påståendet att cyklister runt denne kunde bli ännu snabbare runt banan om de hade bättre teknik? Det är dels en uppmuntran och inte raljerande kritik, dels är det så jäkla tröttsamt med kommentarer om att jag som inte är perfekt (vilket jag är den förste att erkänna) inte får ha åsikter om andra. Jag är helt säker på att eliten och de flesta elitmotionärer både är otroligt vältränade OCH har en bra teknik, men de runt mig hade över lag ingen bra teknik och de skulle kunna kapa tid om de övade på det området. Jag förstår faktiskt inte varför det skulle vara gulligt av mig att säga det för att jag inte står i led 1. Ömma tår?

Mörksuggejakten 2017
Jag kan bara instämma med flertalet som diskuterar det här med teknik. Jag är helt övertygad om att flertalet åkare skulle kunna få betydligt bättre sluttider om de tränade i mer utmanande miljö. Jag fastnade långa perioder bakom åkare som bromsade vid partier i stökig terräng där det bara var att släppa på. Lyckades ofta ta mig om dem men sen bli omkörd på flacka gruspartier. Klart min sluttid blev lidande av detta. Vad är slutsatsen då? JAG personligen behöver köra mer grusväg och bygga upp min "motor" så dessa åkare inte kör om mig på dessa partier. DE behöver utmana sig med stökigare terräng.

Mörksuggejakten 2017
Finns gott med folk i topp 75 som har kass teknik med. Visst hjälper det desto längre fram, desto färre folk desto kortare kö / mindre korvstoppning när man går in på stig. Det bromsas enormt mycket på stigarna.

Samma visa på XCO, är man inte med i startbacken på grusväg så tar det ett varv eller två innan man har hunnit komma om och få fritt. Därav jag hellre kör enduro eller XCO med jaktstart vilket tyvärr är ovanligt men väldigt trevligt.

Mörksuggejakten 2017
LasseB sa:
Vad jag slås av är hur ovana folk verkar vara med terräng. Mörksuggan är ju ett förhållandevis stigrikt lopp, men det är ju 50 procent grusväg/asfalt(!) distansmässigt. Det är ett väldans tryck och stön när man kommer till grus och man måste trampa på för att inte bli passerad, men så fort man kommer till stig så dras tempot ned och man får akta sig för att inte dra in i folk bakifrån för att de ska stå på bromsen vid varenda rot. Körde 44an i år och 74an förra året på en 160mm enduro-kinaplasthoj och kände att den underlättade väldans när man kom in i skogen jämfört med gemene hens sub10kg ht/xc-fs-raket. Och då startade jag bland de 10 sista och slutade 29 (på 44) så det blev några passeringar i skogen. Undrar vad rätt verktyg för mörksuggan egentligen är?

Fatbike så klart! =)

MSJ_6701.JPG

Mörksuggejakten 2017
@42Hz, ja jag låg bakom honom ett tag med ca 10km kvar och där var det en fin kombination av bra material, tryck i benen och bra teknik. Fick kämpa ett par km för att ta mig om inne bland rötterna, och lyckades till slut, men då hade han ju också 30km mer i benen. Var väldigt roligt att se en sån okonventionell lösning på ett långlopp och som körde på bra.
Och tack för fina bilder Harri!

Mörksuggejakten 2017
LasseB sa:
@42Hz, ja jag låg bakom honom ett tag med ca 10km kvar och där var det en fin kombination av bra material, tryck i benen och bra teknik. Fick kämpa ett par km för att ta mig om inne bland rötterna, och lyckades till slut, men då hade han ju också 30km mer i benen. Var väldigt roligt att se en sån okonventionell lösning på ett långlopp och som körde på bra.
Och tack för fina bilder Harri!

Intressant! Tackar! =)

Mörksuggejakten 2017
Capra ibex sa:

Fast är det så konstigt? Du menar att tanken inte slagit dig att om folk tränade mer teknik så skulle de pka snabbare i skogen. Det har i alla fall slagit mig. O då menar jag inte de som tar det varligt hela vägen, utan de som är som ett lok på grusväg, men snigel i skogen. Dessa personer lägger ju uppenbarligen ner massa tid på träning, annars skulle de inte vara så snabba på grusväg, varför då inte öva på det man ä mindre bra på o där man kan vinna mer tid? Pratar inte om det för att få nå egen vinning me fri lejd i skogen. Då hade jag valt tävlingsklass eller sett till stt stå längre fram. Utan mer som en reflektion över vad folk borde träna mer för sin egen skull. Övertygad om att många skulle vinna massa tid utan egentligen anstränga sig mer, om vi pratar allt annat än Vasan

Senast ändrad:
Mörksuggejakten 2017
En liten reflektion.
Segrartiden i Mörksuggan var detta år strax över 2:26 i ett vad jag förstått ett tort och snabbt lopp.
Jämför man segrartiden över tid så vet åtminstone jag att man vunnit på tider nedåt 2:10 förr.
Ok bansträckningen ändras en del och loppet är några kilometer längre nu men samtidigt skall ju cyklarna vara snabbare idag.
Minns att Erik Ljungåker plöjde omkring på en Diamondback stålram i slutet av 90-talet med 26 tums hjul och v bromsar.
Är det så hemskt att materialutvecklingen inte gör oss snabbare, eller är dagens toppcyklister sämre än gårdagens?
Hur snabb hade han varit med en modern cykel, en fulldämpad karbonram med 29 tums hjul?

Mörksuggejakten 2017
Nja, ok konkurrensen är väl inte benhård i yttersta toppen idag men det är Emil Lindgren som vinner. En kille som presterat i världseliten. Några km längre kan ju lätt betyda 15 min extra racetid.

Mörksuggejakten 2017
De som är toppcyklister cyklar nog för att vinna, inte för att ha en kort tid ute på banan.
Skulle tro att vinnartiden mest beror på konkurrens och taktik, cykelvalet har nog mindre betydelse.

Mörksuggejakten 2017
skier sa:
De som är toppcyklister cyklar nog för att vinna, inte för att ha en kort tid ute på banan.
Skulle tro att vinnartiden mest beror på konkurrens och taktik, cykelvalet har nog mindre betydelse.

Precis det handlar om att vara först över en mållinjen efter 70 km, inte att cykla 70 km så snabbt så möjligt.

Jag kom 60e i totalen i år och håller verkligen med om att de går lugnt på stigarna och är fullt spjäll på grusvägen. Inga problem hänga på stig men tappade flera rullar på grusvägarna.

Finns en race report här för den som.är intresserad:
https://pulskurvan.blogspot.com/2018/07/race-report-morksuggejakten-2018.html?m=1

Pojken med guldbyxorna omnämns bla ?

Senast ändrad:
Tillbaka
Topp