Mörksuggejakten?

Mörksuggejakten?
Öijer skrev:
-------------------------------------------------------
> Förra veckan hade jag problem med baksida av
> vänster lår som gav smärta både där och i
> ländryggen. Provade det där med att strecha
> (två gånger!) och blev bra.

Stretcha is the shit, helt säkert! Brukar försöka stretcha efter varje pass, annars vill inte gammelkroppen vara med alls. Men tydligen har jag stretchat ländryggen lite för dåligt ändå, trots att jag faktiskt kört extra med den.

Förra vintern trodde jag att jag dragit på mig en menisk-skada av all innebandy jag spelade (4-5 pass i veckan). Efter besök hos en sjukgymnast som vred, drog och tryckte som en galning visade det sig att problemet var otillräcklig stretchning. En månad senare var problemen helt borta. Och jag som hade hunnit gå och deppa ner mig ganska rejält. Inte skoj att paja knät när man har så många år kvar att leva (förhoppningsvis).

Mörksuggejakten?
Tack för den rapporten, Håkan!

När man är in på yr.no så verkar det som att det regnar hela tiden i Rättvik.

Kom gärna med en rapport till senare i dag/kväll!

Magnus

Mörksuggejakten?
Om någon behöver boende i Rättvik (ca 5km från centrum) från idag till imorgon så har jag ett litet rum att erbjuda för mycket billig peng... Jag bor med några kompisar istället och rummet gick inte att avboka =/
Ring 0sju0-30009sju9 vid intresse

Mörksuggejakten?
Såhär såg det ut på vidablick ikväll, precis efter övergången från asfalt... För övrigt så verkar det ju vara rätt mycket asfalt för att vara XC!
20090711002.jpg ht=544

Mörksuggejakten?
oJsan: XC är kort, detta är långlopp. Mörksuggejakten är känt för att vara ett ganska enkelt långlopp också. Hoppas det blir uppehåll imorrn, ser inte överdrivet dåligt ut på himlen. :)

Mörksuggejakten?
Ted_B skrev:
> Puh, tur att banan tål regn bra, undrar hur det sett ut annars ;)

Ja visst var det tur den tålde regn så bra. Såg knappt nån lera alls! Eller var det så att jag inte såg leran för all lera som satt i mina ögon?

Mörksuggejakten?
Med tanke på två veckors ösregn var banan förvånansvärt torr bitvis, klart att vissa partier var helt sjukt leriga och blöta, men ingen trodde väl att det skulle fritt från lera?

Är sjukt nöjd med mitt lopp, efter en axelfraktur för två månader sedan hade jag bara som mål att ta mig runt, något som jag också gjorde. Att köra motionsklass var ett bra sätt att hålla tempot nere de första milen :)

Mörksuggejakten?
Nu har jag hunnit samla tankarna lite efter dagens lopp. Resultatet blev detta blogg-inlägg: Tjurfäktning i Rättvik

51:a plats i H30 är en besvikelse, men är man trött, tragisk och sliten så kan man inte räkna med nåt annat.

Senast redigerad av en moderator:
Mörksuggejakten?
Första backen var ju... ja jobbig ;) men alltså första skogspartiet var ju bara för mycket... blev extra jobbigt på grund av att det regnade och mina glasögon ville hela tiden imma igen, såg knappt vart man skulle köra. Lervälligen på första partiet var episk, har aldrig cyklat i lera med den konsistensen och vatten pölarna var enorma...

Men kul var det, det fans partier där man bara skrattade och rullade på, fint som sjutton. Utsikterna och omgivningen var superfina, som sagt lite synd med vädret, jag med glasögon kände av det extra mycket när de immade, regnade eller bara stänkte ner en massa lera. Inte så att man hade någon torr och ren bit klädesplagg så man kunde torka av.

Kanske nästa år också....

//Piotr

Mörksuggejakten?
Daniel_E skrev:
> Ted_B skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Puh, tur att banan tål regn bra, undrar hur det
> sett ut annars ;)
>
> Ja visst var det tur den tålde regn så bra. Såg
> knappt nån lera alls! Eller var det så att jag
> inte såg leran för all lera som satt i mina
> ögon?

Hur kunde det sitta lera i dina ögon? Jag hade ju åkt och sugit upp allt.

Kul som fanken. Bra skyltat, rolig bana (om än lite för blöt för mina skills) och otroligt bra publik som stod och hejade i princip överallt där det gick att stå och heja.

Lite för lite med en slang som enda cykeltvättsmöjligheter kanske. Men det var en mindre detalj som de lätt kan fixa till nästa år.

Mörksuggejakten?
skaparn skrev:
> Hur kunde det sitta lera i dina ögon? Jag hade ju
> åkt och sugit upp allt.

Fan alltså, du har kört MTB i 3 månader och kör redan ifrån mig. Jag har ju ändå kört i tre år. Kanske dags att lägga ner det här projektet...

Vad fick du för sluttid?

Mörksuggejakten?
3:04. Du får nog en ny chans nästa år. Jag fick, oavsett hur många saker jag skulle vilja ha gjort bättre idag, mersmak på MTB-tävling.

Och som bevis för det där med leran tänkte jag vara lite egocentrisk och posta en ansiktsbild i tråden.

smutsnylle_kleiner.jpg

Mörksuggejakten?
Daniel_E skrev:
> Jag hoppas du har hållit på med
> uthållighetsidrott ett tag dock, för annars
> deppar jag ihop totalt. :-)

Jodå, jag cyklar lite landsväg. Så visst har jag trampat en del. Det var nog därför jag hade betydligt högre förväntningar på mig själv än så här. Men det fina är ju att de flesta tävlingar som vi alla kör hädanefter kommer vara torrare.

Mörksuggejakten?
Öijer skrev:
> Några bilder från tävlingen:
> http://oijer.blogspot.com/2009/07/bilder-morksugge
> jakten-2009.html

Kolla in andra bilden uppifrån i Öijers bild-serie. Där ser ni förklaringen till titeln på mitt blogg-inlägg om tävlingen (Tjurfäktning i Rättvik). Det är jag som är #324, och mitt röda skynke är Henrik "foxic" Dahlberg med #319. (Att han var klädd i gult för dagen gjorde ingen skillnad.)

Man ser verkligen hur jag stirrar på hans ryggtavla. :-)

Mörksuggejakten?
Min första MTB-tävlingen någonsin och i detta väder.. kunde ju ha slutat riktig besvikelse. =) Men tvärtom, det var en grymt rolig tävling! Jag hade gruvat mig en del för blötan men det var nog tack vare den som det gick så bra ändå (eftersom jag har mer teknik än flås).

Mörksuggejakten?
Första tävlingen för mig, gick hyfsat (strax över 4 timmar). Men jag måse säga att det var sjukt lerigt efter första backen och en allmänt vattensjuk bana efter en sisådär 400 åkare, eller vad det nu var som kom före mig. Gräspartierna kändes riktigt sugande och sega tyckte jag. Jag hade siktat under 4 timmar men efter krampkänning så fick jag slå av ordentligt sista milen tyvärr. Kanske drack eller åt jag för lite, nybörjarfel? Idag känns jag i alla fall inte alls så sliten som jag trodde och förutsatt att det inte regnat lika mycket till nästa år så borde ju tiden bil enkel att slå :-)

Loggen på sportstracker, den officiella tiden blev 4:06:01:
http://sportstracker.nokia.com/nts/workoutdetail/index.do?id=1257999

Mörksuggejakten?
Hatten av för alla 'motionärer' som tog sig runt, de är de riktiga hjältarna! :)

Fast jag tycker det är alldeles för lite bilder... ;)

Mörksuggejakten?
skaparn skrev:
> 3:04. Du får nog en ny chans nästa år. Jag
> fick, oavsett hur många saker jag skulle vilja ha
> gjort bättre idag, mersmak på MTB-tävling.
>
> Och som bevis för det där med leran tänkte jag
> vara lite egocentrisk och posta en ansiktsbild i
> tråden.
>
> http://i424.photobucket.com/albums/pp321/skaparn/C
> ykel%20misc/MS2009/smutsnylle_kleiner.jpg

var/är det du som körde på en snakebike?

Mörksuggejakten?
Jensen skrev:
>
> var/är det du som körde på en snakebike?

Hmm, det faktum att jag inte vet vad en snakebike är får mig att gissa på att det inte var jag.
Cyklade på en titan-MTB, utan loggor.

Mörksuggejakten?
Men jo, jag vill infoga en sak i den här tråden. Och det är min känsla efter att ha kört Mörksuggan och sett hur eliten, aka Öijer, Micke S med flera, kör. Eller ja, sett är väl överdrift, ett par ryggar innan Vidablick var väl ungefär vad jag "såg". Men hur som. Jävlar vad bra ni kör. Det är vackert att se. Jag blir väldigt inspirerad att lära mig köra (nästan) lika snabbt, bra, snyggt, snabbt igen och ja, snyggt igen.

Kudos!

Mörksuggejakten?
skaparn skrev:
> Jensen skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> >
> > var/är det du som körde på en snakebike?
>
>
> Hmm, det faktum att jag inte vet vad en snakebike
> är får mig att gissa på att det inte var jag.
> Cyklade på en titan-MTB, utan loggor.

snakebike är/var ett cykelmärke, en hoj med titanram, såldes ursprungligen av kim eriksson som hänger lite här på happy. såg ut som en sådan hoj, köpt nyligen?

tycker bara att det är kul att få se en sådan hoj ibland, känner kim väl o minns hur fina hojar det var.

Mörksuggejakten?
42Hz skrev:
> Hatten av för alla 'motionärer' som tog sig
> runt, de är de riktiga hjältarna! :)
>
> Fast jag tycker det är alldeles för lite
> bilder... ;)

Några före/efter-bilder från en sliten men glad motionär:

20090712001.jpg ht=240
20090712.jpg ht=240

Strax innan start höll sig de flesta under tak pga. duggregnet.

20090712006.jpg ht=240
20090712008.jpg ht=240

Tomma vattenflaskor men motsvarande vikt i lera på cykeln...

20090712003.jpg ht=240

"Lerinpackning - för ökat välbefinnande och bättre blodcirkulation"

Mörksuggejakten?
42Hz skrev:

Tack tack.

Mörksuggejakten?
42Hz skrev:
>

Jag tar åt mig och tackar!

Detta var min första runda på över 5mil i skog och då är det ju perfekt att hoppa på en dryg runda på 7mil med mängder av lera.

Efter 4mil tog jag helt slut, hade inte ens kraft att knappa fast skorna i pedalerna och gick varenda uppförsbacke.

Efter ytterliggare nån mil, så fick jag allvarliga kramp-attacker, låg i spåret och vred mig av smärta. Jag skulle fan inte ge upp, tog det lungt vid kommande vätske kontrollerna, åt bullar, bananer och drack massor.

Det gjorde susen!
Efter 5 mil kände jag krafterna komma tillbaka och jag kunde efter 6mil klara av de flesta backar och tog mig till slut imål.

tid : 5:20 ca.
Det var lätt det jobbigaste jag gjort någonsin.

Mörksuggejakten?
Tänkte bara dela med mig av informationen från min gpsklocka, lite kul att kika på faktiskt!
Gå in på min hemsida www.JesperAndersson.tk och klicka på "Multisport" så ligger dem på höger sida. Bara att ladda ner google earth först. Det gör man gratis här: http://earth.google.com/download-earth.html
Måste säga att alla som tog sig i mål igår(och som starta och inte tog sig i mål) var grymt duktiga oavsätt tid för målgång!

Mörksuggejakten?
Här är några få bilder från jakterna. Först två åkare från Lilla... Har ingen aning om vad det är för några...
ms001.jpg ht=544

ms002.jpg ht=544

Ut från travbanan Mörksuggejakten.
ms003.jpg ht=272

Undertecknad vid målgång. En eloge till killen bakom som gav mig en bra rygg nånstans vid loppets mitt (?). Han gick dock omkull, rakt in i ett träd, men dök sedan upp strax innan mål och var nära nog förbi. Ingen bragd att köra ikapp undertecknad men ändå starkt kört efter en skaplig vurpa!
ms004.jpg ht=544

Senast redigerad av en moderator:
Mörksuggejakten?
Årets upplaga av Mörksuggejakten var mitt första lopp någonsin på MTB, och jag måste säga att det nog var bland det roligaste jag gjort! Vet inte om det var tack vare eller trots leran men känslan de 3 timmar 49 minuter och 37 sekunder som jag officiellt var ute på banan var nästan konstant cykelglädje. Möjligen undantaget Vidablicksbacken och några av knixarna på slutet där mjölksyran blev påtagligare än euforin. Verkligen en underbar bana! Det blir definitivt fler av både Mörksuggor och långlopp på MTB.

Jag kan bidraga med lite bilder från en publikkamera också:

Toppen närmar sig (Vidablicks-)toppen.
Bergsprisvinnare.jpg

Jagandeklunga.jpg

Undertecknad försöker spurta i målområdet:
Tari.jpg

Och så en snorig målgång :).
Iml.jpg

//Kristin

Tillbaka
Topp