Mot sub3 Cykelvasan

Mot sub3 Cykelvasan
Håller med @MagerValp ! Det är olika världar att cykla stig med "snabba" däck respektive greppiga däck. Man har inte samma däck på stig som på CV. Eller, nu råkar jag ha just sådana däck på stig men då har jag gått och blivit någon form av solskenscyklist och sen sitter jag och gnäller på greppet till den grad att @MagerValp lånat mig ett par däck (som inte kommit på cykeln på ett helt år typ...). Nåväl, det var ett rejält sidospår!

Det jag ville säga var att jag har effektmätare på både lvg, grus och mtb och för mtb är det i princip bortkastad information om man cyklar stig. Inga stigar är så snälla att man kan ligga på någon form av jämn procent av ftp mer än i några sekunder i stöten imho. Effekten säger ganska lite om totala arbetet.

För min del utvecklade jag tekniken genom att följa snabbare cyklister på stigen via gruppcykling. Dels får man då bita i ordentligt hela tiden, men samtidigt ser man vad som är möjligt och vilka spår som är effektivast etc. Typiskt är att man ligger efter någon som gör ett annat linjeval än man själv gör, varefter man ser vilket av valen som var bäst och därigenom utvecklas ens åkning.

Efter att jag cyklat några år i skogen gick jag på lvg, för att därefter cykelträna någorlunda seriöst utan att cykla mtb. När jag sen ibland cyklat mtb de senaste åren har det gått ganska snabbt givet att jag fått helt andra ben och lungor vilket gjort att fysiken mer matchat tekniken kanske man kan säga. Efter ytterligare ett par år av mer moderat cykelträning är jag nu tillbaks till ett läge där jag mer förlitar mig på teknik än ren kraft i skogen, men det känns som mycket av det man haft med sig genom åren sitter kvar och att en tekniskt duktig cyklist ofta kan köra mycket mer snålt än en som är mer "bara ben" när terrängen är mer teknisk. Man ser väldigt fort på sina medcyklister om de har finess över hinder och genom svängar och annat, och jag tror tekniken ger massor av fördelar om det kommer till mtb-lopp som är mer tekniska än typ CV.

Så, tipsen är nog att inte stirra sig blind på effektsiffror utan mer hålla sig till puls eventuellt, samt att det ger massor att cykla med andra cyklister när det kommer till teknikutveckling.

Mot sub3 Cykelvasan
Som komplement till svaret från @n3wton, så skulle jag också tipsa om att åka när du åker bakom andra cyklister av liknande färdighet, utmana dig då också genom att inte följa i samma spår utan att där du kan välja alternativspår.
Tränar du på det så hittar du möjligheter att köra om (gör åkaren framför misstag så har du förhoppningsvis omkörning klar), du tränar på att klara av olika spårval och det ger dig i många fall också en bättre uppsikt över spåret framåt.

Mot sub3 Cykelvasan
Min högst personliga åsikt är att trygghet skapar förutsättning för snabb teknikutveckling. På med ett par rejäla endurodäck, eller iaf lite kraftigare stigdäck, med en gummiblandning som ger bra grepp på rötter och hällar här på våren. Det kommer gå långsammare, men min känsla är att säkerheten man bygger upp har man med sig när man byter tillbaka till rejsigare däck.

Samma resonemang går att applicera på geometri och dämpning, men det kräver ju i praktiken en cykel till.

PS: Förutsätter också att du har dropper på cykeln, annars är det givet.
Endast en cykel KTM scarp prime xc/xcm utan dropper och Ogrova däck med Ray/Ralph eller Trenno x2 🤘uppgraderings stopp för iår🫣😅

Mot sub3 Cykelvasan
Som komplement till svaret från @n3wton, så skulle jag också tipsa om att åka när du åker bakom andra cyklister av liknande färdighet, utmana dig då också genom att inte följa i samma spår utan att där du kan välja alternativspår.
Tränar du på det så hittar du möjligheter att köra om (gör åkaren framför misstag så har du förhoppningsvis omkörning klar), du tränar på att klara av olika spårval och det ger dig i många fall också en bättre uppsikt över spåret framåt.
Jo jag märkte på sista loppet i fjol när jag låg bakom någon som va bättre än mig tekniskt och då gick det ju bra gemfört med varv 2 när jag körde samma parti själv . Men letat efter lite grupper och folk här man kanske kan åka bakom 🤩

Tillbaka
Topp