Mötande bilar slänger på helljus

När solnedgången är lång och mötande trafik är i skuggiga partier är det gott med mötande halvljus. Men det fattar inte nötterna i Brüzzel. Ej heller alla biltillverkare.

bojsänke skrev:
-------------------------------------------------------
> T skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > > Jag rodde att godkända varselljus varit ett
> > > godkänt alternativ till halvljus vid
> körning
> > i
> > > dagsljus och bra sikt hela tiden?!
> >
> >
> > Ja, ofta i form av dimljus fram. (vilka ej får
> > kombineras med halvljus, vilket typ 80% av alla
> > bilister ändå struntar i)
>
> Dim- eller parkeringsljus är inte samma sak som
> varselljus.
> Dimljuset är det undre och varselljuset är det
> övre:
>
> http://atechmotor.com/images/led_tagfahrlicht_ford
> _focus_rs_12203_1_z1(2).jpg
> edit: bah, fel bild.

Jovisst är det så, jag bara menade att många använder dimljuset som ett slags varselljus, när man inte använder det i just dimma eller kraftigt snöfall.

Så här såg förresten varselljus ut på 70-talet :)

varselljusetsvnner.jpg

De gula i mitten var populära tillbehörsljus, medan det som lyser ovanför blinkers var Volvos eget varselljus, med 21 Watt, jämfört med parkeringsljusets milda 5 Watt.

Lars.E skrev:
> Intressanta teorier om bilars belysning i denna
> tråd.
> Kanske lever jag kvar i det förflutna? Eller i en
> annan värld än vissa i denna tråd?
> Men hur är det egentligen med de olika lagarna om
> bilars belysning i olika siktförhållanden i
> Sverige?
> Och hur var det med Tyskarnas statistik som väger
> miljövinster av släckt belysning mot den ökade
> säkerheten med tänd belysning?
> Som sagt... Kanske är det jag som inte hänger
> med i utvecklingen här?
>
> För övrigt är det väl bara att bita ihop om
> man blir bländad när man själv syns sämre än
> nödvändigt... oavsett färdsätt.

Jag svarar ja på alla frågor.

Varselljus eller inte dagtid kan jag tycka är skitsamma. Att däremot inte tända det så fort det skymmer minsta lilla eller solen står lågt är ett stort problem, precis samma sak TS gjort sig skyldig till för övrigt :)

Bara det tycker jag är anledning nog att kräva att det alltid är tänt, då går det inte att glömma att tända det.

Några gram reflextejp kanske? Kräver inga batterier, är inte stöldbegärligt, kräver nästan inget underhåll (tja, är cykeln insmord med lera behöver tejpen torkas av) och syns bättre än de flesta billiga lysen. Finns i massor av färger om du vill vara diskret o ha tejp i samma färg som ramen.

Låt dig inspireras i den här tråden:
http://happymtb.org/forum/read.php/1/1018819

hm skrev:
> alla raggartomtar
> som kör med varselljus istl för halvljus på
> bilen.
> undra om dom tror att deras saab eller vw blir en
> cool sportbil bara för dom lyser med andra lampor
> ? :)

+1, det där är ett väldigt mystiskt beteende tycker jag.

Oskar skrev:
> hm skrev:
> -----
> > alla raggartomtar
> > som kör med varselljus istl för halvljus på
> > bilen.
> > undra om dom tror att deras saab eller vw blir
> en
> > cool sportbil bara för dom lyser med andra
> lampor
> > ? :)
>
>
> +1, det där är ett väldigt mystiskt beteende
> tycker jag.

Eller så sparar man på halvljuset tills det blir mörkt.
Dimljuset kan man ha på dan, då det ändå inte lyser upp nån dimma.

Det är väl lite som när man började använda hjälm. För min del var det väldigt sent och jag tyckte inte att det behövdes. Nu känner jag mig som en komplett idiot om jag cyklar utan hjälm.

Att börja använda lampor så fort det skymmer har också blivit en bra vana. Man blir såååå mycket bättre bemött (eller vad man ska kalla det) av bilister, som släpper fram en och behandlar en som en medtrafikant på ett helt annat sätt. En liten sketlampa är mycket bättre än ingen och kan alltid sitta på cykeln. Lite reflextejp här och där är inte dumt heller. Gärna lågt placerad så att även halvljus "når upp" på avstånd.

För övrigt tycker jag som icke bilförare att det är likadant med fotgängare och andra cyklister som är reflex- eller lamplösa. De tror att de syns för att för att de ser själva, men så fan heller. Så fort man själv har en lampa av någorlunda magnitud så blir det snarast svårare att se andra som inte har lyse, även i stadstrafik.

----------

Förresten är det ingen jävel som kör med ljuset på under dagtid i Tyskland, vad jag har sett under mina vistelser där. Men å andra sidan kör bilisterna betydligt aggressivare och "vaknare", så jag vet inte om det är ett problem. Det är sällan som folk ens går mot rött i städerna eftersom man riskerar att bli påkörd av nån effektiv herre i övre medelåldern som är helt inne i att hålla koll på andra bilar för att kunna hålla hög fart. Lustigt nog känns det inte besvärande heller, även om jag skulle ha surnat till över samma sak i Sverige. Vi är betydligt mer beskyddande och därför invaggade i nån slags (falsk) säkerhet som verkar får folk att slöa till och tappa fokus. Jag tänker till exempel på alla idioter till fotgängare som bara går rakt ut i gatan med näsan i luren och hörlurar på, utan att ens vrida på huvudet. "Jag har ju företräde" hjälper inte när man ligger död.

jonja skrev:
> Att som det var nu, jag får cykla i
> 80m rätt otrevligt helljus där jag själv får
> svårt att se mina eventuella hinder, känns mer
> som, aha en olaglig cyklistjävel, honom ska vi
> sätta dit.

Sätta dit blir ju fel, då det är olagligt att blända andra i trafiken.

johan44 skrev:
> poängen är att lyse gör färden säkrare även
> dagtid. Det insåg tyskarna under andra
> världskriget, Sverige lagstiftade om lyse på
> dagen för bilar 1977 och vem vet, en vacker dag
> kanske man inte får konstiga kommentarer om att
> man glömt lyset på på sin cykel på dan :)

Det är möjligt att en tyskarna kom på det då, men har i alla fall inte haft någon lag om det (vad jag känner till) under delar av senare 1900-tal. Det var inte ovanligt att de ljustutade på svenska bilar som körde med ljus på under dagtid.
Nu tror jag de har en lagstiftning om ljus, men man ser fortfarande bilar utan ljus.

Fältprästen skrev:
> Nu tror jag de har en lagstiftning om ljus, men
> man ser fortfarande bilar utan ljus.

Senast i höstas hade ~90% av alla bilar släckta ljus under dagtid, vad jag kunde se. Men lagändringen kanske kommit alldeles nyss?

Eller kan det vara så att det skiljer sig mellan olika provinser? Jag var mest nere och härjade i Bayern där de verkar allmänt patriotiska och tyskovänliga;-)

1888 skrev:
> Eller så sparar man på halvljuset tills det blir
> mörkt.
> Dimljuset kan man ha på dan, då det ändå inte
> lyser upp nån dimma.

Det är ganska vanligt att man ser bilar med både och. Många tror t.o.m. att det är lagligt när man klagar på deras beteende.
Extra ultracoolt bland blöjraggarna.

Jag sliter inte jättemycket på mitt körkort eftersom jag inte har någon egen bil. Den största behållningen jag har haft av den utbildningen var att jag insåg hur otroligt dåligt jag syns som cyklist om det har börjat skymma och jag saknar lyse.

trib skrev:
> Jag sliter inte jättemycket på mitt körkort
> eftersom jag inte har någon egen bil. Den
> största behållningen jag har haft av den
> utbildningen var att jag insåg hur otroligt
> dåligt jag syns som cyklist om det har börjat
> skymma och jag saknar lyse.

Så sant! Gäller även fotgängare. Jag tror att bristen på förståelse för detta tyvärr är ganska vanlig bland personer som aldrig kör bil själva. Skit samma vem som har rätt eller fel, vill man överleva måste man synas.

Skogling skrev:
> Är du på riktigt?

Minst lika riktig som de som startar förbehållslösa hyllningstrådar om tillbehör de egentligen tycker är rena skiten.

T skrev:
> bojsänke skrev:
> -----
> > T skrev:
> >
>
> > -----
> > > > Jag rodde att godkända varselljus varit
> ett
> > > > godkänt alternativ till halvljus vid
> > körning
> > > i
> > > > dagsljus och bra sikt hela tiden?!
> > >
> > >
> > > Ja, ofta i form av dimljus fram. (vilka ej
> får
> > > kombineras med halvljus, vilket typ 80% av
> alla
> > > bilister ändå struntar i)
> >
> > Dim- eller parkeringsljus är inte samma sak
> som
> > varselljus.
> > Dimljuset är det undre och varselljuset är
> det
> > övre:
> >
> >
> http://atechmotor.com/images/led_tagfahrlicht_ford
>
> > _focus_rs_12203_1_z1(2).jpg
> > edit: bah, fel bild.
>
> Jovisst är det så, jag bara menade att många
> använder dimljuset som ett slags varselljus, när
> man inte använder det i just dimma eller kraftigt
> snöfall.
>
> Så här såg förresten varselljus ut på
> 70-talet :)
>
>
>
> De gula i mitten var populära tillbehörsljus,
> medan det som lyser ovanför blinkers var Volvos
> eget varselljus, med 21 Watt, jämfört med
> parkeringsljusets milda 5 Watt.

De gula, rektangulära varselljusen gör mig nostalgisk! Minns att farsan hade sådana på vår franska raggarbil, en svart Peugeot 404. Allt var bättre förr!

> Sätta dit blir ju fel, då det är olagligt att
> blända andra i trafiken.

Kanske tyckte han att jag var tvåfaldig lagbrytare? Jag ratade nämligen den smala och kassa trottoar som är utpekad cykelbana på den här lilla 30-sträckan. Jag håller alltid minst 30 här för att inte obstruera, och det funkar ju jättebra så länge bilarna håller sin gräns, vilket inte alltid görs.
Tycker de är komiska, de förarna. De kommer ifatt mig, för att de struntar i fartgränsen, och sen blir de sura för att jag cyklar på vägen i föreskriven maxfart, och blockerar vägen pga den täta förekomsten av mittrefuger.

jonja skrev:
> > Sätta dit blir ju fel, då det är olagligt
> att
> > blända andra i trafiken.
>
> Kanske tyckte han att jag var tvåfaldig
> lagbrytare? Jag ratade nämligen den smala och
> kassa trottoar som är utpekad cykelbana på den
> här lilla 30-sträckan. Jag håller alltid minst
> 30 här för att inte obstruera, och det funkar ju
> jättebra så länge bilarna håller sin gräns,
> vilket inte alltid görs.
> Tycker de är komiska, de förarna. De kommer
> ifatt mig, för att de struntar i fartgränsen,
> och sen blir de sura för att jag cyklar på
> vägen i föreskriven maxfart, och blockerar
> vägen pga den täta förekomsten av mittrefuger.

Ekvägen? Där är ju bilvägen det enda alternativet, Trottoaren är ju löjligt smal och dålig.

jonja skrev:
> ... Jag håller alltid minst
> 30 här för att inte obstruera, och det funkar ju
> jättebra så länge bilarna håller sin gräns,
> vilket inte alltid görs.

Menar inte att märka ord, men menar du verkligen att du cyklade i "minst 30" utan lyse (du skriver faktiskt "alltid"), i skymning? Om det är så förstår jag mycket väl att föraren blir upprörd, att sedan blända med helljus hela vägen tills ni möts är lite korkat.

Dels verkar det lite som att du faktiskt inte har någon större erfarenhet av hur dåligt cyklister/fotgängare/whatever utan lyse syns i skymning inifrån en bil. Det finns en del saker att oroa sig för i trafiken, en av dessa är att man utan egen skuld, varken moraliskt eller juridiskt, skulle köra på någon. Kan bara tala för mig själv, det hade malt länge i mitt huvud. T.ex. om det skulle vara beckmörkt ute och någon cyklist utan lyse skulle köra ut rakt framför en hade jag fått ångest även om inget hade kunnat skyllas på mig (har varit väldigt nära någon gång). Det är en anledning till att jag blir irriterad/upprörd när t.ex. cyklister syns dåligt i skymning/mörker, lite bakvänd reaktion men det är så de flesta reagerar. Jämför t.ex. med ett barn som envisas med att springa ut på en väg (utan att något händer), till slut skulle de flesta föräldrar bli irriterade även om det är oro som orsakar den reaktionen.

Men återigen, att blända en lång sträcka är inte smart, men att cykla utan lysa är inte heller direkt smart.

Tribeca skrev:
> jonsal skrev:
> -----
> > Sedan finns det säkert de som gör det
> > för att jävlas också på samma sätt om det
> > kör om för nära och sprutar spolarvätska
> osv
> > och det är ju naturligtvis ett ofog som inte
> > skall accepteras.
>
>
> Apopå bilister som sprutar spolarvätska. Blev omkörd av en vit hantverkarbil i stadsmiljö som
> sprutade spolarvätska (han missade...) mot mig. Spurtade ikapp och vid nästa rödljus vrålade
> jag "JÄ**A TOMTE" in genom den öppna rutan. Sen drog jag snabbt vidare...
>
> Moget? Nej! Kändes det bra efteråt? Ja!

Där kan man ha nytta av en vattenflaska med valfritt innehåll. Det får gärna vara sportdryck, typ. Men vatten går också bra. Man tar helt enkelt vad man har så att säga.

Jodå, jag har god erfarenhet av hur det ser ut inifrån en bil. Varför skulle han bli upprörd av att jag gör 30 på en 30 väg? Och det var inte 'beckmörkt', försommarkväll du vet, himlen ganska ljus, han såg mig tillräckligt bra för att veta när han skulle slå på helljuset. Och risken var noll för att jag skulle hamna framför hans huv, det fanns ingen möjlig vänstersväng för ngn av oss.

Men vad är problemet... Skaffa lampor!
Om man glömmer dem så ofta att det är ett problem så köp en uppsättning till varje cykel och låt dem sitta där. Lägg dem i fickan när du kommit fram och låt dem sitta kvar när du kommer hem.

Är det här tråden för vita kränkta mamils?

Du cyklade utan lyse, på bilvägen, i skymningen. Känn dig glad över att du slapp va inblandad i en olycka. Och använd lyse nästa gång. Skulle du ha glömt lyset kan det nog vara smart att nyttja den anvisade cykelbanan. (även om den är dålig)

jonja skrev:
> Jodå, jag har god erfarenhet av hur det ser ut
> inifrån en bil. Varför skulle han bli upprörd
> av att jag gör 30 på en 30 väg? Och det var
> inte 'beckmörkt', försommarkväll du vet, himlen
> ganska ljus, han såg mig tillräckligt bra för
> att veta när han skulle slå på helljuset. Och
> risken var noll för att jag skulle hamna framför
> hans huv, det fanns ingen möjlig vänstersväng
> för ngn av oss.

Du verkar inte ha läst hela mitt inlägg, och du gör självklart som du vill. Men att cykla i 30 i skymning utan lyse utan minsta förståelse för att bilister reagerar känns lite attitydigt.
Har man som princip att ha lyse när det mörknar/är mörkt är det inte jättesvårt. Jag har t.ex. reservbatterier till lampan, och reservdiod omutifallatt. Och skulle jag "tvingas" använda dioden hade jag cyklat ganska försiktigt.

EDIT: Kom lite inlägg emellan.

Senast ändrad:
theBrand skrev:
> ... vita kränkta mamils ... bilväg ...

Nej, det är tydligen idiotbingo. Du gav mig precis en full rad.

me.I.am skrev:

> Men att cykla i 30 i
> skymning utan lyse utan minsta förståelse för
> att bilister reagerar känns lite attitydigt.

Förstår ädnå inte vad det har med ekvationen att göra. Hur ska han kunna avgöra min hastighet från mötande riktning från 80m håll? Och vilken hastighet skulle vara tillräckligt låg för att inte göra bilisten irriterad enl dig?

jonja skrev:
> me.I.am skrev:
>
> > Men att cykla i 30 i
> > skymning utan lyse utan minsta förståelse
> för
> > att bilister reagerar känns lite attitydigt.
>
> Förstår ädnå inte vad det har med ekvationen
> att göra. Hur ska han kunna avgöra min hastighet
> från mötande riktning från 80m håll? Och
> vilken hastighet skulle vara tillräckligt låg
> för att inte göra bilisten irriterad enl dig?

Hastigheten är inte det viktiga i sammanhanget. Just att han inte kan avgöra din hastighet är om något ytterligare en anledning att som bilist bli orolig och irriterad.

jonja skrev:
> me.I.am skrev:
>
> > Men att cykla i 30 i
> > skymning utan lyse utan minsta förståelse
> för
> > att bilister reagerar känns lite attitydigt.
>
> Förstår ädnå inte vad det har med ekvationen
> att göra. Hur ska han kunna avgöra min hastighet
> från mötande riktning från 80m håll? Och
> vilken hastighet skulle vara tillräckligt låg
> för att inte göra bilisten irriterad enl dig?

Återigen, jag har inte försvarat denna bilists bländande, som jag skrev i tidigare inlägg.
Jag förstår att hen reagerar men alltså inte själva reaktionen. Jag noterar också att du inte verkar ha minsta lilla förståelse för att bilister reagerar i en sådan situation, och, återigen, menar inte just att blända under lång sträcka.

Som bilist kan/bör man kunna bedöma hastighet på mötande objekt, det sitter i ryggmärgen. Inte exakt självklart men en cyklist i 30 upplevs som ganska snabbt, speciellt om man först inte sett den p.g.a. dåligt lyse, och den helt plötsligt "dyker upp". Hur ska bilisten kunna veta att du har koll? För att du cyklar i 30 utan lyse?
Samt, du skrev också att du fick svårt att se själv p.g.a. helljuset, då kan det inte ha varit alltför ljust.

EDIT: andra inlägg emellan -> la till citat.

Senast ändrad:
Vi pratar alltså fortfarande om En enskild händelse? Där TS En gång inte haft lyse och En bil nöjde sig inte med att blinka, utan fortsatte med helljuset på?

Vi måste gå till botten med det här. Vem har gjort fel i trafiken, har båda gjort fel och i så fall lika mycket eller har en gjort mer fel än den andre? Känns också som att vi skulle behöva bilistens perspektiv, TS kan ju ha gett en vinklad bild av händelseförloppet.

Fredrik Z skrev:
> Vi pratar alltså fortfarande om En enskild händelse? Där TS En gång inte haft lyse och En
> bil nöjde sig inte med att blinka, utan fortsatte med helljuset på?

Men ärligt. Vad är det för fel på folk som åker runt och blinkar med helljuset? Fattar man inte att man bländar den man möter, eller? Å än värre inte "blinkar" utan bländar på.

Och vadå. Ska den som blir bländad börja kasta sten på den som bländar då, eller?

Rikspuckon, det var dem är och inget annat. Riktiga jävla fälgkors.

Det känns lite märkligt att just jonja som så intensivt i höstas och vintras har varit en av de mera framträdande deltagarna i Philipslampan-tråden (och vad jag minns äger minst ett eller två exemplar av denna nästan erotiskt förnämliga belysning) samtidigt är den som näst intill försvarar sitt beteende att cykla utan belysning i skymning...

T: kul att du är så observant! Men just nu har jag ingen Philips (efter att avyttrat den gamla och tvingats returnera den nya).

Min enda poäng i den här utskällda tråden är att jag tycker det är fel av bilen att tillrättavisa så kraftigt att jag själv får svårt att se, och att jag inte förstår drivkrafterna bakom det beteendet. Jag skulle aldrig göra så som bilist själv, även om jag tyckte cuklisten var värsta idioten. Är man stor och stark så ska man vara snäll också, ungefär, det är väl ett sentiment som de flesta kan ställa upp på?

Tillrättavisa är fine, med en blink, en kort tut, eller 'det är högertrafik här!' eller 'lyset!'. Men en som ligger på tutan i 30 sekunder när han ska ta sig förbi ett dubbelled, eller ropar 'det är högertrafik högertrafik högertrafik högertrafik högertrafik högertrafik här', såna tillrättavisningar är det inte många som gillar, ens här på happy.

Makten skrev:
> Fältprästen skrev:
> -----
> > Nu tror jag de har en lagstiftning om ljus, men
> > man ser fortfarande bilar utan ljus.
>
> Senast i höstas hade ~90% av alla bilar släckta
> ljus under dagtid, vad jag kunde se. Men
> lagändringen kanske kommit alldeles nyss?
>
> Eller kan det vara så att det skiljer sig mellan
> olika provinser? Jag var mest nere och härjade i
> Bayern där de verkar allmänt patriotiska och
> tyskovänliga;-)

"Från och med i dag ska alla nya typer av personbilar och lätta lastbilar vara utrustade med varselljus. För tunga lastbilar och bussar börjar samma regler gälla om 18 månader, i augusti 2012."
http://europa.eu/rapid/press-release_IP-11-133_sv.htm

_50.jpg

Airbus-A380-Crossing-The-Autobahn-At-Leipzig-Airport.jpg

spyshots_bmw_f10_m5_on_autobahn_near_munich_01.jpg

Nära München. :)

Dimljus fram ock positionsljus får köras med under dagtid så länge det inte bländar och undrar man varför bilister tänder helljus när man cyklar i mörker bör man nog krypa in i mammas mage och stanna där för där utgör man ingen fara för allmänheten

Pebben skrev:
> Tribeca skrev:
> -----
> > jonsal skrev:
> >
>
> > -----
> > > Sedan finns det säkert de som gör det
> > > för att jävlas också på samma sätt om
> det
> > > kör om för nära och sprutar spolarvätska
> > osv
> > > och det är ju naturligtvis ett ofog som inte
> > > skall accepteras.
> >
> >
> > Apopå bilister som sprutar spolarvätska. Blev
> omkörd av en vit hantverkarbil i stadsmiljö som
> > sprutade spolarvätska (han missade...) mot mig.
> Spurtade ikapp och vid nästa rödljus vrålade
> > jag "JÄ**A TOMTE" in genom den öppna rutan.
> Sen drog jag snabbt vidare...
> >
> > Moget? Nej! Kändes det bra efteråt? Ja!
>
> Där kan man ha nytta av en vattenflaska med
> valfritt innehåll. Det får gärna vara
> sportdryck, typ. Men vatten går också bra. Man
> tar helt enkelt vad man har så att säga.

Jag tänker osvikligt på anekdoten om han i proffsklungan (i denna historiaäår det helt säkert en han och inte en hen) som så att säga använde en flaska då nöden trängde sig på. Flaskan kastades åt sidan när det var klart, och i ögonvrån ser cyklisten ett gäng barn som försöker hinna först till "souveniren". Attans. Den flaskan var ju ämnad till GW.

Fältprästen skrev:
> "Från och med i dag ska alla nya typer av
> personbilar och lätta lastbilar vara utrustade
> med varselljus. För tunga lastbilar och bussar
> börjar samma regler gälla om 18 månader, i
> augusti 2012."
> http://europa.eu/rapid/press-release_IP-11-133_sv.
> htm
>
>
>
>
>
>
> Nära München. :)

Host! Att det står München på en skylt betyder ju inte att det är i närheten av den platsen;-)

Jag alltså anhängare av att halvljus eller varselljus SKA användas på dagtid, så missförstå mig inte. Jag har bara inte sett detta i någon nämnvärd grad när jag varit i Tyskland, tämligen nyligen och med många hundra mil på autobahn i ett sträck. Däremot kändes det som att man rätt så snabbt kom i in "tänket" med ljuslösa bilar. Jag tror inte det gör så hemskt stor skillnad i praktiken faktiskt.

Det är nog snarast när vissa skiter i att ha ljuset på medan nästan alla andra har det, som det kan bli dåligt.

Senast ändrad:
Makten skrev:
> Host! Att det står München på en skylt betyder
> ju inte att det är i närheten av den platsen;-)

Om du syftar på flygplansbilden så är den från Leipzig (dvs ca 50 mil fel).

Den nedersta bilden har bildnamnet "spyshots_bmw_f10_m5_on_autobahn_near_munich_01". Om det är sant eller inte vet jag inte.
Men att döma av bilderna så är det lite mer än 10% som kör med ljus. Bilderna stämmer mer med min erfarenhet de senaste åren.
Jag skall ned till Schweiz, via Stuttgart, om knappt två veckor, så jag får väl passa på att räkna lite bilar.

Fältprästen skrev:
> Men att döma av bilderna så är det lite mer än
> 10% som kör med ljus.

Då är vi ju helt överens:

Makten skrev:
> Senast i höstas hade ~90% av alla bilar släckta
> ljus under dagtid, vad jag kunde se.

;-)

Tillbaka