Mörksuggejakten Militärcykel :)

ingensomtackardig

Aktiv medlem
Hej
Tänkte skriva ett par rader om söndagens Mörksugga med min gamla militärcykel.

Körde mörksuggan förra året och då tänkte jag, "aldrig mer detta lopp med militärcykel".
I år blev jag naturligtvis sugen att åka igen!
Köpte mig en begagnad startplats dagarna inpå.
Starten gick och jag började pressa M42an upp för första backen mot vidablick.
Det är alltid spännande om cykeln håller upp för denna backe. Veven och pedalerna får ta mycket stryk i dessa backar.
Veckan innan bröt jag av veven I Tennäng därför hade jag en helt ny vev på cykeln. Var därför inte så orolig över veven då den brukar hålla 150 till 200 mil tuff grusvägskörning innan den går av.

Pedalerna var jag däremot nojig över.
För att vara på den säkra sidan tog jag med mig 2st extra pedaler som jag lade i en strumpa och satte fast på pakethållaren.

Ca 30 min in i loppet lät det "klick" och höger pedal knäcktes.
Pedalen försvann i gyttjan..
Som tur var hade jag min extra pedaler.
Bytet tog ca 10 min sen var det bara trampa vidare.
Tyvärr tappade jag min andra reserv-pedal någonstans på vägen. Synd då den var helt ny och dessa växer inte på träden.
Om någon hittar den eller dom lovar jag en valfri pizza som hittelön ;)

Det var extremt lerigt och blött i årets upplaga mörksugga.
Jag körde 72an.
Det var extremt skakigt på vissa partier. Jag tyckte riktigt synd om cykeln.
Bakbromsen hakade upp sig åt mig på slutet att den tvärnitade så fort jag petade på fotbromsen. Tur att cykeln är försedd med en rejäl trumbroms fram som fungerade perfekt under hela loppet.

Rullade till sist I mål på 3:57. 20 min sämre än förra året men skyller på tramp-haveriet och dom leriga förhållanden som rådde.

Ett fantastiskt lopp som vanligt med en S
stor skara extremt trevliga cyklister! Det är nog en stor del att man håller på med det här, att man får prata med så mycket trevliga människor :)

Nu är siktet inställt mot cykelvasan! Målet är att ta sig genom under 4 timmar med militärcykeln!

Jag klippte ihop en liten film också :)
Se länk:

Hej
Tänkte skriva ett par rader om söndagens Mörksugga med min gamla militärcykel.

Körde mörksuggan förra året och då tänkte jag, "aldrig mer detta lopp med militärcykel".
I år blev jag naturligtvis sugen att åka igen!
Köpte mig en begagnad startplats dagarna inpå.
Starten gick och jag började pressa M42an upp för första backen mot vidablick.
Det är alltid spännande om cykeln håller upp för denna backe. Veven och pedalerna får ta mycket stryk i dessa backar.
Veckan innan bröt jag av veven I Tennäng därför hade jag en helt ny vev på cykeln. Var därför inte så orolig över veven då den brukar hålla 150 till 200 mil tuff grusvägskörning innan den går av.

Pedalerna var jag däremot nojig över.
För att vara på den säkra sidan tog jag med mig 2st extra pedaler som jag lade i en strumpa och satte fast på pakethållaren.

Ca 30 min in i loppet lät det "klick" och höger pedal knäcktes.
Pedalen försvann i gyttjan..
Som tur var hade jag min extra pedaler.
Bytet tog ca 10 min sen var det bara trampa vidare.
Tyvärr tappade jag min andra reserv-pedal någonstans på vägen. Synd då den var helt ny och dessa växer inte på träden.
Om någon hittar den eller dom lovar jag en valfri pizza som hittelön ;)

Det var extremt lerigt och blött i årets upplaga mörksugga.
Jag körde 72an.
Det var extremt skakigt på vissa partier. Jag tyckte riktigt synd om cykeln.
Bakbromsen hakade upp sig åt mig på slutet att den tvärnitade så fort jag petade på fotbromsen. Tur att cykeln är försedd med en rejäl trumbroms fram som fungerade perfekt under hela loppet.

Rullade till sist I mål på 3:57. 20 min sämre än förra året men skyller på tramp-haveriet och dom leriga förhållanden som rådde.

Ett fantastiskt lopp som vanligt med en S
stor skara extremt trevliga cyklister! Det är nog en stor del att man håller på med det här, att man får prata med så mycket trevliga människor :)

Nu är siktet inställt mot cykelvasan! Målet är att ta sig genom under 4 timmar med militärcykeln!

Jag klippte ihop en liten film också :)
Se länk:
Riktigt imponerande prestation. Nyfiken på hur din träning ser ut och hur många mil du kört i år? Tränar du något annat?

Riktigt imponerande prestation. Nyfiken på hur din träning ser ut och hur många mil du kört i år? Tränar du något annat?
Tack :)

bra fråga.
Det går på ren rutin.
Såhär har det sett ut i år:

Efter cykelvasan blir det fokus på Vasaloppet, så fort snön lagt sig här uppe i Dalarna så blir det ca 100 mil klassisk längdåkning under vintern.

Direkt efter Vasaloppet blir det fokus på cyklingen. Faktiskt dagen efter Vasaloppet.

Börjar med 100 mil asfalt cykling med militärcykel. Ca 2 mil per dag. Långtur på ca 5-8 mil på helgen. Kör dessa mil med arbetsskor så att det ska vara lite extra drygt.

När dessa 100 mil är uppfylla är kroppen van vid cykeln. Alltså 100 mil asfalt.

Arbetsskona ryker. På med lättare skor.
Nu blir det fokus på enbart grusväg eller sämre.
Då går jag över på att köra 3st ganska tuffa grusvägsrundor per vecka. Dom är ca 2.3 mil vardera och består av en blandning av långa sega uppförsbackar/motlut och kilometer långa uppförsbackar där det är så brant att jag är tvungen springa med cykeln. Typ som en skidbacke.
Efter uppförsbacke kommer nedförsbacke så naturligtvis blir det nedförsbacke också.
På dessa 3 turer är det alltid fokus på så hög puls som möjligt.
Helgen består av ett långpass på ca 7-10 mil ibland längre. Även detta sker på grusvägar .

Brukar då bli 100 mil asfalt och 200 mil grusväg inför cykelvasan.

Har inte tillgång till något gym även om det skulle vara kul art lägga in lite sådant också.. Det finns gott om berg och dalar här uppe i Dalarna att träna med. Bor intill Mora.

Tack :)

bra fråga.
Det går på ren rutin.
Såhär har det sett ut i år:

Efter cykelvasan blir det fokus på Vasaloppet, så fort snön lagt sig här uppe i Dalarna så blir det ca 100 mil klassisk längdåkning under vintern.

Direkt efter Vasaloppet blir det fokus på cyklingen. Faktiskt dagen efter Vasaloppet.

Börjar med 100 mil asfalt cykling med militärcykel. Ca 2 mil per dag. Långtur på ca 5-8 mil på helgen. Kör dessa mil med arbetsskor så att det ska vara lite extra drygt.

När dessa 100 mil är uppfylla är kroppen van vid cykeln. Alltså 100 mil asfalt.

Arbetsskona ryker. På med lättare skor.
Nu blir det fokus på enbart grusväg eller sämre.
Då går jag över på att köra 3st ganska tuffa grusvägsrundor per vecka. Dom är ca 2.3 mil vardera och består av en blandning av långa sega uppförsbackar/motlut och kilometer långa uppförsbackar där det är så brant att jag är tvungen springa med cykeln. Typ som en skidbacke.
Efter uppförsbacke kommer nedförsbacke så naturligtvis blir det nedförsbacke också.
På dessa 3 turer är det alltid fokus på så hög puls som möjligt.
Helgen består av ett långpass på ca 7-10 mil ibland längre. Även detta sker på grusvägar .

Brukar då bli 100 mil asfalt och 200 mil grusväg inför cykelvasan.

Har inte tillgång till något gym även om det skulle vara kul art lägga in lite sådant också.. Det finns gott om berg och dalar här uppe i Dalarna att träna med. Bor intill Mora.
Tack för en utförlig träningsrapport. Låter som fler skulle testa den. Verkar vara ett framgångsrecept.

Tillbaka
Topp