Mörksuggejakten

jojjeG

Ny medlem
Mörksuggejakten
Nu är jag anmäld till Mörksuggejakten! Hoppas att jag får vara frisk till skillnad mot Lida Loop :( Någon som har erfarenhet av loppet? Jag kommer åka upp fredag kväll den 9 juli så om någon tycker det verkar som en bra idé att slänga med sin cykel är det bara att höra av sig. Utgår från Solna.

Glad midsommar!
George

Mörksuggejakten
Förra året var det blötare än blötast!! Vi i karlstadsällskapet samlade på oss en avkörd lillklinga, en avkörd kedja och en kallsup efter en flygtur över styret. Inte illa pinkat för fyra personer.

Mörksuggejakten
Lite blött ifjol som sagt, dock var Bockstensturen ännu blötare. I år blir det torrt och fint! Start inne i bandyhallen istf travbanan är ett nytt inslag. Startbacken upp till Vidablick blir kvar sen är det bata att gasa på på grusvägar och snabba stigar. Inga tekniska partier.

Mörksuggejakten
Åkte igenom banan igår lördag. Det var lite småpölar efter Vidablick men inget som eg. stör.
Faktum är att det var lite blötare än jag förväntat mig. Dock är det inget att haka upp sig på då man med hyfsad teknik kan kryssa mellan dessa små blöthål. Jämför man med förra årets tävlingsbana så är det rena öknen;-)

Det enda problem vi hade var väl att vi åkte ut på årets varmaste dag! Blev tvugna att ladda om med en fika i Nittsjö.

Om det inte regnar konstant i 5 dagar (ungefär som förra året) så kan man säga att det blir en lätt bana som vanligt.

Mörksuggejakten
Någon som vet var den fjärde vätskekontrollen är? Av PM kan man lista ut att det finns vätska vid Nedre Gårdjö, Östbjörka samt Västberg. Men var är den fjärde?

Mörksuggejakten
Jag vill minnas att det brukar vara vätska strax efter första stigpartiet ner från Vidablick, borde vara nånstans i närheten av 15km-markeringen. Men jag kan ha fel.

Mörksuggejakten
cerro skrev:
-------------------------------------------------------
> Läste precis att Gustav Larsson kommer köra.
> Vinner han över Wengelin eller vad tror ni?

Det är jag övertygad om. Han har ett helt annat slätdrag och sitter bara tekniken i från forna dagar så vinner han.

Mörksuggejakten
Tror att Gustav har rätt bra teknik fortfarande!
x2_1c45c16

Mörksuggejakten
I PM för mörksuggan står att motionsklassen startar 5 min efter tävling. Ngn som vet om så är i praktiken också? eller släpps alla samtidigt?

Undrar inte för att jag ambition att hänga på Gustav Larsson i tävlingsklassen.... :-) Snarare av utebliven träning/form sista veckorna och ren snålhet för plånboken :-)

Mörksuggejakten
Om någon undrar hur jobbig backen upp till Vida Blick är så klippte jag ut en talande bild från min pulsklocka från förra året.

10 minuter jämna plågor...

Mörksuggejakten
Jag tänkte köra ett varv eller två på SM-banan imorgon i samband med att jag hämtar ut nummerlappen till Mörksuggan. Är banan fullt markerad? Är den lätt att hitta? Är det olika banor för veteraner och elit (och ser jag i så fall vilken som är vilken)?

Massor med frågor. :-)

Mörksuggejakten
Den är bra markerad och lätt att hitta runt, röda pilar för XC, starten går på samma ställe som målgången på Suggan, upp för gräsbacken i riktning mot flaggstängerna.
Det är nästan samma bana, eliten har lite längre bara, man åker över en bro med en stor sten mitt på alldeles efter att banan lämnar stadion, eliten fortsätter upp för backen på motionsspåret och vi gubbar svänger höger in i skogen efter bron, kartor finns på http://www.mtbsm.se Testa elitens extra slinga oxå, en riktigt häftig utförslöpa där, men ta de lite lugnt utför om du testar ;)

Mörksuggejakten
cerro skrev:
> Läste precis att Gustav Larsson kommer köra.
> Vinner han över Wengelin eller vad tror ni?

Jag tror Gustav vinner över alla...
Han avgör i Vidablickbacken, möjligen redan innan till och med...
=D

Mörksuggejakten
Ska bli kul att se hur banan ser ut när det inte regnat två veckor i sträck som i fjol :). Hade fruktansvärt roligt på Mörksuggan förra året. Är inte lika vältränad nu men tror att jag får kul ändå. Hoppas på en tid runt 3:45.

//Kristin

Mörksuggejakten
clnr skrev:
> Tror att Gustav har rätt bra teknik fortfarande!

Bilden är helt klart ett montage! Det där är inte några tempoben!

;-)

Mörksuggejakten
Han stack redan vid bergspriset. Wengelin och Dahlström var sista killarna som fick ge sig med 100 meter kvar. Efter målgång hade Gustav sagt att hans chans var att få lucka direkt, och det lyckades han också med...

Mörksuggejakten
Skickar några bilder från dagens Mörksuggejakt. Gustav drog ifrån alla i backen upp till Vida Blick och körde sen solo hela vägen... Första gången jag ser en MTB-vinnare i Saxo Bank kläder!

Bilagor

• Gustav vann Mörksuggan 2010 (2).JPG
    Gustav vann Mörksuggan 2010 (2).JPG
    136.6 KB · Besök: 64
  • Gustav vann Mörksuggan 2010 (3).JPG
    Gustav vann Mörksuggan 2010 (3).JPG
    126.2 KB · Besök: 62
  • Gustav vann Mörksuggan 2010 (4).JPG
    Gustav vann Mörksuggan 2010 (4).JPG
    126.4 KB · Besök: 73
  • Gustav vann Mörksuggan 2010.JPG
    Gustav vann Mörksuggan 2010.JPG
    116.2 KB · Besök: 47
Mörksuggejakten
Då har man åkt sitt första mtb långlopp. strax över 3h 10 min får man vara nöjd med. Benen var riktigt pigga, synd att ryggen sa ifrån lite, sen fick jag för första gången någonsin kramp i armarna med ca 15 km kvar.

Mörksuggejakten
gzon skrev:
> Vad kör Gustav för cykel? Ser inte ut som en
> Specialized om Saxo Bank sponsras av i alla fall.

Han åkte på en Pitpro.

Mörksuggejakten
Det var tur med vädret i årets Mörksugga dessutom, vid ~15:30 kom det en åskskur som på 15min 'gav' 7,5 mm över Rättvik.
Sedan har det regnat en hel del till, totalt 17mm, men nu har det slutat, molnen har börjat lätta och tom regnbågen har varit synlig över Siljan.

/Håkan

Mörksuggejakten
Jensen skrev:
> inte för att det ä nå fel på pitpro.

de lider av allebike-syndromet, säkerligen fina cyklar men loggan gör att det inte går att ta dem riktigt på allvar.

Mörksuggejakten
fredrikw skrev:
> Jensen skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > inte för att det ä nå fel på pitpro.
>
> de lider av allebike-syndromet, säkerligen fina
> cyklar men loggan gör att det inte går att ta
> dem riktigt på allvar.

ja, o det är inte SÅ svårt att finna ramarna direkt från asien.

Mörksuggejakten
Jensen skrev:
> fredrikw skrev:
> -----
> > Jensen skrev:
> >
>
> > -----
> > > inte för att det ä nå fel på pitpro.
> >
> > de lider av allebike-syndromet, säkerligen
> fina
> > cyklar men loggan gör att det inte går att ta
> > dem riktigt på allvar.
>
>
> ja, o det är inte SÅ svårt att finna ramarna
> direkt från asien.

Köp Rivette då, samma ram men annan lack. Allebike-syndromet kan ju inte stämma då de inte är ifrån Asien. Är ju gjorda i Italien efter Allebikes önskemål, inte bara inköpta.

Mörksuggejakten
cerro skrev:
> Jensen skrev:
> -----
> > fredrikw skrev:
> >
>
> > -----
> > > Jensen skrev:
> > >
> >
>
> >
> > > -----
> > > > inte för att det ä nå fel på pitpro.
> > >
> > > de lider av allebike-syndromet, säkerligen
> > fina
> > > cyklar men loggan gör att det inte går att
> ta
> > > dem riktigt på allvar.
> >
> >
> > ja, o det är inte SÅ svårt att finna ramarna
> > direkt från asien.
>
> Köp Rivette då, samma ram men annan lack.
> Allebike-syndromet kan ju inte stämma då de inte
> är ifrån Asien. Är ju gjorda i Italien efter
> Allebikes önskemål, inte bara inköpta.

jajo, synd bara att de fröstör dem med lack o dekal som ser ut att vara gjort i paint 1997 eller nått :D men har väl inte med trådämnet o göra.

nån som såg om de nämnde nått om det på sporten ikväll? och nån som vet om gustav ska köra SM?
på bilderna ser det även ut som om han kör lvg skor och speedplay lvg pedaler :D

Senast redigerad av en moderator:
Tillbaka
Topp