Mörksuggejakten?

PeterA

Aktiv medlem
Mörksuggejakten?
Funderar på om jag skulle ta och kör denna lilla tur när jag ändå är i trakterna.
Hittar en karta på deras hemsida men ingen banprofil.
Någon som vet hur stor andel som är stig, grusväg etc.
Har tidigare bara kört MTB vättern och gamla Bockstensturen. Hur är denna jämfört med dom?

Blir jag utskrattad om jag dyker upp med en tung stålis med big betty och 150mm gaffel;-)
(Kanske jag skulle överväga att köra på min lätta ALU hoj istället (Trist att behöva ta med den på semestern dock)

Dela gärna med ar av tidigare erfarenheter från arrangemanget.
/Peter

Mörksuggejakten?
Mörksuggan är lättare/snabbare än mtb-vättern och gamla Bockstensturen. Det beror inte på att det bara är grusväg utan det är en hel del snabb stig på banan. Banan börjar med en ordentlig stigning till Vidablick där fältet dras ut ordentligt. Tror nog att du skulle föredra din lättare hoj.

Mörksuggejakten?
Ta du lekcykeln och kör Mörksuggan, har du bara som ambition att köra en fin tur i skogen lär du inte bli besviken. Visst är den lättkörd och det är mycket grusväg, men det är fin natur.

Mörksuggan var favoriten på den tiden jag körde Långlopp, fast det börjar ju bli en del år sedan nu så kanske är minnena mer rosade än verkligheten...

Mörksuggejakten?
Mörksuggan är det lopp som är minst tekniskt krävande av de långlopp jag kört. En del kör väl CX på detta lopp nuförtiden? Jag skulle nog föredra en lättare hoj på det loppet men om du tar det som en utflykt kanske det inte spelar så stor roll ;)?

Mörksuggejakten?
om jag kör suggan i år tänkte jag nog köra med CX. Inte för att jag tror det är det optimala för mig utan bara för att testa. Verkar som en kul utmaning.

Mörksuggejakten?
Jag var anmäld förra året men vurpade tre dagar innan loppet och pajade en axel så jag kom aldrig till start. I år är jag revanschsugen till tusen! Har dock bytt från hardtail till fullfjädrat sedan dess vilket kanske inte är optimalt för just Mörksuggan om jag förstått terrängen rätt. Det blir mitt första långlopp men förhoppningsvis inte det sista. Jag gillar Dalarna så Finnmarksturen kanske vore något till nästa år.

//Kristin

Senast redigerad av en moderator:
Mörksuggejakten?
Kristin skrev:
-------------------------------------------------------

> Har dock bytt från hardtail till
> fullfjädrat sedan dess vilket kanske inte är
> optimalt för just Mörksuggan om jag förstått
> terrängen rätt.

Det är alltid optimalt med heldämpat, speciellt på en sån här bana där de går fort så man inte hoppar av sadeln i guppen.

Inte det roligaste loppet men det blir kul ändå!

Mörksuggejakten?
En fråga relaterad till mtb-långlopp i allmänhet: hur mycket (om något) tjänar man på rulleåkning? På landsväg är ju klunga/inte klunga som dag och natt. Jag antar att det kanske är för smala stigar och vägar för att bli tal om "klungkörning" på mountainbike, men brukar det bli drafting även bland motionärerna?

//Kristin

Mörksuggejakten?
Jag brukar ta sats och lägga mig bakom om jag ser nån klunga på de öppna ytorna. Går det inte alltför fort kan man satsa på en omkörning en bit innan skogspartierna.

Svaret är man tjänar mycket, men det rör sig bara om nån minut åt gången, sen blir det 5-7 minuter solo igen

Mörksuggejakten?
Kristin skrev:
> En fråga relaterad till mtb-långlopp i
> allmänhet: hur mycket (om något) tjänar man på
> rulleåkning? På landsväg är ju klunga/inte
> klunga som dag och natt. Jag antar att det kanske
> är för smala stigar och vägar för att bli tal
> om "klungkörning" på mountainbike, men brukar
> det bli drafting även bland motionärerna?
>
> //Kristin

På stigarna är det mest psykologiskt att bita sig fast på någons bakhjul, men långloppen består ju av en hel del grusvägskörning också där man sparar i princip lika mycket som vid landsvägskörning. Totalt sett över tävlingen beror det sen till stor del på vad man har för styrkor och svagheter ju. Är man duktig landsvägscyklist men dålig i skogen kanske man får kämpa livet av sig för att hänga med på stigarna men tycker sedan det går långsamt i gruppen på grusvägarna.

Själv kör jag alltid ifrån gruppen på stigarna för att sedan bli inhämtad en bit ut på nästa grusvägsparti typ :)

Mörksuggejakten?
Tycker alla Långlopp jag kört haft toklånga grusvägspartier utmärkta för klungkörning och att man gör bäst i att håll avstånd på stig. Fast alltid kommer det något klappträ och ska täppa till luckan på stig så man lik förbannat måste trackstanda när de kör stop på de "tekniska" svårigheterna.

Ja, jag är bitter.

Mörksuggejakten?
Jag gillar inte heller när det är klantarslen ivägen på stigarna. Men när jag själv är bromskloss så är det givetvis av taktiska skäl.

Mörksuggejakten?
Öijer skrev:
> Men när jag själv är
> bromskloss så är det givetvis av taktiska skäl.

Var det när du var 4 år eller?

Mörksuggejakten?
anderski skrev:
> Är också lite sugen på att köra det var några
> år sedan nu..
>
> Nån som vet status på banan ?
> (Tänkte mest på regn och så)

Det ska väl regna till helgen, tror jag iaf ^^

Mörksuggejakten?
Den lilla mängden regn på en sandbana måste ju anses som försumbart.

Seriöst så måste ju Mörksuggan vara extremt okänslig för regn, eller?

Mörksuggejakten?
Jag är i Falun nu, det är ju alldeles runt knut'n. Här är det blött, blött, blött.

Så om det inte hinner torka tror inte jag på nåt banrekord men kul ändå

Mörksuggejakten?
Kristin skrev:
> En fråga relaterad till mtb-långlopp i
> allmänhet: hur mycket (om något) tjänar man på
> rulleåkning? På landsväg är ju klunga/inte
> klunga som dag och natt. Jag antar att det kanske
> är för smala stigar och vägar för att bli tal
> om "klungkörning" på mountainbike, men brukar
> det bli drafting även bland motionärerna?
>
> //Kristin

Motionärer på MTB-långlopp begriper sig inte på klungkörning.
När dom upptcker att man ligger på rulle vinkar dom att man ska köra om.
Om man nu hittar någon bra rulle så och går förbi för att dra, släpper dom direkt för dom tror att man "kör om".

Mörksuggejakten?
Förslag på däck man ska kunna köra på i det här extremblöta vädret?
Mina Intense system 2 är lite dåligt mönstrade nu för tiden, behöver köpa nya.

Mörksuggejakten?
Är det verkligen så blött uppe i Falun/Rättvik? Är det bara i Skåne som det fortfarande dammar i skogen?

Kan man få en live-rapport från någon?

Öijer, det blir ditt nästa steg, Live-TV, så kan du konkurrera ut Aftonbladet... :-)

Mörksuggejakten?
Liverapport från Falun säger regn, regn, regn och lite mer regn. Det har inte regnat lite och det regnar inte lite.
Men banan i Rättvik blir som sagt var bara lite smutsig. Det kommer inte bli några lerbad.

Mörksuggejakten?
Öijer skrev:
> Men banan i Rättvik blir som sagt var bara lite
> smutsig. Det kommer inte bli några lerbad.

När jag körde MSJ för en massa år sedan var det blött som fan och växlarna slutade funka både fram och bak långt innan målgång.

Fast då hade det inte regnat lika mycket som den här veckan... Det var floder längs med gatorna i Ludvika igår, fast det är ju tio mil bort...

Mörksuggejakten?
the_TnT skrev:

> Fast då hade det inte regnat lika mycket som den
> här veckan... Det var floder längs med gatorna i
> Ludvika igår, fast det är ju tio mil bort...

Vad tråkig du är...

Kan du inte bara skriva; För flera år sedan regnade det massor, men det märktes inte alls på banan.

Fast detta blir kanske positivt för Mörksuggan? När det inte finns någon utslagsgivande teknik, utan bara fart, så kan kanske vädret hjälpa till att sålla? Samma tes går kanske att applicera på SM-banorna i Falun?

För min del så brukar jag prestera bättre ju sämre vädret är så...

Mörksuggejakten?
Jag är också i Falun och äger i skrivandets stund inte ett par torra träningsskor varken för löpning eller cykel. Det ska tydligen spöregna konstant det närmaste dygnet också. Jag sätter min förtröstan till er som kan Mörksuggebanan och säger att den ska tåla endel, för jag har svårt att föreställa mig annat än stora mängder vatten och gegga just nu.

//Kristin

Mörksuggejakten?
Nu klockan 10 skall ett stort(kanske inte så stort nu när det regnar..?) gäng cyklister köra helgens tävlingsbana i Rättvik. Kan rapportera det de rapporterar.
Vi kan väl gissa att första stigen blir lite småfuktig.
Eftersom den var småfuktig förra veckan när jag körde den i strålande solsken.

Mörksuggejakten?
Hur mycket sämre/spårigare/blötare blir för de sista cyklisterna på MSJ-banan under regninga förhållanden? Eller är det så att det blir likvärdiga förhållanden för hela startfältet?

Mörksuggejakten?
Öijer skrev:
> Det positiva är att inga regnrapporter från Rättvik tycks finnas.

Det är vått i Rättvik med: http://www.dt.se/nyheter/rattvik/article448868.ece ;)

Edit: En stor mängd grus och sten hade hamnat på vägbanan mellan Ludvika och Grangärde idag, någon flod längs en grusväg i Brunnsvik som tagit det med sig...

Senast redigerad av en moderator:
Mörksuggejakten?
the_TnT skrev:
> Det är vått i Rättvik med:

Stor skandal att det finns så lite poliser: Nu måste man som rattfyllo se till att själv anmäla sig på polisstationen för att bli av med körkortet. Det var bättre förr!

Mörksuggejakten?
Om växlarna slutar funka på grund av regn och lera ska man nog inte skylla på vädret utan posta i mektabbe-tråden ;-)

Efter Billingeracet förra är det aldrig för blött eller kallt för ett långlopp (+3 grader och snöblandat regn vid starten för er som inte var där)

Mörksuggejakten?
Borlänge är inte heller Rättvik, men dessa bilder kommer därifrån (från någon blogg någonstans):

Normalt:
Normalt.JPG ht=544

Onormalt:
Onormalt.JPG ht=544

Mörksuggejakten?
Det ska ju tydligen regna idag och imorgon, lite bättre på lördag och på söndagen strålande solsken på söndag med över 20 grader, allt enligt F12 på min Mac =)

Mörksuggejakten?
fredrikw skrev:
> Efter Billingeracet förra året är det aldrig för
> blött eller kallt för ett långlopp (+3 grader
> och snöblandat regn vid starten för er som inte
> var där)

+1 på den

Mörksuggejakten?
Finns en handfull sådana här filmer från Borlänge:

Notera att det inte finns något vattendrag som kan ha svämmat över för att orsaka det där, allt är "markvatten" som rinner undan.

Tillbaka
Topp